Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Harrier bemutató a Kecskeméti Repülőnapon

Szöveg: JETfly |  2008. július 6. 19:15

Sokak kedvence a helyből fel- és leszállni képes, brit fejlesztésű Harrier harci repülőgép, melynek dinamikus bemutatója a repülőnapok egyik csúcspontja szokott lenni. Jó hírt közölhetünk az idei kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kilátogatni szándékozók számára, ugyanis a Royal Air Force egyik Harrier GR9 típusú repülőgépe tiszteletét teszi a Magyar Légierő 70. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő eseményen.

A Harrier harci gépek különféle változatai hosszú évtizedek óta szolgálnak a brit fegyveres erők kötelékében. Ez idő alatt harci alkalmazásukra is sor került, legemlékezetesebb talán a Falklandi-háborúban nyújtott teljesítményük volt. A britek nem kis részben a Harriereknek köszönhetik az argentinok felett aratott győzelmüket.

A folyamatosan továbbfejlesztett konstrukció még napjainkban is ütőképes fegyverrendszernek számít, nem véletlen, hogy az afganisztáni fronton is aktívan használják őket. A brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) állományából ugyan költségtakarékossági okokból kivonták a hajófedélzeti Sea Harriereket, mégsem maradt azonban repülőgépek nélkül a flotta, hiszen létrehozták a Joint Force Harrier nevű különítményt, mely három, első vonalbeli harci századot tömörít.

A Royal Air Force két bázisán – Cottesmore-ban és Wittering-ben – települnek a Harrier GR7 és GR9 gépekkel repülő századok, melyek személyzetét vegyesen adja a légierő és a haditengerészet. Ezek a gépek szolgálnak a haditengerészet Invincible-osztályú repülőgép-hordozóin is.

A Harrier egyedülálló repülési képességeit maximálisan kihasználják az afganisztáni hadszíntéren. A RAF Kandaharban települő különítménye speciális feladatok végrehajtására is alkalmas a zord hegyvidéki területeken. A koalíciós erők katonai menetoszlopai közelében cirkáló Harrierek hatékonyabban tudják segíteni a szárazföldi csapatokat egy esetleges gerillatámadás esetén, mint a hagyományos vadászbombázók vagy a lassabb helikopterek. A közvetlen támogatás mellett az alakulat feladata a légi felderítés is, valamint az erődemonstráció, mely segíthet megelőzni a támadásokat.

A hazánkba látogató gépek – az előzetes információk szerint – GR9-es változatúak. A GR7-es továbbfejlesztésével létrehozott altípus a Harrier-ek jelenlegi legmodernebb változatának tekinthető, nagyobb hatótávolsággal, korszerűbb elektronikai rendszerekkel és precíziós csapásmérésre (GPS és lézervezérlésű bombák) is alkalmas fegyverzettel rendelkezik. Az átalakítás mintegy 70 gépet érintett, ezek alkotják jelenleg a Royal Air Force azonnali reagálású erőinek a gerincét.

 

A modernizált Harrier harci gépek várhatóan 2018-ig lesznek hadrendben, ami – figyelembe véve az alap konstrukció 1969-es szolgálatba állítását – igen szép karriernek tekinthető. Nyugdíjba vonulásuk után az amerikai F-35 Lightning II-es harci gépek veszik majd át helyüket.

A kecskeméti repülőnapokon több alkalommal is vendégeskedtek már Harrier harci gépek, tavaly például egy négygépes kötelék érkezett Nagy-Britanniából, dinamikus bemutatót azonban 2007-ben nem tartottak. Idén – az előzetes információk szerint – a levegőben is megcsodálhatjuk a különleges gép égi táncát, mely sajátosan ötvözi a helikopterek és a vadászgépek képességeit.