Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Újra levegőben a Gripen NG Demo

Szöveg: JETfly |  2009. november 6. 12:24

A Gripen NG (Next Generation) technológiai demonstrátora az új érzékelő rendszerek telepítését követően október 27-e óta újra szeli az eget. A számos módosítás növeli a gép harcértékét, és végre a megnövelt üzemanyagtartályt is használatba vehették.

A Gripen NG-nek elsősorban harcászati rendszerei bővültek: új aktív fázisvezérelt (AESA) radart kapott, új műholdas kommunikációs rendszert, továbbá egy elektro-optikai rakétaindítás érzékelő rendszert is, és immár a megnövelt belső üzemanyagtartályt is megkapta. A módosítások zömét a külsőn nehéz észrevenni, bár a műholdas kommunikációs rendszer antennája és a rakétaindítás érzékelő szenzorjait a gyakorlott szem egyből kiszúrja.

Az aktív fázisvezérelt radar az egyik legjelentősebb képességnövekedés a Gripen esetében. A végletekig leegyszerűsítve a radar nem egy, hanem számos kis antennából épül fel, amelyek mindegyikét önállóan lehet irányítani, így számos funkció ellátására képesek.

A Gripeneket eredetileg egy hagyományos, mechanikusan mozgatott radarral látták el, amely lényegesen kisebb területeket tudott csak változatlan hatékonysággal megvilágítani. Az AESA radar nagyobb területeket is gyorsabban pásztáz, számszerileg több célt tud egyszerre követni, és a pilótának is megkönnyíti a kezelést. A műholdas kommunikációs rendszer pedig hang továbbítása mellett szöveges üzenetek közvetítésére is alkalmas. A rakétaindítás érzékelő rendszer szenzorjait a szárnytőben és a féklapoknál helyezték el, és elsősorban a vállról indítható rakéták ellen növeli a gép túlélő és egyben csapásmérő képességeit is.

A repüléseket addig folytatják, amíg az új harcászati rendszereket sikerrel ki nem próbálták.