Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Öt év – ezernél több küldetés

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2014. augusztus 29. 17:24

A repülési műveletek ötödik évfordulóját ünnepelte a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) közössége az MH Pápa Bázisrepülőtéren augusztus 29-én, pénteken. A világ első és egyetlen műveleti, többnemzeti légiszállítási programjának katonai végrehajtó egysége, a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) 2009 augusztusában hajtotta végre első repülési feladatát. Azóta a C−17-es Globemaster III-asok több mint 14 ezer repült órát teljesítettek, 44 ezer tonna szállítmányt és több mint 56 ezer utast szállítottak.

Az ünnepségen megtartott beszédében Frank Rombouts ezredes, a HAW parancsnoka kiemelte: a SAC gyorsan alakult át a kezdeti elképzelésből egy sikeres műveleti légiszállítási programmá – ami egyértelműen jelzi az „okos védelem"-ben rejlő lehetőségeket.

1595977836

„A Nehéz Légiszállító Ezred és támogató szervezete, a NATO Légiszállítást Irányító Program (NATO Airlift Management Program) kiérdemelte helyét a világ légiszállító-közösségében. Működésének öt éve alatt a SAC bizonyította, hogy a védelmi eszközök csoportosítása és megosztása költséghatékony módon valósítható meg" – fogalmazott a parancsnok.

Rombouts ezredes köszönetét fejezte ki a SAC állományának, akik lehetővé tették a program sikerét.

„Nagyon büszke vagyok azokra a mérföldkövekre, amelyeket önök továbbra is nap mint nap elérnek. A HAW-ban szolgáló katonáink könnyűnek látszóvá tesznek egy nehéz feladatot. Ragyogóan példázzák, hogy mire vagyunk képesek, ha egy csapatként dolgozunk" – mondta Frank Rombouts.

Az ezredparancsnok hozzátette: az elmúlt öt év munkájáról, a Zrínyi Kiadó gondozásában fotóalbumot jelentettek meg.

„A jövő is fényes – gondoljunk csak a küszöbön álló új beruházásokra" – hangsúlyozta a parancsnok.

Wiek Noldus, a NATO Légiszállítást Irányító Program programigazgatója beszédében emlékeztetett arra, hogy a SAC-nemzetek elkötelezettek a program folytatása mellett a következő évtizedekben is, ami jó alapot nyújt a továbbfejlődéshez.

„A SAC egyik meghatározó jellemzője a tagországok elkötelezettsége, amelyet az egyetértési nyilatkozatban is rögzítettek: közösen birtokolják és üzemeltetik a C−17-eseket legalább harminc éven át. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy beruházzunk a SAC jövőjébe és optimalizálásába" – közölte a programigazgató.

1595977836

Példaként arra, hogy a SAC folyamatosan fejlődik Magyarországon, Wiek Noldus a SAC hangárkomplexumának és a C–17-esek hangárépületének a tagországok által finanszírozott építését említette, amely 2016-ban fejeződik be az MH Pápa Bázisrepülőtéren. Az elkészült épületben kapnak majd helyet a SAC pápai funkciói, és az első C–17 karbantartó létesítmény Európában. Hallhattuk, hogy az új létesítmény biztosítani fogja, hogy a C–17-esek magas arányban legyenek kihasználhatók a feladatok végrehajtására; nem mellesleg pedig kitűnő költséghatékonyságot biztosít a SAC C–17-es flottájának karbantartása terén.

Wiek Noldus szerint a SAC számára a fejlődés egy másik útja a bővülésen keresztül vezet. Mivel a program nyitott, csatlakozhatnak hozzá az új NATO-tagállamok és a partnernemzetek is.

„Minél több nemzet csatlakozik a SAC-hoz, annál hatékonyabban tudjuk szervezni a SAC-ot, és a NATO és partnerei annál erőteljesebben demonstrálják a szövetség életképességét az okos védelem révén. Köszönöm Magyarországnak, hogy befogadta a programot!" – fogalmazott Wiek Noldus.

Robert McMahon, a Boeing cég, a C–17-esek földi kiszolgálásának igazgatója leszögezte: büszke a C–17-esek kiemelkedően magas, 94 százalékos kihasználtsági arányára, ami Pápán a SAC és a SAC C–17-eseinek karbantartását, illetve műszaki támogatását biztosító Boeing-csapat együttműködésének eredménye.

„Az öt év alatt a gépek több, mint ezer küldetést teljesítettek, többek között humanitárius segélyakciókat is. A C−17-esek a szállítmányok mellett reményt is szállítottak sok embernek, és ezt fogják tenni a jövőben is" – vélte az igazgató.

1595977836

Mihócza Zoltán dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság törzsfőnökhelyettese, dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök nevében köszöntötte a jelenlévőket, és méltatta az elmúlt öt év eredményeit. Mint mondta, a korábban elhangzottak mellett nem szabad elfelejteni azt sem, hogy milyen előnyöket biztosít a program az egész szövetség számára. Kiemelte: a Magyar Honvédség és a Honvédelmi Minisztérium elkötelezett a program, és a bázis további fejlesztése mellett.

„A bázison történő összes fejlesztés hozzájárul az átfogó sikerhez. Reméljük, hogy az elért eredmények vonzóbbá teszik Pápát, és azt a szándékot szolgálják, amely az MH Pápa Bázisrepülőteret modern logisztikai központtá kívánja átalakítani" – mondta Mihócza Zoltán dandártábornok.

Mint ismert, 2008 szeptemberében tíz NATO-tagország és a NATO Partnerség a Békéért (Partnership for Peace, PfP) két nemzete írta alá a SAC-programot létrehozó egyetértési nyilatkozatot. A program létrejötte után kevesebb mint kilenc hónappal, 2009 júliusában a Nehéz Légiszállító Ezred, a SAC katonai végrehajtó szervezete megkapta az elsőt a három Boeing C–17 Globemaster III nagy hatótávolságú szállító repülőgépe közül, és elkezdte annak üzemeltetését többnemzeti személyzettel. Az első SAC műveleti légiszállítási feladat végrehajtására 2009. augusztus 13-án került sor, amikor a SAC egyik tagállama, az Egyesült Államok kérésére utasokat szállított a németországi Ramstein légibázisról a pristinai nemzetközi repülőtérre, Koszovóba.

Fotó: Dévényi Veronika