Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Berozsdásodtak a Mig-29-esek?

Szöveg: JETfly Magazin |  2009. április 14. 8:50

India, mely az orosz gyártmányú MiG-29 Fulcrum vadászgépek egyik legnagyobb felhasználója komolyan aggódik a típust érintő korróziós problémák miatt.

Az ázsiai ország légiereje ráadásul mintegy 10 millió dolláros darabáron korszerűsítési programot indított a Fulcrum flotta üzemidejének meghosszabbítására és a modernizációra, a fent említett, nemrég kiderült gondokkal azonban nem számoltak, ezért most alapos átvizsgálásnak vetik alá az állományt.

Amennyiben az indiai MiG-29-esek esetében is fennáll a korróziós probléma, akkor az akár meg is kérdőjelezheti a típus jövőjét az ország légierejében.

India a 78 darab rendszerben álló MiG-29-es vadászgépének felújítási és üzemidő hosszabbítási munkálatait az oroszoktól rendelte meg, az első néhány gépet már el is szállították. A tervek szerint az orosz gépek 2030-ig erősítenék az ázsiai ország légierejét, azonban a súlyosnak tűnő, a vezérsíkokat érintő korróziós probléma veszélybe sodorhatja a programot, illetve jelentősen megdrágíthatja azt.

India már 1986-ban elkezdte a típus rendszeresítését (Baaz néven), majd az 1990-es években újabb példányokat vásároltak. Jelenleg is zajlik új, haditengerészeti feladatkörre szánt MiG-29KUB típusú harci gépek beszerzése, az első példányok már meg is érkeztek, és tesztelés alatt állnak. A korróziós probléma elsősorban a régebbi gépeket érintheti, azonban az egész flottát át kell vizsgálni ami idő- és pénzigényes folyamat. A hazánkban rendszeresített gépeken is jelentkezett ez a gond, mely részben visszavezethető a nem megfelelő tárolási körülményekre is.

Kérdéses, hogy Indiában, ahol vélhetően nem a szabad ég alatt tárolták a nagy értékű harci gépeket ez a gond jelentkezett-e, igaz a párás, meleg éghajlati viszonyok is elősegíthetik a korrózió megjelenését.

Mint ismeretes, a múlt év második felében egy oroszországi, MiG-29-es harci gépekkel felszerelt alakulat két gépet is elveszített.

A balesetek kivizsgálása megdöbbentő eredményt hozott, ugyanis a gépek egy jelentős részénél találtak a vezérsíkok bekötési pontjainál súlyos korróziós elváltozásokat. A probléma a még meglévő, mindössze néhány üzemképes gépet számláló magyar MiG-29-es flottát is érinti.