Új vadászgép: háromnegyed rész orosz, egynegyed rész indiai
Szöveg: JETfly | 2010. január 11. 11:04Az orosz-indiai közös fejlesztésű ötödik generációs vadászrepülőgép mintegy egynegyedét „adja” majd az indiai Hindustan Aeronautics (HAL) konzorcium. A híradás az indiai légierő számára fejlesztendő repülőgépről szól, amely az orosz PAK FA – Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma, más néven a T-50 – alapjain fog megépülni.
A T-50 vadászrepülőgép földi próbái 2009 végén kezdődtek el.
A megállapodás értelmében az indiai vállalat fejleszti a távlati vadászrepülőgép fedélzeti számítógép(rendszer)ét, amire már volt példa a Szu-30MKI típus esetében is. Ezen túlmenően a HAL készíti el a módosított PAK FA navigációs rendszerét, a pilótafülke információs kijelzőinek túlnyomó részét, valamint a mentőrendszereket. A fennmaradó munkákat a szerződés értelmében az orosz Szuhoj konzorcium végzi.
India számára az együléses mellett kétüléses változat is készül a PAK FA típusból.
Hivatalos információ az új vadászrepülőgéppel kapcsolatban ezidáig nem látott napvilágot. Fényképek, valamint a repülőgép harcászati-technikai adatai várhatóan csak az első repülés végrehajtása után lesznek a nyilvánosság számára is elérhetőek.
Az első repülésre a tervek szerint ez év elején kerül sor.
A lopakodó kialakítású repülőgépet a jobb manőverezőképesség elérése érdekében vektorálható gázkiáramló nyílásokkal szerelik fel. A repülőgép maximális sebessége elérheti a 2,1 Mach-ot és a tervek szerint utánégető üzemmód (forszázs) használata nélkül, vízszintes repülés során is képes lesz átlépni a hangsebességet. Ezt a képességet nevezik szupercirkálásnak.
A program becsült értéke 8-10 milliárd dollár. Oroszország és India egyaránt 250 darab repülőgép megrendelését tervezi. A MiG-29 és Szu-27 leváltására hivatott PAK FA darabonkénti ára elérheti a 100 millió dollárt.