Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Csapat- és teherszállítás, fegyveres támogatás

Szöveg: Navarrai Mészáros Márton | Fotó: Kertész László, Horváth Sztaniszláv |  2023. július 24. 12:43

A honvédség első két Airbus H225M típusú helikoptere egy héttel a július 24-ei ünnepélyes átadás előtt érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki bázisára. A francia és magyar pilóták vezette modern, két hajtóműves légijárműveket – mások mellett – Koller József dandártábornok, a Magyar Honvédség Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka és Simon Zsolt ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnokhelyettese fogadta a helyszínen, ahol vízsugárral köszöntötték a két közepes Airbust.

_HSZ7275 másolat

A két, 70-es és 71-es oldalszámú, szállító konfigurációjú gépet (Troop Transport Helicopter) néhány héttel korábban adtak át az Airbus Helicopters dél-franciaországi Marignane városban található gyártóközpontjában, amelyet a Honvédelmi Minisztérium szakemberei az elmúlt másfél évben több ízben felkerestek, hogy szakmai egyeztetést folytassanak a helikoptertípus tervezéséért és gyártásáért, valamint az üzemeltetési és karbantartási rendszeréért felelős szakemberekkel. A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként a honvédelmi tárca tizenhat ilyen típusú gépre kötött szerződést 2018 decemberében. A tervek szerint a H225-ösök válthatják majd ki a szovjet eredetű Mi–8-as és Mi–17-es típusokat, amelyek várhatóan 2024-re, 2025-re futják ki üzemidejük teljes tartalékát.

„A cél egy, a 21. század kihívásainak megfelelni tudó, modern, NATO-kompatibilis, új helikopterekből álló flotta biztosítása, amely hosszútávon gazdaságosan üzemeltethető, illetve alkalmas hazai és nemzetközi, katonai és polgári-katasztrófavédelmi feladatok ellátására” – mondta Zölei Anita százados, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kommunikációs és protokoll tisztje az első két Airbus H225M típusú helikopter érkezése kapcsán. A közepes helikopterflotta egyik részének a csapat- és teherszállítás lesz a legfontosabb feladatprofilja, miközben tervezetten fenntartják és tovább fejlesztik a meglévő közepes szállítóhelikopterek által biztosított képességet. A flotta másik része – a szállítóképesség fenntartása mellett, integrált fedélzeti fegyverrendszerek alkalmazásával – alkalmas lesz könnyen páncélozott célok elleni tevékenységre, különleges erők támogatására.

_HSZ7368

Sajtóhírek szerint Magyarország a kilencedik ország, amely a H225M típusú helikopterek vásárlása mellett döntött. „Valójában tizenkét országban van rendszeresítve H225 helikopter. Ezen országok közé tartozik Brazília, Franciaország, Indonézia, Kazahsztán, Magyarország, Malajzia, Mexikó, Kuvait, Szingapúr, Thaiföld, Ukrajna és Hollandia is. Még nincs minden országba leszállítva, rendelés vagy gyártás alatt van sok esetben” – tudtuk meg Zölei Anita századostól, aki arról is beszélt, hogy a flotta tizenhat megrendelt darabjából az utolsó gépeket 2025 májusra várják a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei városba. A most érkezett helikoptereket, akárcsak a flotta további tizennégy tagját, kifejezetten a magyar katonai igények szerint alakítja és gyártja a világ legnagyobb helikoptergyártó vállalata.

A szóban forgó taktikai szállító helikoptereket – EC725 Caracal néven – a francia légierő számára specializált, katonai kutató-mentőfeladatok elvégzésére fejlesztették ki egy több-évtizedes folyamat eredményeként. Sorozatgyártásuk 2000-ben kezdődött, a típus első felszállása ugyanebben az évben, szolgálatba állítása öt évvel később valósult meg. A helikopter maximális felszálló tömege 11 200 kilogramm, maximális utaslétszáma két pilóta és huszonnyolc fő, amely nagyobb, mint a hasonló kategóriájú helikoptereké (a Mi–17-es gépek utasszáma huszonnégy, az NH90-eseké húsz főben maximalizált). A világszínvonalat képviselő légi járművekre – történetük során először – speciális, H-Force elnevezésű fegyverzetrendszert szereltek a magyar katonai igényeknek megfelelően.

A Magyar Honvédség korábban húsz darabot vásárolt az Airbus H145-ös többcélú katonai helikopterekből, abból a típusból, amelynek 2018-ban kezdődött a sorozatgyártása, a szolnoki bázison pedig hivatalosan 2022-ben állt hadrendbe.

Kapcsolódó cikkek