A stratégiai légiszállítás képessége
Szöveg: Szűcs László | 2009. augusztus 4. 12:54Július 27-e óta működik Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren a NATO Stratégiai Légiszállítási Képességét (SAC) biztosító légiflotta. A SAC program egyébként a NATO sikertörténete, hiszen mindössze három évvel ezelőtt, 2006-ban vette kezdetét.
A NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) program célja, hogy a résztvevő országok számára katonai légiszállítást biztosítson távoli területekre. S mivel a válsághelyzetekben elengedhetetlen a gyors reagálás, a stratégiai légiszállítás napjainkban egyre fontosabb képesség, amely lehetővé teszi a katonák és a felszerelés gyors szállítását. A program emellett természetesen megfelel a NATO haderő-fejlesztési követelményeinek és annak is, hogy az NRF (NATO Response Force – NATO Reagáló Erők) erőknek gyorsan telepíthetőnek kell lenni a világ bármely pontjára.
Magának, a programnak az elindítását 2007 nyarán jelentették be a NATO tagállamok védelmi minisztereinek brüsszeli találkozóján. Ekkor született döntés arról is, hogy a résztvevő országok egy közös, Boeing C–17 Globemaster III típusú szállítógépekből álló légiflottát hoznak létre, amelyet együtt üzemeltetnek és finanszíroznak.
Ezután a C–17-es szállítógépek beszerzésére és működtetésük támogatására megalakult a NATO Légiszállítást Kezelő Szervezet (NATO Airlift Management Organisation, NAMO), és annak végrehajtó ügynöksége a NAMA (NATO Airlift Management Agency).
2008. szeptemberében a SAC programot bejelentő tizenkét nemzet – Bulgária, Észtország, Finnország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok – aláírja a SAC Egyetértési Nyilatkozatot. A NAMO ezt követően, 2008. októberében kezdte meg hivatalosan is a tevékenységét. A szervezet egyebek mellett közreműködik a SAC program megvalósításában, a szükséges szerződések megkötésével, illetve eljárások kidolgozásával segíti a beruházási projekteket megvalósulását.
A NAMA pedig végrehajtotta a két C–17-es repülőgép beszerzését a Boeing gyártól. A flotta harmadik gépét az Amerikai Egyesült Államoktól, a programhoz történő hozzájárulásként szerezte be a végrehajtó ügynökség. A beszerzésen túlmenően, a NAMA felelős még a SAC Program teljes körű logisztikai és pénzügyi menedzsmentjéért is.
A SAC Boeing C–17 Globemaster III típusú repülőgépekből álló légiflottájának Magyarországra telepítéséről 2007. novemberében született döntés. A légibázisnak a németországi Ramstein és a romániai Constanca is szeretett volna helyet adni, ám a NATO döntéshozói az MH Pápa Bázisrepülőteret választották. A flottát üzemeltető többnemzeti Nehéz Légiszállítási Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) első néhány katonája a bejelentést követően szinte azonnal Magyarországra érkezett, hogy megteremtse az ideális munkafeltételeket. Ma már száznál is több külföldi katona dolgozik Pápán.
Fotó: Dévényi Veronika