Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

TU-134-esből mentettek a szolnoki kutató-mentők

Szöveg: Naszradi Miklós százados |  2011. július 15. 11:20

A július 4–8. között zajló negyedéves kutató-mentő szakmai hét keretében július 6-án, szerdán a szolnoki légi kutató-mentő szolgálat tagjai utasszállító repülőgépből történő mentési gyakorlatot hajtottak végre a szolnoki repülőmúzeumban.

A légi kutató-mentő szolgálat alapfeladata a bajba jutott katonai, illetve polgári repülőgépek felkutatása és a mentés azonnali megkezdése. A feladat igen összetett, és a már megszerzett ismeretek folyamatos bővítését követeli meg az állomány tagjaitól. A „kutatósok" ezért szakmai hetek keretein belül begyakorolják a mentést a Magyar Honvédségnél rendszerben lévő összes forgó- és merevszárnyú típusból. Tudniuk kell, hogy az egyes típusokba hogy lehet bejutni, szükség esetén hol lehet átvágni a gép törzsét, hogyan történik az áramtalanítás, illetve, hogy mi a fegyverzet és a katapultülések biztosításának módja. Feladataik végrehajtásához a műszaki és híradó ismereteken túlmenően ejtőernyős képességre, alpin-technikai ismeretekre és alapvető egészségügyi jártasságra is szükségük van.

A legutóbbi begyakorlás során nem katonai gép került „terítékre", hanem egy olyan utasszállító típus, amely még aktívan részt vesz a polgári repülésben. A feladat végrehajtása előzetes egyeztetés alapján, és a Repülőmúzeum napi életéért felelős tiszt jelenlétében történt. A TU-134-es belsejébe a szárny fölött lévő, kívülről nyitható ablakokon keresztül jutott be a két kutató-mentő katona, illetve a felcser. A mentési gyakorlat során munkájukat segítette a kutató-mentő helikopter másodpilótája és a fedélzeti technikus is. A gépben két sérültet találtak, akiknek a műsebeit a MH 86. Szolnok Helikopterbázis Egészségügyi Központjának mentőtisztje helyezte fel még a gyakorlat megkezdése előtt.

A két, feltételezhetően gerincsérült személyt vákuumágyban, illetve súlyos sérültek stabil helyzetben történő rögzítésére és kiemelésére szolgáló mellényben szabadították ki a gépből. Az egyik sérültet a szárnyvégen adták le, és helyezték szállítható állapotba, míg a másikat egy gyorsan kiépített stand segítségével alpin-technikai módszerrel eresztették le a földre.

Magyarország 40 évvel ezelőtt, 1971-ben csatlakozott az 1944-ben aláírt, a polgári repülésről szóló Chicagoi Egyezményhez, amelynek 12. melléklete rendelkezik a csatlakozó országok területe felett bajba jutott, vagy katasztrófát szenvedett repülőgépek kutatás-mentési feladatainak szervezéséről. Idén ősszel lesz a 35. évfordulója annak, hogy hazánkban megszervezték az akkori Magyar Néphadsereg keretein belül a légi kutatás-mentést.

Fotók: Antal Viktor zászlós