Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„A maláj gép esete világossá tette Európa számára, hogy ez egy háború”

Szöveg: Takács Vivien |  2014. július 18. 13:21

Július 17-én délután a Malaysia Airlines Boeing 777-es gépe Ukrajna fölött repült 10 ezer méter magasságban, amikor megszakadt vele a földi összeköttetés. Az utasszállító Donyeck megyében, Torez városától nem messze, Hrabovo település közelében zuhant le. A szerencsétlenségben 295 ember vesztette életét. A helyzetről Tálas Péter biztonságpolitikai szakértővel, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének (NKE SVKI) igazgatójával beszélgettünk.

1595975732

A szakértő elmondta, hogy a repülőgépet egy föld-levegő rakéta lőtte le, méghozzá egy olyan típusú, amely nem vállról indítható, mert azok hatótávolsága maximum 4500 méter. „Az utasszállító 10 ezer méter magasan repült, ezért azt feltételezik, hogy egy a BUK típusú légvédelmi rakétarendszerből származó föld-levegő rakétával lőtték le." Hozzátette: „Maga a légvédelmi rakétakomplexum nem egyszemélyes történet, hanem több eszköznek és egy csapatnak kell együtt dolgoznia ahhoz, hogy kilőjék a célpontot, azonban a BUK rakétaszállító és indítójárművei autonóm csapásmérésre is alkalmasak. Ilyen értelemben nem volt véletlen a baleset." Ilyen BUK típusú légvédelmi rakétarendszere mind az orosz, mind pedig az ukrán hadseregnek van, sőt, a kelet-ukrajnai szeparatisták birtokában is megtalálhatók a rendszer egyes elemei. Ezt onnan tudjuk – mondta a biztonságpolitikai szakértő –, hogy a Vkontakt orosz közösségi portálra néhány héttel ezelőtt maguk a szeparatisták tettek ki a BUK rendszerhez tartozó rakétaszállító- és indítójárműről készült fényképeket.

1595975732

Minden, ami mostanában megjelenik, részben találgatás, részben pedig annak a „kommunikációs háborúnak" a része, ami az ukrajnai válságot kíséri, mindhárom részről. A szakértő szerint feltételezhető, hogy vagy az oroszok, vagy még inkább a szeparatisták lehetnek felelősök a tragédiáért. Ezt két dologból tudhatjuk: az egyik, hogy a doni köztársaság hadügyminisztere 15 óra körül, megelőzve a híradásokat, kiírta a Vkontakt közösségi portálon megjelenő saját oldalára, hogy az ő emberei, azaz a szeparatisták lelőttek egy An−26-os szállító repülőgépet, de miután kiderült, hogy ez a Malaysia Airlines utasszállító gépe, azonnal leszedték a kiírást és a korábban említett fényképeket is, amelyek a közösségi portálon jelentek meg a BUK rendszerhez tartozó rakétaszállító és indítójárműről.

A másik tényező, amely bizonyíthatja, hogy a szeparatisták lehettek a tettesek, az, hogy az ukrán és az orosz hadsereg is rendelkezik olyan lokátorral, amely meg tudja állapítani, milyen típusú repülőgépről van szó. Tálas Péter elmondta: emiatt arra lehet következtetni, hogy itt olyanok azonosíthatták a célt, akiknek megvolt ugyan az eszközük, de nem voltak tapasztaltak, így elnézték a repülőgépet. „Ilyen értelemben véletlen volt, nem feltétlenül akartak polgári utasszállító repülőgépet lelőni. Abból a szempontból viszont szándékos, hogy le akarták lőni a gépet, de valószínűleg nem a maláj utasszállítót" − emelte ki az NKE SVKI igazgatója.

1595975733

A katasztrófának természetesen óriási politikai jelentősége van. „Eddig Európa számára a vad orosz sztyeppén zajló dzsungelharcnak tűnhetett ez a kelet-ukrajnai történet, most viszont európai uniós tagországok állampolgárai haltak meg, ami világossá tette Európa számára, hogy ez egy háború, és ezzel az európaiak közvetlenül megérezhették, mi történik Kelet-Ukrajnában."

Tálas Péter úgy látja, hogy mindennek következtében az ukrán válság megítélése jelentősen meg fog változni.