Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ismét találkoztak a „szerósok”

Szöveg: Galambos Sándor |  2012. szeptember 10. 16:18

Zászlóaljuk megalakulásának 51. és felszámolásának 25. évfordulójára emlékeztek az egykori MN 3351 Páncélos- és Gépjármű Javító Zászlóalj katonái szeptember 8-án Kalocsán. Az alakulat a kiskunfélegyházi egykori 7. hadosztály alárendeltségébe tartozott, és csak „Szeró” néven emlegették. Azt, hogy ez a név honnan származik és mit jelent, az elmúlt fél évszázad alatt sem sikerült kideríteni.

1595941259
Ismét összejöttek az egykori MN 3351 javítózászlóalj volt tisztjei, tiszthelyettesei és polgári alkalmazottai. Az 1961. szeptember 1-jén megalakított és 1987. szeptember 1-jei hatállyal felszámolt alakulat tagjai közül most negyvennégyen vettek részt a találkozón, amelyre meghívták Durgó Tamás századost, az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokság 1. Katonai Igazgatási és Érdekvédelmi Iroda irodavezetőjét, valamint Cserháti Ákos nyugállományú mérnök alezredest, a 24. Harckocsiezred Baráti Kör Egyesület elnökét is.

A volt bajtársakat Istella István tartalékos őrnagy köszöntötte, majd Mihály Miklós nyugállományú őrnagy idézte fel a zászlóalj rövid, 26 éves történetét – amelyet Kóródi Sándor nyugállományú alezredes, Hlinka Árpád nyugállományú őrnagy és Tóth Mihályné segítségével könyvben is megjelentetett. Az ő dolgozatukból tudjuk, hogy az alakulat első parancsnokának Engel István századost, parancsnokhelyettesének Szarka István századost, törzsfőnökének Sziklai Gábor századost, technikai helyettesének pedig Erlich István századost nevezték ki. A zászlóaljnak akkor három teherautója, hat Csepel műhelygépkocsija és két Csepel 800-as vontatója volt; alapvető feladatul a kiskunfélegyházi 7. hadosztály alakulatainak technikai kiszolgálását kapta.

1595941260
Mihály Miklós nyugállományú őrnagy a honvedelem.hu-nak elmondta: a „Szeró" megalakítására azért volt szükség, mert a 7. hadosztály átszervezése során a lóvontatásról a gépjárművekkel történő vontatásra tértek át az alárendelt alakulatoknál. A javítózászlóalj elhelyezésére három helyőrség jött számításba: Szeged, Kalocsa és Kiskunfélegyháza. Végül az elöljárók Kalocsa mellett döntöttek, mert a raktárak és a műhelyek nagy része itt volt.

A magalakulást követő egy éven át a zászlóaljat a kiskunfélegyházi javítószakasz huszonöt fős állománya és öt polgári alkalmazott alkotta. Komolyabb átszervezésen csak 1984-ben estek át, amikor a „Mátra" feladat során a zászlóaljat összevonták a kiskunfélegyházi hadosztály 305. fegyverjavító műhelyével. Két év múlva pedig megkezdődött az alakulat felszámolása, az erre létrehozott bizottságot Korom Mihály alezredes, a zászlóalj akkori parancsnoka vezette. A hivatásos állomány tagjai közül tízen más alakulatokhoz kerültek, öten nyugállományba vonultak, a polgári alkalmazottakat pedig elbocsátották.

1595941260
Az elmúlt hétvégén Dunapatajra is elmentek a kecskeméti katonai igazgatási és érdekvédelmi iroda munkatársai: a háromnapos Pataji ősz rendezvénysorozat keretében szeptember 8-án népszerűsítették a Magyar Honvédséget. Sátrukat sokan meglátogatták − a gyerekeket elsősorban a fegyverek érdekelték, az idősebb korosztály pedig egy kicsit „nosztalgiázott" a toborzósátor előtt, néhányan még a katonaélményeiket is elmesélték.

A Lábatlanról érkezett Petőcz Ferenc például elmondta: Marcaliban volt páncéltörő tüzér, s büszke arra, hogy édesapja lovas futárként szolgált a második világháborúban. Tihor Péternek a székesfehérvári híradós évei jutottak eszébe, s a gimnáziumi osztálytársai, akik közül négyen haltak hősi halált a harcok során. A PPS géppisztoly pedig 1956-ra emlékeztette, arra, hogy a forradalom leverése után Németországba kellett menekülnie, ahonnan csak 2007-ben tért haza.

Fotó: A szerző felvételei

További képeinket megtekinthetik a galériában!