Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nyugdíjazzák a kínai Szu27-eseket

Szöveg: JETfly Magazin |  2009. április 14. 8:39

A Strategypage értesülései szerint a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje kivonta az aktív szolgálatból azokat az orosz gyártmányú Szuhoj Szu-27 Flanker harci gépeit, melyeket még az 1990-es évek elején vásároltak.

A mintegy másfél évtizednyi szolgálat ugyan nem mondható hosszúnak, az intenzív kiképzési repülések miatt azonban az első szériában beszerzett gépek sokkal nagyobb terhelést kaptak, mint a később érkezett Su-27-esek és Szu-30-asok, így hamarabb használódtak el.

A kínai Szu-27-esek pályafutása igen érdekesen alakult, ugyanis vásároltak és licenc alapján is építettek alap változatú Flanker-eket, viszont engedély nélkül is másolták J-11 néven a típust, több-kevesebb sikerrel. Később aztán a továbbfejlesztett, kétüléses Szu-30 változatot is beszerezték. A folyamatos beszerzések és az egyre ellenőrizhetetlenebbé váló saját gyártás következtében Kína a Szu-27/30 család egyik legnagyobb üzemeltetője, egyes hírek szerint nem kevesebb, mint 273 darab különféle Flanker változattal rendelkeznek.

Az orosz gyártmányú gépekre egyébként jellemző, hogy nem állapot, hanem üzemidő alapján határozzák meg a felújítási és a kivonási időpontokat.

A kínaiak hasznosítani fogják a kivont gépeket is, hiszen „kannibalizációra", azaz a még használható alkatrészek kinyerésére kiválóan alkalmasak. Remélhetően a kínai repülőmúzeumok is kapnak majd néhány épségben maradt példányt a most kivont Flankerek-ből.