Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repülőkatasztrófa árnyékolja be a Cold Response 2012 hadgyakorlatot

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2012. március 21. 18:26

Március 12-én vette kezdetét a „Cold Response – 2012” elnevezésű hadgyakorlat műveleti szakasza. A „Cold Response” egy a norvég hadsereg által vezetett téli gyakorlat. Az idei téli gyakorlat fő célja ENSZ mandátummal felruházott NATO erők műveleti tevékenységének begyakorlása téli időjárási körülmények között.

A résztvevők feltételezett válságterületen gyakorolják és alkalmazzák a reagáló erőket, ahol terrorfenyegetettség közepette tömegdemonstrációkat is kell kezelniük. A katonáknak meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt a tárgyalásos módszer és a katonai erő alkalmazása között.

A Cold Response gyakorlatra a Harstad, Narvik és Tromsø által határolt terület lett kijelölve. A fő szárazföldi tevékenységek Bjervik közelében, valamint a Malangen/Bals fjordtól északra eső területeken zajlanak.
A harci cselekmények nagy része a Setermoen, Mauken és Blåtid lőtereken hajtják végre. A haditengerészeti erők a gyakorlat teljes időtartama alatt Harstad és Tromsø partjainál hajtanak végre feladatokat. A gyakorlat során úgy a repülőgépek, mint a helikopterek Andøya, Bardufoss, Bodø, Evenes és Ørland légibázisokról üzemelnek. Svéd területet is érintenek a feladatok:  kisebb csapatmozgások és légi tevékenységek lesznek Navriktól keletre Kiruna rányába. A Norvégia területe felett bevetésre kerülő svéd vadászrepülőgépek hazai bázisokról fognak felszállni.

A Cold Response 2012 gyakorlaton 14 ország mintegy 16 300 katonája vesz részt. A feladat-végrehajtásban minden terület képviselteti magát, beleértve a speciális erőket is.
Legnagyobb létszámban Kanada, Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia, Svédország és az Egyesült Államok vesz részt nemzetközi gyakorlaton. 

Repülőkatasztrófa

Sajnos a gyakorlatot egy repülőgép-katasztrófa árnyékolta be: március 15-én 13 óra 40 perckor szállt fel a norvég légierő egy C-130J Super Hercules típusú szállító repülőgépe a norvégiai Evenes repülőtérről, és a tervek szerint 14 óra 30 perckor kellett volna leszállnia Svédország legészakibb repülőterén, Kiruna-n. A repülőgép a svédországi Kebnekaise hegység közelében tűnt el a radarokról.

A svéd kutató-mentő egységek folytatták a keresést, azonban a helikopteres kutatást nagyban hátráltatta a térségben uralkodó havazás, az erős szél és a felhős időjárás.

A hadsereg szóvivője első nyilatkozata során őszintén elmondta, hogy „nem tudjuk milyen állapotban vannak a fedélzeten tartózkodók. Azonban mi, egy balesetet szenvedett repülőgépet keresünk."

A norvég védelmi miniszter kezdetben úgy nyilatkozott, hogy a gép személyzete életét vesztette, azonban később módosította az elmondottakat. A szóvivő azt mondta: „Hosszú idő telt el a rádiókapcsolat megszűnése óta, így egyre kisebb a remény számunkra." Másnap a norvég hadsereg képviselője elmondta, hogy az ötfőnyi személyzet nagy tapasztalattal rendelkezik, és amennyiben a gép kényszerleszállást hajtott végre a hegyvidéki körülmények között is képesek a túlélésre.

Március 16-án közép európai idő szerint 16 óra körül egy, a keresésben résztvevő norvég Orion típusú repülőgép egy narancssárga / vörös objektumot fedezett fel a Kebnekaise hegységben. Később kiderült, hogy a keresett gép roncsait.
Espen Barth Eide norvég védelmi miniszter elmondta a média képviselőinek, hogy a roncsok alapján, amelyek a hegyoldalban nagy területen szóródtak szét hatalmas ütközés történt és a repülőgép teljesen megsemmisült.

</p>