Halálgyűrű Budapest körül
Szöveg: Szűcs László | 2007. december 18. 11:08A közismert humorista, Maksa Zoltán sütötte el egyszer az egyik fellépésén azt a poént, hogy Magyarország két gyorsforgalmi utas világrekorddal is „büszkélkedhet”.
Huszonkét év dióhéjban
Egyébként kevesen tudják, hogy a Budapest körüli gyorsforgalmi út gondolatát legelőször 1942-ben fogalmazták meg. A budapesti Műegyetem akkori professzora, dr. Vásárhelyi Boldizsár a mainál kicsit távolabbra képzelte el – a magyar automobil utak hálózatáról megjelent munkájában – a körgyűrű nyomvonalát. A terv megvalósítására azonban még több mint négy évtizedet kellett várni.
A leendő körgyűrű első szakaszát, az M5-ös autópálya és az 51-es főút közötti alig 4 kilométer hosszú utacskát ugyanis 1988-ban adták át. Ezt két évvel később követte a 6-os útig tartó rész, a két Duna-híddal együtt. Innen, az M1-es autópályáig hátralévő 14 kilométeres etapot 1994-ben adták át a forgalomnak.
Nos, talán egyértelműen ki lehet jelenteni: nagyon nagy hiba volt!
Az „utca emberének" egybehangzó véleménye szerint egyértelműen kampányfogás volt az M0-ás autóút 1994-es választások előtti átadása. Mint mondják: az akkori kormánypárt hatalmának megőrzését remélte a sietve és kisebb-nagyobb hiányosságokkal átadott körgyűrűtől. Mások pedig arról diskurálnak, hogy sikerült egy olyan utat építeni, amelyiket csak fő funkciójában nem lehet használni. Az eredeti tervek szerinti kétszer két sáv, plusz leállósáv helyett ugyanis kétszer két, szűkített sávon indult meg a közlekedés az elkészült, egybefüggő, 28 kilométeres szakaszon 1994-ben. Azaz gyakorlatilag használhatatlan lett a milliárdokból megalkotott aszfaltkígyó.
Az útépítési
Betonfal, sebességkorlátozás
Aztán ha egy ehhez hasonló esetben, az előzést folytató teherkocsi vontatmánya egy kicsit is kileng, kész az újabb
A baleset helyszínét ugyanis nem lehet kikerülni. Mivel az M0 olyan, mint egy alagút – éppen csak nem egy hegy gyomrában fut –, sehol semmi menekülő útvonal, csak az egymást néhány kilométerenként követő lehajtók.
Van úgy, hogy hasonló dugók mindennaposak a fővárost elkerülő „félgyűrűn", amely jelenlegi állapotában leginkább egy girbe-gurba „C" betűre hasonlít, mintsem a 0-ra. Ha valaki időt szánna rá, hogy összeszámolja: mennyi időt töltött tétlenül, állva, vagy csigatempóban araszolva az M0-án, bizony meglepődne. Kis szerencsével még a rekordok könyvébe is bekerülhetne.
A kötelező számok
Az M0 leghosszabb szakaszának átadását követően ugyanis a Pest megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK)
De visszatérve a számokra. Hosszadalmas kutatómunka után kiderült, hogy 1999 tavasza és 2004 júliusa között tizenhét halálos közlekedési baleset történt az M0 autóúton, azóta pedig hét – azt már sajnos nem tudtam meg, hogy ezekben a balesetekben hányan vesztették életüket… Vagyis a huszonnyolc kilométeres szakasz méltó „halálút" becenevéhez. (Az adatok megszerzésért köszönet a PMRFK és a REBISZ sajtós munkatársainak.)
A honvédség is használja
A katonai gépjárművek egyébként igyekeznek elkerülni az M0 autóutat. „Már ha ez egyáltalán lehetséges" – mondja Sárkány alezredes, hiszen Kelet-Magyarország és a Dunántúl között a legegyszerűbb összekötő kapocs a körgyűrű. Persze lehetne kerülni a dunaújvárosi, a dunaföldvári és a bajai Duna-hidak felé, de ez a kerülőút gyakran túl időigényes, éppen ezért nem mindig megoldható. Emiatt, ha mindenképpen elkerülhetetlen a körgyűrű használata, akkor általában az éjszakai menetet szoktak javasolni az MH KKK az alakulatoknak. (Ennél a katonai szervezetnél adják ki ugyanis azoknak a honvédségi autóknak az útvonalengedélyét, amelyek túlsúlyosak, vagy más ok miatt kell külön engedéllyel közlekedniük.)
Szerencsére katonai gépjárművel komolyabb közlekedési baleset még nem történt az autóúton. Az elmúlt öt évben mindössze négy, anyagi káros balesetet jelentettek, s ekkor sem teherautók, hanem honvédségi tulajdonban lévő személygépkocsik voltak érintettek a balesetekben.
És akkor a pozitívumok…
E kicsit hosszúra sikerült írás végén feltétlenül beszélni kell azokról a „pozitív előjelű" történésekről is, amelyek az M0
De szép is lenne… Mindenesetre reménykedjünk benne!