Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Gyalogsági fegyverekkel támadták a helikoptert

Szöveg: Demeter Ferenc |  2009. szeptember 24. 20:17

…de szerencsére nem a valóságban: 2009. szeptember 21. és 25. között Várpalotán és térségében első alkalommal került megrendezésre a Magyar Honvédség logisztikai rendszergyakorlata. A statikus és dinamikus részből álló bemutató gyakorlat első része az MH Központi Gyakorló és Lőtér nullapontján került végrehajtásra.

Az eseményt Hazuga Károly vezérőrnagy, az MH ÖHP parancsnokhelyettese nyitotta meg. Külön köszöntötte azokat a nyugállományú tábornokokat, főtiszteket, tiszteket, akik a nyugállományba vonulásuk előtt logisztikai beosztásban dolgoztak és most elfogadták a parancsnokság meghívását a bemutatóra. Hangsúlyozta, hogy a NATO-ba történt belépésünkkel az MH feladatrendszerében is jelentős változások történtek. “Ezekhez a változásokhoz kellett igazítani a logisztikai felkészítést, technikai fejlesztést és a hadsereg logisztikai szervezeteinek felépítését. A gyakorlaton a valós helyzetet igyekeztük modellezni", fogalmazott. Először a békekörülményektől eltérő feltételek között kellett az állománynak dolgoznia. Gyakorolták a missziós helyzetben történő feladat végrehajtást, amihez a feltételeket a számítógépes központ biztosította. A gyakorlásnak ez a formája a valós helyzetet közelíti, és mivel a tevékenység a számítógépeken történik, rendkívül takarékos. A parancsnokok felkészítéséhez ezekre a gyakorlatokra a jövőben is szükség van, és a jövő évben már egy többnemzetiségű rendszergyakorlatot terveznek.

 

A vendégekkel a gyakorlat dinamikus részéről Bozóki János mérnök ezredes, az MH Légijármű Javítóüzem parancsnoka ismertette a tudnivalókat. Az elképzelések szerint az ellenséges területen feladatot végrehajtó szövetséges csapataink ellen diverziós csapatokat vetettek be. A diverziós csapatok megpróbálták megzavarni a szövetséges csapatokat, valamint azok logisztikai ellátását. A műveletek logisztikai biztosításban jelentős feladatot látnak el a szállító helikopterek, amelyek Csákvár körzetében települnek. Az egyik helikopter ellen gyalogsági fegyverekkel támadást intéztek, a helikoptert több találat is érte. A helikopter a helyzet tisztázása érdekében Várpalota térségében kényszerleszállást hajt végre. A személyzet és a technika védelmében különleges műveleti szakaszt kell kivezényelni. A fedélzeti technikus a leszállást követően majd felméri a károkat és megállapítja, hogy a keletkezett sérüléseket helyben – 12 órán belül – ki lehet-e javítani. A javításhoz fel kell használni azt a komplex javító készletet, amit a helikopteren konténerekben tárolnak.

Közben a sérült helikopter megérkezett a helyszínre és végrehajtotta a kényszerleszállást. Ezt követően a helikopter személyzete kirakta a javító anyagokat és szerszámokat tartalmazó konténereket és megkezdték a sérülések kijavítását.

 

A statikus részben a bemutatóhelyeken a vendégek tájékoztatót kaptak a kiállított technikákról, alkalmazási lehetőségeikről és az ott lévő szakembereknek feltehették a látottakkal kapcsolatos egyéb kérdéseiket. 

A szállító járművek között bemutatták a speciálisan a C-17-es óriásgép üzemanyag feltöltését végző üzemanyag kocsit, amely egy kiszállítással 37 ezer liter hajtóanyagot tud a repülőgéphez vinni. Teljesítményének másik jellemzője, hogy 1200 liter üzemanyagot képes percenként a repülőgép tartályába szivattyúzni.