Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Fekete vasárnap

Szöveg: Snoj Péter |  2014. április 13. 10:16

Az amerikai hadsereg 5. légiereje egy nap alatt több gépet veszített el a csendes-óceáni hadszíntéren, mint a második világháború alatt összesen: 1944. április 16-a az egység fekete vasárnapja. Ezen a napon 37 repülőgépet veszítettek el, és további kilenc bombázó sérült meg a kiszámíthatatlan, kedvezőtlen időjárás következtében az új-guineai légtérben.

A világ második legnagyobb szigetének északi része a rendkívül erős japán védelemről volt hírhedt. Hogy végérvényesen leszámoljon az ellenséges légvédelmi állásokkal, az amerikai légierő úgy döntött, példátlanul nagy méretű légicsapást mér a körzetre.
Háromszáz bombázógép és kísérő vadász emelkedett magasba 1944. április 16-án.

1595970322
1944. április 16-án 300 repülőgép emelkedett a magasba egy célpont ellen

A bombázás sikerrel zárult, a bonyodalmak azonban csak ezután kezdődtek: az alakzatok sorban fordultak vissza, hogy hazarepüljenek. Ám mielőtt elhagyhatták volna a célterület térségét, rettenetes látvány fogadta a hazafelé induló személyzeteket. Sűrű, fekete felhők sorakoztak ott, amerről jöttek, villámok csaptak le a tengerre.

Rövidesen a szakadó eső is elérte a gépeket, a látótávolság a nullára csökkent. A sűrűn váltakozó időjárási körülmények között egyébként is kihívás a repülés, de sokkal izzasztóbb, ha már szinte nincsen üzemanyag. Márpedig a bombázók már csak kétórányi kerozinnal rendelkeztek, holott a hazavezető útból még legalább másfél óra volt hátra.

Az ég tele volt B-24-es, B-25-ös és A-20-as bombázógépekkel. Mindegyik pilóta reménykedve fürkészte a hirtelen jött fekete felhőket, hátha találnak rajtuk egy lyukat, amin átrepülve tiszta légtérbe juthatnak, de hiába. A formációk parancsnokai végül körözésre kényszerültek, így megelőzve az esetleges ütközéseket.

Visszaemlékezések szerint legalább egy órán át keringtek a sűrű, sötét esőfelhők kellős közepén.
Felismerve a szó szerint is kilátástalan helyzetet, néhány alakzat főpilótája úgy döntött, hogy az egyedüli esély a körülbelül félórányira lévő vészleszállóhely, Saidor elérése. A gépek lesüllyedtek a felhőzet aljára, hogy lássák a part vonalát.

1595970322
A sűrű felhőzetben képtelenség volt hazatalálni

Alfred B. Colwell Jr. hadnagy, az egyik gép bombázótisztje így emlékezett a fekete vasárnapra: „Miután elhagytuk a tömör, feketeséget, nagyjából félórányi repülés után felsejlett előttünk egy leszállópálya vonala. A pilóta valószínűleg élete legjobb leszállását hajtotta végre. Se nem csúsztunk túl, se nem tört ki a futómű. Ám, mire lefordultunk a kifutóról, minden hajtómű leállt."

Mögöttük másik három gép is leszállt, kettő simán landolva, a harmadik viszont megállíthatatlan tűzgolyóként telibe találta az előző kettőt.
Percekkel később – miközben számos gépnek sikerült hellyel-közzel sérülés nélkül leszállnia – megjelent egy B-25-ös Mitchell bombázó és egy P−38-as Lightning vadász, a kifutó két ellentétes oldalán. A rettenetes időjárás miatt egyik sem látta a másikat, és még mielőtt földet értek volna, összeütköztek. A tragédiát egyik gép személyzete sem élte túl.

A katasztrófán túl még nagyobb bajt jelentett, hogy a reptér megtelt, illetve a lángoló roncsok miatt képtelen volt több gépet fogadni. Az utolsó reményt jelentő kifutópályát azonban temérdek gép célozta meg… Végül 37 repülőgép zuhant le vagy tűnt el mindörökre, és további kilenc olyan károkat szenvedett, hogy soha többé nem emelkedett magasba.