A repüléstudomány számos témáját járták körül
Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Halápi Katinka (NKE) |  2022. április 9. 13:30A kedvező járványügyi helyzet miatt immár személyes jelenléttel rendezték meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar hagyományosnak számító Repüléstudományi Konferenciáját április 7-én, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.
Rendhagyó módon idén a rendezvény egyben a Tématerületi Kiválósági Program 2021 (TKP 2021) Nemzetvédelem, nemzetbiztonság alprogram (NVA) Integrált mintarepülőtér (IMA) pályázat nyitókonferenciájaként is köszöntötte a meghívott vendégeket.
A rendezvényt Palik Mátyás ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (NKE HHK) katonai repülési dékánhelyettese nyitotta meg. Hangsúlyozta: a konferencia több mint három évtizedes múltra tekinthet vissza, s komoly szerepet tölt be a katonai repülés hagyományápolásában is. „A Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek, mint felsőoktatási intézménynek feladatunk és egyben kiemelt felelősségünk is, hogy a szakterületünkön ne csak kutassunk, hanem élen járjunk: a kutatások mellett a tudományos eredmények ismertetésében, népszerűsítésében, honosításában és hasznosításában és magában az innovációban is” – mondta.
A plenáris ülésen mutatták be a Tématerületi Kiválósági Program 2021 (TKP2021-NVA-16) projekt Integrált mintarepülőtér Tématerületi Kiválósági Program három (Virtual Airport, Green Airport és Drone Sensor) kutatócsoportját, feladataikat, és az egyes csoportok három évre meghatározott kutatási-publikálási terveit. Mint elhangzott: hazánk számára is komoly feladatot jelent a távolról irányított légijárművek és a „hagyományos”, pilótafülkéből irányított merev- és forgószárnyas repülőgépek egy légtérben és azonos repülőtéren történű biztonságos és hatékony üzemeltetése. Szintén egyre inkább kiemelt szempont a repülőterek fejlesztése és üzemeltetése területén a fenntartható, „zöld” megoldások alkalmazása is. Emellett egyre szélesebb körben elterjedté válik a 3D-s ipari nyomtatás, ami a repülőüzem sajátosságai miatt igen precíz eszközöket és módszereket, szigorú szabályzókat igényel.
A délutáni szekcióüléseken a repüléstudomány számos témáját járták körül a szakértők, akik többek között a repülésbiztonságra, az egyre inkább elterjedő drónok jelentette kihívásokra és lehetőségekre, a magyar légierő fejlesztésének aktuális kérdéseire, a repülőiparban előtérbe kerülő új gyártástechnológiákra és a légvédelmi rakétaegységek harci lehetőségeinek elemzésére kidolgozásra kerülő új, digitális elemző-optimalizáló rendszerre koncentráltak.
Az előadók között szerepelhettek az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar honvéd tisztjelöltjei is, akik a konferencián valós körülmények között alkalmazhatták a HM Zrínyi Nonprofit Kft. kommunikációs képzésén korábban elsajátított képességeket.