Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bioüzemanyaggal a hanghatáron túl

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu / Defence Professionals |  2011. március 24. 12:02

Az amerikai légierő bioüzemanyaggal tesztelte a Lockheed Martin F-22 Raptor típusú vadászrepülőgépet. A tesztrepülés során a repülőgép átlépte a hangsebességet, egészen 1,5 Mach (≈1700 km/h) sebességre gyorsított. A repülőgép tesztjei a bioüzemanyag alkalmazásának lehetséges használatával kapcsolatban még március 18-án megkezdődtek, azonban ennek tényét csak most hozták nyilvánosságra. A légierő információja szerint a tesztrepülés sikeres volt.

A tesztrepülés során a Raptort kőolaj alapú JP-8 50/50 üzemanyag és sárgarepcéből préselt bioüzemanyag keverékével üzemeltették.

Jeff Braun, az ohiói Wright-Patterson légibázison található Repüléstani Rendszerközpont alternatív üzemanyagokkal foglalkozó osztályának igazgatója a repülés után úgy nyilatkozott: „Az F-22 Raptor a március 18-ai repülése során hibátlanul működött a bioüzemanyag és JP-8 keverékével, ami nem idézett elő észrevehető különbséget a hagyományos üzemanyaghoz viszonyítva."

Az F-22 bioüzemanyaggal folytatott tesztje során végrehajtották a repülőgép légiindítását, ellenőrizték a rendszerek működőképességét és a repülőgép viselkedését különböző repülési tartományokban, különböző magasságokon és sebességek mellett. A tesztrepülés során az F-22 Raptor számtalan manővert végrehajtott, 12 100 méteres magasságba emelkedett és 1,5 Mach sebességet ért el. A csúcsmagasságot és csúcssebességet utánégető használata nélkül érte el a repülőgép.

Napjainkig a Sustainable Oils cég mintegy 500 000 gallon bioüzemanyagra szerződött az amerikai légierővel, haditengerészettel és a szárazföldi erőkkel. Az üzemanyagot, ami sárgarepcéből származik a legalaposabban tesztelték, mint repülési üzemanyagot. Több típusú repülőgéppel hajtottak végre sikeres kísérleteket, beleértve polgári légitársaságokat (Continental, Japan Airlines, KLM) és katonai repülőgépeket (A-10 Warthog, F/A-18 Hornet, és MH-60S Seahawk helikopter) egyaránt.

„A sárgarepce alapú repülő üzemanyag kész a felszállásra", – mondta Scott Johnson a Sustainable Oils cég elnöke.