Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Afganisztánból jelentjük – A helikopter papírral megy…

Szöveg: Trautmann Balázs |  2012. szeptember 24. 7:29

…és nem kerozinnal. Legalábbis ez a benyomás támadt bennem az elmúlt napokban.

Kis túlzással a Hesco-bástyák helyett már az átadás-átvétel során keletkező vagy csak átnézett papírmennyiséggel is körbe lehetne keríteni a Mi–17 Air Advisory Team sátrát. Az elmúlt két nap a szabályzatok, leltári ívek, teljességi jegyzékek eligazítások, tájékoztatók sűrűjében telt el mind a hazautazásra készülő, mind a frissen érkezett csapat számára.

Ha valaki eddig azt hitte, a repülés esetében van sok szabály, annak jelezem: a hadműveleti területen a mozgás, a munkavégzés, a biztonsági rendszabályok ismerete és betartása is legalább annyi paragrafussal jár.

Ez persze nem véletlen, hiszen az óriási kiterjedésű repülőtéren nem csak a légijárművek, de a gépkocsik, a gyalogosok forgalma is jelentős a nap minden órájában. Szolnokhoz hasonlóan Shindandban is szigorúan szabályozott a gépkocsik mozgása a repülőtéren, de nem szabad elfelejteni, hogy a repülőgép-forgalom ennek a sokszorosa.

1595941898

A Shindand repülőterén dolgozó, az Afgán Légierő „hajózóit" képző 438. Légi Expedíciós Ezredének 444. Légi Expedíciós Tanácsadó Százada négy típust is repül. Az itt kezdő, leendő pilóták a Cessna 182-es merev futóműves kiképző repülőgépen ismerkednek meg a repülés alapjaival, majd kiképzésük kettéválik. A merev szárnyú típusokra kerülő, leendő pilóták a turboprop Cessna 208 Grand Caravan típussal repülnek tovább, míg a forgószárnyasokra beosztott növendékek a Hughes MD530-as helikopteren folytatják. Innen érkeznek a magyar részleg Mi–17V5 közepes szállítóhelikoptereire s csatlakoznak a máshonnan beérkezett hajózókhoz. Így érthető, hogy teljesen átlagos látványt nyújt, ha három-négy C208-as mellett MD–530-asok gyártják az iskolaköröket, míg két Mi–17V5 a bázistól nem messze kijelölt területen gyakorolja a poros területen végrehajtott leszállásokat.

Emellett rendszeres vendégek a különböző szállítógépek, az Amerikai Légierő charlestoni C–17A Globemaster III-asaitól a bérszállítási feladatokat végrehajtó Il–76MD-kig.

1595941899

De vissza a papírokhoz! A repüléshez, oktatáshoz, kiképzéshez szükséges dokumentációk, a megtanulandó és vizsgán ellenőrzött szabályzatok, az Mi–17V5 változatú helikopterekhez rendszeresített ellenőrzőlisták, tájékoztatók lapjai, mappái előadásról előadásra kerültek át a 4. váltás „hajózóihoz", műszaki szakembereihez. A kötöttebb formájú tájékoztatók, eligazítások mellett persze folyamatos a kötetlen, de legalább annyira fontos beszélgetés. A csapatnak alig egy hete van arra, hogy a 3. váltás katonáinak tapasztalatait megismerje. Az amerikai szabályzók által előírt ismerkedő és módszertani repülések végrehajtása után már a Szabó Miklós alezredes vezette váltás folytatja a nemrég érkezett, új afgán csoport oktatását a földön és a levegőben egyaránt.

Ebben persze segítségükre lesznek az amerikai és az olasz partnerek is, akik készségesen fogadták a nekik bemutatott új oktatókat. A formális és informális bemutatkozások után elmondható: a magyar katonák Shindandban is „letették már a névjegyüket"; szakmai felkészültségüket mindenki elismeri és tiszteli. Nem véletlenül, hiszen a Mi–17-est és elődtípusát, a Mi–8-ast több, mint 40 éve használja a Magyar Légierő.

Így a negyedik váltás szakembereire „csupán" az eddigi munka folytatása, a várható új feladatok zökkenőmentes végrehajtása vár. Mindezt persze továbbra is hadműveleti terület felett, annak minden nehézségével és veszélyével együtt…


Fotó: Dévényi Veronika