Akkor dolgoznak, mikor az őrangyalok pihennek
Szöveg: Szerencse Renáta | 2008. június 30. 12:42Az Afganisztánban szolgáló magyar PRT táborban található gyorsreagálású erők (QRF) a nap huszonnégy órájában bármikor készen állnak arra, hogy a tartományban a hazai és a nemzetközi erőknek segítséget nyújtsanak. Általában akkor riasztják őket, ha robbanószerkezetet, vagy fel nem robbant lőszereket találnak, illetve ha a feladaton lévő gépjárműveket baleset, támadás vagy bármilyen meghibásodás éri, ami miatt képtelenek folytatni útjukat.
A gyorsreagálású erőkbe beosztott tűzszerészek eddig legalább ötvenháromszor hagyták el a tábort, hogy a háborúk után itt maradt, fel nem robbant lövedékeket a kijelölt gyűjtőhelyre szállítsák vagy megsemmisítsék. Baghlan tartományban a robbanóeszközök széles repertoárja található, a legtöbbjük Pakisztánból és az egykori Szovjetunióból származik, de akadnak közöttük kínai és olasz gyártmányúak is. A QRF-t számos esetben hívják házilag készített robbanószerkezetek megsemmisítésére is, ezzel védve a katonák és a helyi lakosok életét.
Gépjárművek meghibásodása vagy baleset miatt eddig tizennyolcszor riasztották a QRF-t, amelynek folyamán öt alkalommal mentettek magyar katonákat és tizenhárom alkalommal külföldieket: németeket, norvégokat, finneket és amerikaiakat.
Porcsin Lajos főtörzsőrmester, a vontató raj parancsnoka eképpen osztotta meg tapasztalatait:
Minden egyes feladat más és más, nem lehet előre felkészülni rájuk. Az viszont biztos, hogy a mentés nagy találékonyságot és sok szakmai gyakorlatot igényel a hadszíntéren a katonáktól.
„Számomra a legemlékezetesebb eset egy árokba borult HUMMW mentése volt. Az oldalára fordult gépjárművet nem tudtuk merőlegesen visszafordítani és kigurítani az útra, mert a terep ezt nem tette lehetővé, ezért az egyik kötéllel oldal irányba, egy másik kötéllel pedig előre húztuk a járművet. Így egy kisebb ívet megtéve sikerült visszafordítanunk az eredeti helyzetbe és visszagurítanunk az útra" – mondta Ollé Attila szakaszvezető, a vontató raj gépjárművezetője.
Kacsó Attila szakaszvezető, a vontatóraj beosztott kezelője otthon az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis tűzoltójaként szolgál.
„Az önkormányzati tűzoltóság gyakran kér segítséget az alakulattól, különösen a nyári időszakban, hiszen ekkor történik a legtöbb közlekedési baleset, erdő- és tarlótűz. Az eddigi legkeményebb és legmegrázóbb élményem egy lezuhant
A hadszíntéren történő balesetek nemcsak egyszerű vontatási feladatokat vonnak maguk után, hanem műszaki mentést is igényelnek. Ez a nemes szolgálat nagy felelősséggel és fáradtságos munkával jár, ennek ellenére a katonák lelkesen vállalják és hajtják végre.