Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repült az első brit széria F-35-ös

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2012. április 27. 12:39

Az elmúlt napokban több fontos eseményt is elkönyvelhetett a Lockheed Martin F–35 Lightning II programja: repült az első sorozatban gyártott, a Brit Királyi Légierő részére készülő ötödik generációs harci repülőgép, továbbá először repült kötelékben két F–35-ös az USAF Eglin légibázisa felett.

Április 10-én, kedden emelkedett a levegőbe két hagyományos úton fel- és leszálló (CTOVL) F–35A Lightning II az amerikai légierő Eglin légibázisról, melyek elsőként hajtottak végre kötelékrepülést a típussal. Eric Smith alezredes, az 58. Vadász Század (33. Vadász Ezred) repülőműveleti főnöke volt a vezér, míg a kísérőgép pilótája Joseph Bachmann őrnagy az 501. Kiképző Századtól. Az Eglin légibázison állomásozó 33. Vadász Ezred felelős a leendő F–35A/B/C pilóták és a műszaki személyzet kiképzéséért az Egyesült Államok tengerészgyalogsága, haditengerészete, illetve légiereje továbbá a partnerországok számára.

1595934933
Április 13-án, pénteken a Brit Királyi Légierő is nagy lépést tett előre az F–35 programban: ezen a napon ugyanis teljesítette szűzfelszállását a britek számára készülő, első sorozatban gyártott F–35-ös. A BK–01 jelű F–35B-vel (ZM135) a Lockheed Martin tesztpilótája, Bill Gigliotti emelkedett először a levegőbe.

A rövid úton felszálló, függőlegesen leszálló (STOVL) változat első repülése során 45 percet töltött a levegőben, ez idő alatt a gép különböző rendszereinek megfelelő működését ellenőrizték. Az F–35-ösre a brit védelmi minisztériumnak történő átadás előtt még számos tesztrepülés vár, ezt követően – várhatóan még idén – átrepülhet a floridai Eglin légibázisra.

A bitek módosították eredeti megrendelésüket: 2010 októberében a korábban választott F–35B helyett a hajófedélzeti, F–35C változatra esett a választásuk, viszont a Lockheed Martin gyárában akkor már folytak az első megrendelt brit F–35B építési munkálatai, így a mostani szűzfelszállást is az F–35B-vel hajtották végre. A gyártó közleménye szerint az sem elképzelhetetlen, hogy a britek újabb módosítást követően visszatérnek az eredeti F–35B változatra. Az első brit szériagép szűzfelszállása a Joint Strike Fighter program egészét tekintve is fontos mérföldkő, hiszen a BK–01 az első nemzetközi F–35-ös, ami a levegőbe emelkedett.

</p>