Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Légy képben! – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2015. augusztus 12. 14:40

Az első világháború katonai repülőgépeinek hajózói csak egy vékony bőr fejvédővel indulhattak feladataik végrehajtására. XXI. századi utódaik pedig sisakjuk segítségével akár a repülőgépen is átlátnak…

1595998548
Legyen szó merev- vagy forgószárnyas repülőgépekről, szuperszonikus vadászgépről, lassú szállítóhelikopterről, a gépek hajózóinak fejét ma már szinte minden légierőben megfelelő sisak védi. A többnyire speciális műanyagból készített sisakok feladata sokrétű. Az elsődleges cél persze a védelem. A sisak kulcsfontosságú szerepet játszik például a repülőgép nem tervezett elhagyásakor, azaz katapultálás vagy ejtőernyővel történő kiugrás esetén – legyen szó a nagy sebesség miatti erős légáramlat hatásainak kivédéséről vagy az éjszaka az erdőbe érkező pilóta fejének védelméről.

A megfelelő anyagú ellenző nemcsak a napsugárzás és az UV-sugárzás ellen védi viselője szemét, de a ma már egyre gyakoribb lézeres besugárzás fényét is kiszűrheti. A szem mellett a fület is védi a hangszigeteléssel ellátott sisak: aki mondjuk ült már egy Mi–17-es deszantterében, pontosan tudja, miről van szó.

A pilóta emellett ma már egyre több információt is kap a sisakján keresztül. A bőr fejvédőkbe elsőként a rádiók hangszórói és mikrofonjai „költöztek be". A második világháborúban már gyakorlatilag minden repülőgépen „bedrótozott" bőrből készült fejvédőt viselő pilóták repültek. Az első, nagyobb lépést a műanyagok megjelenése jelentette. A gázturbinás hajtóművek és a nagy sebességű katonai repülés megjelenése miatt a fejvédők területén is generációváltásra volt szükség.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 14-én, pénteken megjelenő számában!)