Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Teherautóra szerelhető lézerfegyvert fejlesztenek

Szöveg: Háború Művészete |  2010. augusztus 1. 16:44

A Boeing Company a katonai alkalmazású lézerek fejlesztésének területén a világ élvonalába tartozik. Nem véletlen tehát, hogy e cég közreműködésével kezdte meg az Amerikai Hadsereg a High Energy Laser Technology Demonstrator (HEL TD) fejlesztését, mely egy teherautóra telepített, nagy energiájú precíziós lézerfegyver.

Feladata, hogy a csatatéren közvetlen és hatásos védelmet nyújtson a csapatoknak a rakéták, tüzérségi- és aknavető-lövedékek ellen.

A HEL TD, mint azt a neve is mutatja, egyelőre csak egy technológiai demonstrátor. Két fő összetevője a hordozó platformként szolgáló Oshkosh Heavy Expanded Mobility Tactical Truck (HEMTT) és a ráhelyezett konténerben található nagy energiájú lézerfegyver. A rendszer, mint már említésre került, a katonák közvetlen védelmét hivatott ellátni a harctereken az ellenséges rakéták és tüzérségi lövedékek ellen. Ha beválik, akkor komolyan forradalmasíthatja ezt a területet, ugyanis a Boeing mérnökei szerint a 186000 mérföld/másodperc sebességű lézersugár eddig soha nem látott mértékű precizitással és gyorsasággal képes megsemmisíteni a célpontokat, ráadásul járulékos károkat sem okoz.

Hordozó platformjának köszönhetően mobilitás terén is kielégíti a 21. századi hadviselés igényeit, ugyanis a nyolckerekű, 500 lóerős HEMMT befér a Boeing C-17 Globemaster III és a Lockheed Martin C-130J Hercules rakterébe is, így szükség esetén a világ bármely pontjára eljuthat. Maga a lézer egy konténerben található, tehát rendkívül kompakt kialakítású, ami szintén megkönnyíti a szállítást és a karbantartást.

„A HEL TD program, mely három éve még csak egy ötlet volt a rajzasztalon, gyors, sima tervezési fázisának és a közreműködő cégek és a hadsereg kiváló munkájának, precizitásának és szaktudásának köszönhetően hamarosan eljut a tesztelési fázisba is." – nyilatkozta Blaine Beardsley, a Boeing HEL TD-vel foglalkozó részlegének vezetője. „Úgy gondolom, nemcsak kielégítettük a velünk szemben támasztott igényeket, de felül is múltuk azokat."

 

A Boeing mérnökei a lézeren dolgoznak

A program tényleg jól halad, ugyanis néhány héten belül felhelyezik az első BCS (laser Beam Control System – Lézersugár Irányító Rendszer) konténert egy HEMMT platójára, melyet követően sor kerülhet az első lövésekre is. A BCS, mely tulajdonképpen az egész rendszer legfontosabb eleme, egy konténerbe szerelt nagy energiájú lézer. A tüzelés behúzható, 360 fokban elforgatható gömbtoronyból történik, melyben tükrök segítségével irányítják a sugarat a célra.

A tervek szerint még az idén nyáron integrálnak a HEMMT-re egy BCS-t, ám ez még nem lesz teljes értékű, csak egy csökkentett erejű kísérleti példány. Arra azonban tökéletes lesz, hogy szemléltesse a rendszer működését és rávilágítson az esetleges hibákra. Az első lövészeteket is ezzel végzik majd el 2011-ben a White Sands lőtéren, és ha ezek sikerrel végződnek, akkor telepítik az „igazi" lézert. Addig azonban még sok-sok munka vár a fejlesztőkre, de szerencsére a Boeing és a hadsereg is optimistán tekint a jövőre.

„Ezek a kezdeti erőfeszítések nyitják meg az utat a további fejlesztésekhez, és egy olyan technológia létrehozásához, melyet végül a harctéren is alkalmazhatunk." – mondta Bill Gnacek, a US Army HEL TD-programfelelőse. „Célunk, hogy ezt a még gyerekcipőben járó technológiát magas szintre emeljük, és szolgálatba állítsuk a hadsereg kötelékében. Ezzel egy olyan eszközt adunk a parancsnokok kezébe, mellyel megvédhetik katonáikat a rakéták és tüzérségi lövedékek nyújtotta fenyegetéstől."