Amíg a civilek eveztek, a hadihajósok a vérüket adták
Szöveg: Szűcs László | 2008. június 15. 0:11Nem túlzás azt állítani, hogy ezernél is több ember látogatott ki szombaton Óbudára, a Római-partra. Persze errefelé hétvégén mindig sokan vannak – legalábbis az egyik vendéglős szerint –, ezúttal azonban jóval nagyobb volt a tömeg.
„A Mészáros Lázár hadigőzös elindítatott, a Dunán fel s le cirkál,
közben hatalmasokat lövöldöz az égbe" – így szólt a korabeli tudósítás,
amikor 160 évvel ezelőtt vízre bocsátották az első magyar hadigőzöst.
Bár e jeles nap évfordulója majd csak július 25-én lesz, az MH 1.
Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj rendezvénysorozattal szeretne
emléket állítani a jubileum tiszteletére. Az első programot június
14-én tartották a Római-parton. A rendezvényen a honvedelem.hu is részt
vett.
Nem túlzás azt állítani, hogy ezernél is több ember látogatott ki szombaton Óbudára, a Római-partra. Persze errefelé hétvégén mindig sokan vannak – legalábbis az egyik vendéglős szerint –, ezúttal azonban jóval nagyobb volt a tömeg. Az hatalmas érdeklődés oka: az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj és a Római-fürdő SE vízi emlékfelvonulást rendezett a Dunán.
![1595877336](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d8da37a372757555.jpg)
A verseny előtti jó hangulatról a szolnoki légierő katonazenekar gondoskodott. Hangulatos térzenéjükre a kicsik táncra perdültek, de az idősebbek sem állták meg, hogy ne verjék a lábukkal a ritmust. Eközben pedig a színpadon a mazsorett-lányok látványos előadásában gyönyörködhetett a közönség.
Sajnos az ünnepi hangulatot beárnyékolta, hogy az alakulat egyik katonája néhány nappal korábban, szolgálatteljesítés közben életét vesztette Afganisztánban. Kovács Gyula főtörzsőrmester, posztumusz hadnagy emlékének egy perces néma főhajtással tisztelgett a közönség.
A fiatalon elhunyt tűzszerészről a rendezvényt megnyitó beszédében megemlékezett Szilágyi Zsolt őrnagy, az alakulat hadihajós parancsnokhelyettese is. Mint elmondta: Kovács Gyula, mint tűzszerész búvár nemcsak a szárazföldön, hanem a Dunán is részt vett a második világháborúból visszamaradt robbanószerkezetek hatástalanításában. Tavaly ősszel például a mostani rendezvény helyszínétől alig pár száz méterre, az északi összekötő vasúti hídnál ő emelt ki a vízből és hatástalanított hét darab, egyenként ötszáz kilós légibombát. Nem véletlenül nevezték őt társai a Duna tűzszerészének…
Az emlékezés után Szilágyi őrnagy a magyar hadihajózás százhatvan éves történetét foglalta össze dióhéjban. Elmondta: 1848. július 25-én, a felelős magyar minisztérium határozata alapján vízre bocsátották a Mészáros Lázár hadigőzöst, s ezzel kezdetét vette az újkori magyar hadihajózás. Az 1867-es kiegyezést követően létrehozták a Dunai Flottillát, majd 1872-ben rendszerbe álltak a kor technikai színvonalának csúcsát képviselő Maros és Leitha monitorok is. Az első világháborút követően ezt az egységet feloszlatták, hajóit pedig szétosztották a monarchia utódállamai között. A Magyar Királyi Folyamőrséget 1921-ben hozták létre, amely 1931-től Folyami Erők megnevezéssel önálló fegyvernemként működött. Nekik kellett például hatástalanítaniuk a második világháborúban, a szövetséges erők által a Dunába telepített mágneses aknákat.
![1595877336](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d914103358597391.jpg)
A háborút követően hozták létre a honvéd hadihajós osztályt, amely különböző neveken, de a mai napig működik, bár 2001-ben összevonták a tűzszerész egységgel. A legutóbbi szervezeti átalakítás 2007-ben érte az alakulatot ekkor a honvéd tűzszerész és hadihajós ezredből zászlóalj lett. Feladata azonban nem változott, továbbra is a Magyar Köztársaság területén, szárazföldön és vízen megtalált, fel nem robbant katonai robbanószerkezetek hatástalanítását és megsemmisítését kell elvégezniük az itt szolgáló katonáknak.
E rövid visszatekintő után Bús Balázs, Óbuda polgármestere emlékeztetett a régi mondásra: navigare necesse est, vagyis hajózni muszáj! A városrész első embere azt is hangsúlyozta, hogy a Dunát újra be kell vonni a tömegközlekedés rendszerébe, s az evezősök felvonulása ennek jó demonstrálása lehet.
Míg az emlékfelvonulás résztvevői felsorakoztak a rajtvonal előtt, a levegőből két repülőgép „csapott le" a vízre. Keserű Béla és Szalkai István műrepülő pilóták bemutatóját mindenki szájtátva nézte a partról. Sajnos a beígért „nagy mutatványt", vagyis a vasúti híd két betonpillére közötti átrepülést az erős szél meghiúsította, a bemutató azonban így is látványosra sikerült.
![1595877337](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d93f09b621601424.jpg)
A tizenkét kilométeres távra induló evezősősöknek az AM–31-es oldalszámú, Dunaújváros névre hallgató, aknamentesítő hadihajó négycsöves fedélzeti gépágyújából leadott díszsortűz adta meg a startjelet. Az evezősök akadálytalan útjának biztosításában pedig a Baja tűzszerész járőrhajó, valamint a Tas parancsnoki motoros is részt vett.
Amíg a civilek eveztek, a hadihajósok a vérüket adták. Mégpedig a szó legnemesebb értelmében, hiszen az Országos Vérellátó Szolgálat véradó autóbusza előtt hosszú sorban álltak a gyakorló egyenruhába öltözött, s tragikusan elhunyt bajtársuk emlékére bal karjukon fekete gyászszalagot viselő katonák. A busz személyzete nem is számított ekkora érdeklődésre. Mint elmondták: megérte kijönniük a Római-partra.
Természetesen a katonai sátrak előtt is sok volt az érdeklődő. Rengetegen voltak kíváncsiak a magyar hadihajózás 160 éves történetét bemutató ideiglenes kiállításra, és a tűzszerészek által használt világszínvonalú felszerelések bemutatójára is. A fővárosi toborzó iroda sátrában pedig szép számmal érdeklődtek a szerződéses és a hivatásos katonai szolgálat részleteiről.
![1595877337](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d96d462783224978.jpg)
Az egész napos rendezvény legtöbb látogatót vonzó programja azonban kétségtelenül az volt, hogy az érdeklődők közelről is megtekinthették az Am–31-es Dunaújváros hadihajót. Gyermekek, ifjak és idősebbek százai próbálták ki, hogy milyen érzés a kormányállásban állni, vagy éppen azt, hogy mennyire nehéz a fedélzeti géppuskákat célra tartani…
A magyar folyami hadihajózás százhatvanadik évfordulója alkalmából szervezett rendezvénysorozat július 26-án, a hadihajós nyíltnappal az újpesti hadikikötőben folytatódik.
További képek:
![1595877337](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d9a4031372067272.jpg)
![1595877337](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27d9d946a751907092.jpg)
![1595877337](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27da10b10206997798.jpg)
![1595877338](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27da492da399374488.jpg)
![1595877338](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27da71c90525809474.jpg)
![1595877338](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27da9e92d795562610.jpg)
![1595877338](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dad68a7145014132.jpg)
![1595877338](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27db147f6773016110.jpg)
![1595877339](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27db3beb7845707606.jpg)
![1595877339](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27db693af290260011.jpg)
![1595877339](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27db96311168286475.jpg)
![1595877339](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dbc8245034178112.jpg)
![1595877339](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dbf160c104751803.jpg)
![1595877340](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dc2a1f2601716688.jpg)
![1595877340](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dc538d0938774306.jpg)
![1595877340](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dc7e18a654265695.jpg)
![1595877340](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dca5cc9038392273.jpg)
![1595877340](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f27dcd0cdd221988325.jpg)
Fotó: Szűcs László