Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Befejeződött a JAWTEX-14 gyakorlat

Szöveg: honvedelem.hu / Gróf Gergely |  2014. május 23. 17:10

Befejeződött május 23-án, pénteken az idei esztendő első nagyszabású – szárazföldi, tengeri és légierőcsapatokat is felvonultató − gyakorlata, a „JAWTEX-14”. A németországi eseményen öt magyar JAS−39 típusú Gripen vett részt; negyvenöt katonával képviseltette magát az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, valamint három JTAC előretolt repülésirányítóval az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis.

A szárazföldi és a légierőcsapatok számára fontos, hogy olyan gyakorlatokon vehessenek részt, amelyeken lehetőség nyílik nemzetközi szinten is az együttműködés begyakorlására.

Az idei esztendő első ilyen nagyszabású gyakorlata volt a „JAWTEX-14"  elnevezésű, amely két héten keresztül, május 23-ig tartott a Bundeswehr szervezésében, a németországi Jagel repülőbázison. A gyakorlat elnevezése – Joint Air Warfare Tactical Exercise – is utal arra, hogy a légierőn kívül szárazföldi és tengeri egységek is részt vettek rajta.

1595972453

Magyar Gripenek a németországi Schleswig-Jagel repülőbázison

Az öt magyar JAS−39 típusú Gripen május 9-én települt át nem több, mint másfél órás repülőút után a schleswigi Jagel légibázisra. Az úgynevezett „földi lépcső" ezt megelőzően érkezett közúton konténerben, illetve An−26 típusú repülőgéppel.

A JAWTEX-gyakorlaton 45 fővel vett részt az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya. Meg kell említeni továbbá az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányítóit (Joint Terminal Air Controller, JTAC), akik hárman szintén a gyakorlat résztvevői voltak, s egy németországi lőtéren várták a JAWTEX kijelölt repülőgépeit közvetlen légi támogatási (Close Air Support, CAS) feladatra.

A magyar Gripenek mellett a holland, görög és török F−16-osok, az olasz Tornadók, Typhoonok és AMX-ek, a finn F−18-asok, a szlovén PC−9-esek és a Cougar helikopterek, az osztrák Black Hawkok, valamint a német fogadó nemzet Typhoonjai, CH−53, NH−90 és Tiger helikopterei mellett a C−160 Transallok vettek részt a gyakorlaton. A légi utántöltési feladatokat a holland légierő tankergépe biztosította.

A gyakorlat nagyságát jól mutatják a számadatok: több mint 300 lakókonténer a Schleswigben települő katonáknak, szakembereknek, közel 100 konténer a repülőbázison a végrehajtó állománynak. A délelőtti és délutáni repülési hullámokban több mint 30 repülőgép indult, majd érkezett meg rövid idő alatt, egy-egy COMAO – Combined Air Operations – -szcenárióban legalább 40 repülőgép volt látható egy időben a légtérben.

1595972453
Német Tornado

Amíg egy-egy ilyen feladatra történő felkészülés és kiértékelés gyakran egy egész napot is igénybe vett, addig a repülés mindössze két órán át tartott. A délelőtti feladatokra már reggel 6 órakor megkezdődtek az eligazítások, a délutáni feladatok kiértékelése általában este 9 óráig is eltartott.

A repülőterek között video-konferenciabeszélgetés segítette a végrehajtó állomány kommunikációját. Itt aprólékosan, pontról pontra megvizsgálták a végrehajtott feladatokat, óriáskivetítőn, felülnézetből játszották vissza a repülést. Minden repülőgép magával vitt egy repülési profilt továbbító berendezést, így a földről rögtön nyomon követhető és rögzíthető volt azok mozgása, tevékenysége. A kiértékelésen − a video alapján − minden pilóta ismertette, hogy kire, illetve mikor indított szimulált rakétát. A COMAO-feladat parancsnoka ugyanakkor az adatok alapján eldöntötte, hogy az talált-e vagy sem.

A NATO következő nagyszabású légierős gyakorlata a nagy hagyományokra visszatekintő „NATO Tiger Meet", amely három hét múlva kezdődik. A terveknek megfelelően ezen a gyakorlaton szintén részt vesz majd öt magyar Gripen Kecskemétről.

1595972454
Az 51.„Immelmann" felderítő ezred jelképe


Kép és szöveg: Gróf Gergely őrnagy