Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A PSYOPS-csoport tevékenysége Afganisztánban

Szöveg: CIMIC PSYOPS |  2011. november 8. 11:06

A PSYOPS, azaz lélektani műveleti csoport feladata, hogy béke, válság, háború időszakában hatást gyakoroljon a politikai, katonai célkitűzések elérését befolyásoló célcsoport(ok) szellemi beállítottságára, magatartására, viselkedésére. Ezekért a célokért tevékenykedik az MH PRT-11 kontingensének PSYOPS-csoportja is.

A PRT-11 lélektani műveleti csoport legfontosabb feladatának tekinti a PRT tevékenységéből származó eredmények, a helyi lakosság (ellenség) célcsoportjai irányába megfogalmazott üzenetek, közlések „felerősítését" azáltal, hogy minél nagyobb közönséget céloz meg. A feladatokhoz sokoldalú eszközrendszer áll rendelkezésre. Ilyenek az óriásplakátok, amelyeket a fő közlekedési útvonalak mentén, lehetőleg a kiemelt települések központjában, a legforgalmasabb pontokon helyeznek el. A plakátok, szórólapok szerkesztése és legyártása szintén része a feladatrendszernek. Azonban a leghatékonyabb eszköznek az üzenetek célba juttatására a helyi elektronikus és írott média kínálta lehetőségek kihasználása mutatkozik. A kép- és hanghordozókon továbbított üzenetek, felhívások információt nyújtanak a PRT törekvéseiről az afgán embereknek, és ez hosszú időre meghatározhatja a magyar katonák megítélését Baghlan tartományban.

Az egyik leghatékonyabb eszköz egyben a legegyszerűbb közlési forma is: a beszéd. A kulcsüzenetek eljuttatásának legalapvetőbb módja a közvetlen kommunikáció, melynek során a katona tolmács segítségével adhatja át a kívánt információt a helyi lakosság számára.

A tartományban a klasszikus média minden képviselője megtalálható. Vannak napi, heti és időszakos kiadványok, több rádió- és tévéállomás. A minél jobb együttműködés érdekében fontos a szoros munkakapcsolatok ápolása. Az általuk közölt PRT-val kapcsolatos híreket, üzeneteket a lakosság jobban elfogadja, mintha azokat a PRT-ból kijelölt személytől hallanák. Ez a  tevékenységük fő iránya, azonban a helyi média használata nem a lélektani műveletek „Szent Grálja". Vannak problémák, melyekkel a helyi média nem tud megbirkózni.

Az újság csak azoknak hordoz üzenetet, akik el tudják olvasni; a tévé, bár rohamosan fejlődik, még mindig nem képes az egész tartományt lefedni; továbbá, nem minden család engedheti meg magának tévékészülék vásárlását, arról nem is beszélve, hogy áramellátás csak bizonyos napokon van, és akkor is csak egy-egy részén a településeknek.

A rádió a legelterjedtebb, így a rádióhallgatást egyfajta nemzeti sportként űzik az afgán lakosok, azonban a tartomány földrajzi adottságaiból adódóan, a magas hegyek miatt sok helyen nem lehet a műsorszórást biztosítani. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy a PRT lélektani műveleti csoportja saját maga is képes legyen üzenetei továbbítására. Ennek elősegítésére rendelkezésre áll egy multimédiás terepjáró gépjármű, amely képes az elszigetelt településekre is eljuttatni a PSYOPS-üzeneteket. Azonban ennek a technikának is megvannak a maga korlátai, mivel egyszerre csak viszonylag kisszámú közönségnek képes átadni a kívánt információt.

A PRT-11 váltása ugyanazzal a problémával szembesült, mint elődei: hogyan lehet elérni az elszigetelt településeket, ha azokon semmilyen média nincs jelen, és csak nehézségek árán közelíthetőek meg. E településeken van jelentősége igazán az úgynevezett „infobox"-ok (infó-doboz) telepítésének. Ezek számos baghlani járásban már fellelhetők, s többnyire a kormányzói hivatalok közvetlen közelében találhatók, ahol a település lakosságának nagy része gyakran megfordul ügyes-bajos dolgai elintézése céljából. Ezekben az infoboxokban a PRT-fejlesztésekről készült fényképekből, írott összefoglalókból tájékozódhat a lakosság a körülöttük történő kiemelt eseményekről. Fontos, hogy a lehetőségekhez képest mindig frissítve legyenek, és aktuális mondanivalókat hirdessenek!

Az üzenetek továbbítása, a saját erők által kifejtett lélektani hatás erősítése az egyik oldala a PSYOPS-feladatoknak. A tartományban tevékenykedő ellenséges erők ugyanúgy tisztában vannak az üzeneteik továbbításának fontosságával, mint mi. Hogy ezt mennyire jól csinálják? Bizonyára mindenki hallott már az internet különböző videomegosztó portáljain a tálib vagy más csoportok által készített véres és kegyetlen videókról. Azonban ennél még tovább is mennek: a személyes fenyegetéstől kezdve a zsarolóleveleken keresztül a mobiltelefonokon terjesztett videókig, sms-ekig minden eszközt felhasználnak. Az ilyen ellenséges propaganda elleni védekezés is a PSYOPS feladata.

A technikai fejlődés, mint a világ más részén, úgy Afganisztánban is megállíthatatlan. Ezzel együtt új lehetőségek kínálkoznak a lélektani műveletek terén is. Amíg az állami vagy magánkézben lévő rádió- és tévéállomások kiépítése nehézkesen folyik, addig az országban a mobiltelefonhálózat a világon eddig soha nem látott ütemben bővül — és nemcsak a szolgáltatás, hanem a mobiltelefon-felhasználók száma is. Még azokban a családokban is megtalálható a mobiltelefon, ahol nemhogy rádió nincs, de a napi étkezés sem mindig biztosított.

A jövőben tehát a mobiltelefonokon továbbított szöveges és multimédiás üzenetek jelenthetnek megoldást arra a hosszú évek óta tartó problémára, hogy miként is érhető el az elszigetelt lakosság.

A tervek és a háttértanulmányok már elkészültek egy ehhez kapcsolódó jövőbeli képesség kialakítására.