Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ezúttal „Bartók” hívott…

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2011. május 11. 15:53

Harmadik alkalommal rendezték meg a Bázis Nyílt Napokat az MH Pápa Bázisrepülőtéren. A háromnapos rendezvény első napján, május 11-én – a VIP programra – ellátogatott a repülőtérre többek között Renatas JUŠKA, Litvánia budapesti rendkívüli és meghatalmazott nagykövete és Bart Hoitink, holland sorhajókapitány is. A nyílt napok keretében május 11-én, 12-én és 13-án, összesen tíz turnusban, óvodások, általános és középiskolás csoportok, civil szervezetek, veterán egyesületek és családtagok is érkeznek majd a bázisra.

A nyílt nap programja diavetítéssel egybekötött tájékoztató előadásokkal kezdődött. Domonkos Miklós ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka ismertette az alakulat múltját, illetve a repülőtéren a közelmúltban végrehajtott fejlesztéseket. A jövőről szólva elmondta: tervben van egy logisztikai központ kiépítése is.

1595918441
Szarvas László, a NATO Légiszállítást Kezelő Ügynökség (NAMA) vezérigazgató-helyettese pedig a stratégiai légiszállítási program előzményeiről beszélt és kiemelte: a bázisrepülőtéren megvalósult fejlesztések gyakorlati kivitelezését kizárólag magyar (részben pápai székhelyű) cégek hajtották végre. Hangsúlyozta: a célok között szerepel, hogy Pápa afféle disztribúciós központtá váljon. Ez azért fontos, mert ha a környékbeli országokból a szállítandó áru szárazföldön érkezne Pápára és nem a C-17-eseknek kellene elrepülniük érte, akkor a működés még költséghatékonyabbá válna.

A harmadik előadó, Fredrik Hedén ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnokhelyettese kiemelte: Bartók Béla nevéből eredően az ezred hívójele „Bartók" és nagyon fontos számukra, hogy ezen, a magyarsághoz köthető néven azonosítsák őket bárhol a világon.

A C-17-esek képességeiről szólva tájékoztatta a hallgatóságot arról, hogy a gépek légi utántöltés nélkül el tudják érni az Egyesült Államokat és Afganisztánt; sőt majdnem a teljes afrikai kontinenst is. „A feladat végrehajtása szempontjából, földrajzi adottságai alapján Magyarország nagyon jó helyen van" – mondta.

1595918441
„Nagy kihívás ugyanakkor a C-17-es légi utántöltése, de számomra még nagyobb kihívás magyarul rendelni egy étteremben…" – tréfált az ezredes, ám komolyra fordítva a szót hozzátette: a repülési útvonalak a lehetőségek szerint elkerülik a lakott területeket, és mindent megtesznek a zajhatás csökkentése érdekében. A feladatokról szólva kiemelte: az eddigi küldetések nyolcvan százaléka Afganisztánt érintette, de 2009 óta három küldetést hajtottak végre például Haitire és Irakba is. A Haiti katasztrófa sújtotta övezetének nyújtotta segítséget az ezredes a tavalyi év „legfontosabb pillanatának" nevezte. Előadásának végén Fredrik Hedén leszögezte: az ezred katonái és családjai Pápa város közösségének teljes jogú tagjaivá szeretnének válni.

Az utolsó előadó, Peter Losi, a Boeing cég helyi igazgatója kifejtette: a cég gondoskodik a Pápán települt gépek javításáról és a szükséges alkatrészek beszerzéséről.

Az előadásokat követően a vendégek négy helyszínen statikus bemutatókat tekinthettek meg. A legnagyobb érdeklődés természetesen a C-17-es szállító repülőgépet övezte, de ugyancsak sokan fényképezték a repülőtér karbantartó és tűzoltó gépjárműveit, illetve a muzeális repülőeszközöket is. Az utolsó sátornál a tűzszerészek mutatták be felszerelésüket és képességeiket, illetve a Nyugat-magyarországi Hadkiegészítő Parancsnokság szakemberei vázolták az érdeklődőknek a katonai szakma szépségeit. Aki pedig rögtön bele akart kóstolni a katonaélet gyakorlati részébe, az megpróbálhatta szétszerelni, majd összerakni a bemutatón kiállított fegyvereket.

(További képekért kattintson galériánkra!)

Fotó: Galovtsik Gábor