Mesélj a csodáról!
Szöveg: Trautmann Balázs | 2013. november 18. 16:28Igazi hajózók meséltek a katonai forgószárnyas repülés titkairól a makettkiállítás vendégeinek: Szolnok látogatott el Békásmegyerre.
A II. világháború csendes mindenese, az M4 Sherman amerikai közepes harckocsi
A hétvégén, november 16-17-én szervezték meg a GOforGO Utazási Iroda és a Békásmegyeri Közösségi Ház együttműködésében a II. Márton napi makettkiállítást. Ennek keretein belül szombat délben az MH 86. Szolnok Helikopterbázis Szállítóhelikopter Zászlóaljának három hajózója, Kovács Krisztián őrnagy pilóta, illetve Kaliba Ferenc zászlós és Lőrincz Tamás zászlós fedélzeti technikus várta az érdeklődőket.
Lőrincz Tamás előadását a Mi-8/Mi-17 típuscsalád hazai történelmének szentelte, de alapos műszaki szakemberhez méltóan a történetet a még egy hajtóműves V-8 prototípus megtervezésétől kezdte. Nehéz elhinni, de a mai napig is gyártásban lévő, a világ talán legsikeresebb közepes szállítóhelikopter-családjának prototípusa még 1962. augusztus 2-án szállt fel, mint a Szovjetunió első gázturbina meghajtású helikoptere.
A Magyar Néphadsereg aránylag hamar, a sorozatgyártás megkezdése után alig egy esztendővel, 1969. februárjában megkapta az első Mi-8T szállító és Mi-8P VIP utasszállító helikoptereket, összesen 10+2 darabot. A Kecskemétre érkezett gépekkel az első repülési napot 1969. április 17-én hajtották végre hazánkban.
A Magyarországon összesen 62 példányban hadrendbe állt típuscsalád számos érdekes példányáról is szó esett, így az egyetlen Mi-9-es repülő harcálláspontról, a két Mi-17PP elektronikai zavaróhelikopterről vagy éppen az Irak ellen elrendelt fegyverembargó miatt Tökölön ragadt 10, „alig használt" Mi-8T-ről, mely később a Magyar Honvédség állományába került.
A Mi-8-as család történelmét Lőrincz Tamás zászlós mutatta be
Kaliba Ferenc zászlós a 2013-as nagy dunai árvíz történéseit mutatta be, szállítóhelikopter-szempontból. A négy gép és a nyolc személyzet végigkövette a Dunán levonuló árhullámot Győrújfalutól egészen Kalocsáig. A képekkel gazdagon illusztrált közel 30 perc talán elegendő volt annak a bemutatására, hogy mekkora koncentrálást, milyen csapatmunkát igényel a 2-3 tonnás, külső teherként felfüggesztett homokzsákok 10 centiméteres pontosságú elhelyezése egy emberektől zsúfolt gát oldalában. A hajózószemszögből bemutatott feladatok mellett nem maradhatott ki a gépeket kiszolgáló és a homokzsákok felfüggesztésében segédkező műszaki szakemberek munkájának bemutatása sem. Csak egy példa: a hajtóműcserére szorult helikopter új gázturbinája még aznap éjjel a helikopterre került, s másnap délelőtt a hajtóművezés is megtörtént, így a Pápáról induló gép másnap délután már megkezdhette a feladatok végrehajtását.
A Zrínyi Kiadó sem hiányozhatott a rendezvényről. A könyvek megvásárlási lehetősége mellett a látogatók két kötet szerzőjével is találkozhattak. A szolnoki szállítóhelikopterekhez és hajózóikhoz ezer szállal kapcsolódó Dévényi Veronika fotóriporter Forgószárnyalás című albumáról beszélgetett az érdeklődőkkel: a fotóalbum éppen a magyar szállító- és harci helikopterek hazai és külföldi mindennapjait mutatja be, a gépeket és az embereket egyaránt értő és érző kézzel megörökítve. A hazai roncskutatás egyik legismertebb alakja, Magó Károly pedig mint A nemzet szárnyai című, a magyar katonai repülés évszázados történetét bemutató kötet egyik szerzőjeként várta az egybegyűltek kérdéseit. A szemfülesek a helyszínen nem csupán kedvezménnyel vásárolhatták meg a két könyvet, de a szerzők dedikációja is a lapokra kerülhetett.
A Zrínyi Kiadó szinte teljes könyvkínálatával volt jelen a makettkiállításon
Fotók: Dévényi Veronika