Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katonatörténelmi fotók nyomában… (2. rész)

Szöveg: Snoj Péter |  2013. november 10. 11:20

Mióta világ a világ, mindig voltak konfliktusok. S az, hogy ezekről tudunk, nemcsak a történészek feljegyzéseinek köszönhető. Hogy ki volt a világ első haditudósítója, vitatott. De, hogy ki volt a világ első hadifotósa, az ismert – ámde neve a feledés homályába veszett…

Az első jegyzett hadifotós egy az amerikai csapatokkal mozgó művész volt 1846-48 között. A Mexikóban készült felvételek máig élvezhető állapotban maradtak meg, hiszen az alkotó a fotózás egyik legalapvetőbb módszerével rögzítette a percekbe telő pillanatokat – dagerrotípiával. E módszer során a kezdetleges, fényképezőgépnek mai szemmel aligha nevezhető szerkezetbe egy oldatos üveglemezt helyeztek. A fényt kapó elegy kiégett, részein jelent meg a fotográfia – igaz, előhívásig még csak látens, azaz láthatatlan képként.

Mondhatni, ennek a különleges szakmának egyfajta sorszerűsége, hogy az első ismert haditudósítói fotográfiák gazdájának neve elveszett a történelem forgatagában.

1595962808
Roger Fenton: Halál völgyének árnyéka

Sokkal közismertebb már, hogy Roger Fenton készítette el a „Halál völgyének árnyéka" című fotográfiát, amelyből egyébként két verzió is létezik. A krími háborúban készített felvételen egy ágyúgolyóktól roskadó út látható, ami szemmel láthatóan, mintha csak a végtelenbe vezetne. Történészek szerint ezt megelőzve készült el a másik fotó, amin hiányoznak a jól felismerhető vasgolyók. Azt latolgatják, hogy a kép hangsúlyosabbá, még erőteljesebbé tétele érdekében Fenton szállíttatta oda a tüzérségi lőszereket, és helyeztette el az út mentén.

Fenton háborús képei közt leginkább portrékat és tábori életet – legtöbbször beállított kompozíciókat – találni. Ez magyarázható azzal is, hogy a kor technikai fejlettsége nem engedte a pillanatok elkapását és a másodpercek megörökítését. Tudniillik a korabeli fotográfiák sokszor perceken keresztül készültek, hiszen mindössze a természetes fény beszűrődésével operáltak a művészek, számolgatva, hogy a fényérzékeny anyag mennyi ideig égjen. Ezért is láthatók a szereplők legtöbbször támaszkodó, de leginkább ülő pozícióban, hiszen percekig teljesen mozdulatlanul nehéz egy helyben maradni. Márpedig akkoriban a legkisebb bemozgás is a kép homályosságát eredményezte…

S ezen kezdetektől indult el a haditudósítás, jobban mondva a hadi fotózás, amely hivatásnak számos érdekes és különleges példáját ismerhetik meg sorozatunk további részeiben.

1595962808
Sérült katona lábát amputálják a tábori kórházban