Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Végre repültünk! – Afganisztánból jelentjük

Szöveg: Trautmann Balázs |  2012. május 23. 12:21

Ha nem is harci, hanem szállítóhelikopteren, de kedd délelőtt a levegőbe emelkedhettek a Mi-24 Air Mentor Team 7. váltásának pilótái. Helyszíni tudósítás Afganisztánból… 

A Mi-171-es helikopterrel az újonnan érkezőknek a kötelező ismerkedő repülésen (ismertebb nevén itt FAMFLIGHT) a ki- és belépőpontokat, a fontosabb navigációs pontokat mutatták meg az előző váltás hajózói. Volt persze olyan most érkezett pilóta, akinek nemcsak „térkép e táj", hiszen már dolgozott a Mi-35-ös mentorcsapattal korábban.

Az útvonal megtervezésekor nem csupán az érintett és megtekintett pontokra kellett figyelni, hanem az útvonal megtervezésére is. Kabul környékén előfordulhat, hogy a fel- és leszálló, a repülőtértől távolodó vagy oda tartó repülőgépekre, helikopterekre kézifegyverekkel tüzet nyitnak, s ritkán ugyan, de előfordul kézi páncéltörő gránátvető (RPG) -indítás is. A veszélyes területek felett magasabban, a kézifegyverek és a gránátvető hatótávolságán kívül repült a gép, s így a hosszú, kétórás út után minden incidens nélkül tért vissza a Mi-171-es Kabul repülőterére.

Igaz, közben meglátogattuk a brit haderő támaszpontját is. A magyar katonákat nem a kicsiny erőd falakkal körbevett helikopter-leszállópályája érdekelte (bár a Mi-171-es nagy magasságban bemutatott függési képessége érezhetően nagy tetszést aratott), hanem a környező, nagy területet felölelő lőtér. Amíg a mentorcsoport amerikai parancsnoka a gépet irányító afgán pilótával vészhelyzeti eljárásokat gyakorolt a közelben, addig a magyar csapat a bázison brit segítséggel tájékozódhatott a lőtér jelenlegi kialakításáról. Nem véletlenül: a célok között szerepel egy olyan lőtér kialakítása, ahol légi éleslövészetet lehet végrehajtani. Erre a környezet ideális helyszín lehet, hiszen „kemény célok", épületek is vannak a lőtéren, és bőven akad szabad terület is, amelyet a magyar, illetve afgán pilóták vehetnek majd igénybe.

A munka mellett jutott idő az ünneplésre is: búcsúzás és medálparádé várt a mentorálást végző 438. század (elsősorban) magyar hajózóira és afgán partnereikre. A búcsúzó AMT-6 parancsnoka az egykori Szovjetunióban megismert afgán iskolatársaitól is elköszönt, míg az afgán zászlóalj parancsnokhelyettese az AMT-7-ben jelenleg szolgálatot teljesítő magyar oktatópilóta testvérét említette meg, akivel valaha szintén együtt koptatták az iskolapadot és a pilótaüléseket. Mind a magyarok, mind az afgánok, s az ünnepségen megjelent amerikai parancsnok is az együtt tanulást és az egymástól tanulást emelte ki mint az elmúlt öt hónap talán legfontosabb tényezőjét. „Az egyik szemünk nevet, hiszen hazatérhetünk a családunkhoz, a másik szemünk viszont sír, hiszen a barátainkat hagyjuk itt" – tette hozzá a távozó AMT-6 parancsnoka. Külön megköszönte a levegőben is velük dolgozó afgán tolmácsok segítségét, mivel munkájuk a nyelvi nehézségek leküzdése érdekében a repülés közben is nélkülözhetetlen. A közös munkát és az elért eredményeket méltató magyar és afgán oklevelek átvétele után a három hónapot meghaladó időtartamú NATO-missziós szolgálatért járó kitüntetést vehették át az AMT-6 tagjai.

Fotók: Dévényi Veronika

További képekért kattintson galériánkra!