Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

GI Joe: akiért Barbie még Kent is dobná

Szöveg: Snoj Péter |  2016. augusztus 7. 7:08

Ki ne ismerné a Mattel játékgyár legsikeresebb termékét, a minden lányszobában megtalálható Barbie babát? Ha már a hosszú, fésülhető hajú plasztikmodell beugrott, jusson eszünkbe selyemkendős társa, Ken is. A sármőr divatdiktátor festett mosolya azonban 1964-ben lemosódott, hiszen új falkavezér lépett a pályára…

1596017742

A világot meghódító – kivétel ez alól természetesen a szovjetblokk országai – Barbie és Ken birodalma töretlen sikernek bizonyult. Gyermekek milliói nyüstölték szüleiket, hogy de még arra a kiegészítő ruhára Barbie-nak szüksége van, és mit ér a rózsaszín ház pink kabrió nélkül? Ám az egyeduralom a vietnami háború kirobbanása előtt véget ért. Végre a fiúk is „babázhattak", mindenféle előítélet nélkül, megjelent ugyanis a Hasbro legújabb játéka: a GI Joe!

A harminc centiméter magas, marcona akciófigurák február 9-én látták meg a napvilágot. A gyár külön odafigyelt arra, hogy ne csak egyfajta katonamodell szülessen, nehogy a többi haderőnemben szolgáló szülők sértve érezzék magukat és ezáltal ne kedveskedjenek csemetéiknek. Így egyszerre készült hadseregben (US Army), légierőben (US Air Force), haditengerészetben (US Navy) és tengerészgyalogságban (US Marines) szolgáló katonababa. Maga a megnevezés egyébként a második világháború idejéből ered, akkor ugyanis minden egyszerű, alapkiképzésen átesett gyalogos katonát General Issue Joe-nak, azaz általános kiadásúnak becéztek.

1596017743

Donald Levine, a GI Joe-k megálmodója szerint, az alapkoncepció az volt, hogy a matteles Barbie választhasson (természetesen a vele játszó lánykák), hogy milyen partnert szeretne maga mellé. Legyen Ken, az úri ficsúr, akinek műanyag frizurája gondosan fésült és ruhái a legfinomabb anyagokból készülnek, vagy inkább legyen Joe, aki duzzad az erőtől, arcán sebhely bizonyítja, hogy igazi harcos, és képes szembeszállni bármilyen veszéllyel. Mindamellett, hogy nagyszerű profitot reméltek tőle, arra is számítottak, hogy ezzel a maszkulin férfiak felé terelhetik a felcseperedő fiatal lányok ízlését.

Hogy még szélesebb körben teret nyerjen a GI Joe őrület, a Hasbro elhíresztelte, hogy Joe arcát húsz, Becsületrend Érdemérem birtokos volt katona külsejét elemezve hozták létre. Persze valószínűbb, hogy mindez csak marketingfogás volt inkább. Mint ahogy azok a televízióreklámok is, amik egyszerre rohamozták meg az amerikai otthonok nappaliját az új játékkatonákkal.

GI Joe TV reklám a hatvanas évekből

Az eredeti szériának a vietnami háború lezárása vetett véget. A Hasbro úgy döntött, hogy a katonák akkori megítélése hátráltatná a játékeladást, így az eredeti GI Joe-k szolgálata 1978-ban befejeződött. A nyolcvanas években ugyan újra indították a gyártást, de akkor már sokkal kisebb méretű, igen széles palettán mozgó katonababákat hoztak létre, külön odafigyelve arra is, hogy legyenek színes bőrű és ázsiai katonák is, az egyenlőség jegyében. A Joe-k aztán önálló rajzfilmsorozatot is kaptak, a 21. században pedig újra értelmezve, s inkább csak a nevüket felhasználva Hollywood is felkarolta őket.

Mindeközben a Barbie-ért folyó harc Ken és Joe között sem szűnt meg soha, ahogy ezt az alábbi 1996-os Nissan-reklám is bizonyítja.