Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye
Szöveg: Szűcs László | 2009. augusztus 6. 8:13Véget ért az idei pályára irányító repülőtábor Szolnokon, az MH Ittebei Kiss József hadnagy Helikopterbázison. Júniusban és júliusban hat turnusban, egy-egy hetes váltásokban összesen 120 fiatal ismerkedhetett meg a repülés alapjaival és szépségeivel.
Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO), a HM Zrínyi Nonprofit Kft. és a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület 2002 óta minden nyáron megrendezi a repülés iránt érdeklődő fiatalok részére a pályára irányító repülőtábort.
Korábban a szandaszőlősi sportrepülőtérre, tavaly és idén viszont már a szolnoki katonai repülőtérre várták azokat a lányokat és fiúkat, akik érdeklődtek a repülés iránt.
A PIR-tábor alapvető célja egyébként idén is ugyanaz volt, mint korábban, vagyis, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését a repülés iránt. Úgy is lehetne fogalmazni, hogy a tábor a kezdő szakasza a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető képző programjának, a NATO Flying Training in Canada (NFTC) képzésnek – mondta el a honvedelem.hu érdeklődésére az utolsó turnus zárását követően Bali Tamás alezredes, az RFO kiemelt főtisztje.
Az RFO kiemelt főtisztje hozzátette: a tábor katonai repülőtérre költözésének egyik legnagyobb előnye, hogy így a fiatalok testközelből ismerkedhettek meg a katonai repüléssel. Hiszen nap mint nap látták felszállni a Jak–52-es kiképző repülőgépeket, valamint a szállító és a harci helikoptereket is. Mindemellett pedig személyesen is találkozhattak az NFTC-programban már részt vevő fiatalokkal, akik éppen a kiképzés itthoni szakaszát hajtották végre a PIR-táborok hat hete alatt.
Az elmúlt évekhez képest jelentős változás volt, hogy a táborlakók a repülések közötti szünetekben kipróbálhatták az RFO legújabb szerzeményét, a terem-szimulátorokat. A helikopteres és kisrepülőgépes szimulátorban, a nehézségi erőhatásokat leszámítva, szinte valósághű körülmények várták a táborlakókat – köszönhetően a térhatású kivetítőknek. Emellett pedig a JETfly vadászrepülőgép-szimulátor is a rendelkezésükre állt. A szimulátorok egyébként akkora sikert arattak – árulta el a főtiszt –, hogy a táborlakók, a repülések közötti szünetekben szinte könyörögtek, hogy használhassák a berendezéseket.
Ugyancsak újdonság volt az idei táborokban, hogy az utolsó napokon az MH ÖHP repülésbiztonsági osztályának egyik munkatársa repülésbiztonsági tájékoztatót tartott a táborlakók számára. Ezek az előadások korántsem voltak unalmasak, a téma nagyon érdekelte a fiatalokat.
Az idei PIR-tábor hat turnusát értékelve Bali Tamás alezredes elmondta: bár a táborok történetében első alkalommal a résztvevőknek fizetniük kellett, a 120 helyre mégis jóval többen jelentkeztek, így a szervezőknek volt lehetőségük válogatni a fiatalok közül. Elsősorban azok számára biztosítottak lehetőséget, akik már diplomáztak, vagy hamarosan befejezik főiskolai, egyetemi tanulmányaikat.
Bali alezredes szerint a PIR-tábor legnagyobb előnye évek óta az, hogy a táborlakók közül nagyon sokan jelentkeznek az NFTC-képzésre. Idén a 120 résztvevőből negyvenen már a helyszínen beadták jelentkezési lapjukat a repülőgép-vezető képző programra.
Az alezredes emellett arra számít – és ez az elmúlt évek tapasztalata –, hogy egy hónapon belül még legalább ugyanennyien jelentkeznek a képzésre az intereneten is. Éppen emiatt – Bali alezredes szerint – a PIR-tábor az év legjobb pályára irányító rendezvénye. Természetesen e sikernek is köszönhető, hogy az RFO jövőre is szeretné megrendezni a repülőtábort.