Sikeresek a női pilóták – de jobban félnek a haláltól
Szöveg: Háború Művészete | 2008. június 24. 16:58Az amerikai haditengerészet (U.S. Navy) F/A-18-as pilótája – Sara Joyner – teljesítette első küldetését a U.S. Navy egyik vadászszázadának (VFA 105) első női parancsnokaként. A bevetés során 7 hónapot töltött el a Perzsa-öbölben a USS Harry S. Truman hordozó fedélzetén.
Joyner 1985 óta van a haditengerészetnél, és az azóta eltelt évek során – köszönhetően a politikai döntésnek, amely szerint nők is lehetnek vadászpilóták – F/A-18-as pilótaként folytatta pályafutását. Ezidáig 3000 órát repült és 600 sikeres leszállást teljesített. Joyner egy négyéves kislány édesanyja, férje pedig szintén haditengerészeti pilóta.
Az indiaiak konkrét kimutatást készítettek a nők harci teljesítményéről, és arra a következtetésre jutottak, hogy nők is lehetnek vadászpilóták.
Statisztikai adatok is ezt bizonyítják, hiszen jelenleg 1800 nő teljesít szolgálatot a fegyveres erőknél, legtöbbjük a hadseregnél, 39 százalékuk a légierőnél, ahol 45 a női pilóták száma. India és Pakisztán jelenleg is gondokkal küzd a pilóták kiképzése terén, ugyanis egyre többen hagyják el a légierőt egy kecsegtetőbb ajánlat kedvéért.
A női pilóták azonban nem jelentenek teljes körű megoldást hiszen, azontúl, hogy a jelentkezők száma kevés, nagy a nyomás rajtuk, hogy házasságra lépjenek. A jelenleg szolgálatot teljesítő férjezett női pilótáknál pedig figyelembe kell venni, hogy a közeljövőben gyermeket is vállalnak. További problémát jelent a kiképzések, az üzemanyagár és a pótalkatrészek magas költsége.
A nők hadseregben való alkalmazása világszerte növekvő tendenciát mutat.
Sok országnál a fegyveres erők állományának több mint 10 százaléka nő, egy évtizeddel ezelőtt ez a szám még az egy százalékot sem érte el, és legtöbb esetben nővérként teljesítettek szolgálatot. Az iszlám államok esetében azonban figyelembe kell venni a magas írástudatlansági arányt is, valamint a technikailag képzett emberek hiányát is. A technikai elmaradottsággal küszködő nemzetek pedig nem tudják felvenni a lépést a repülés korszerűsödésével.