Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Soha nem fekete a doboz – Magyar Honvéd magazin kiajánló

Szöveg: honvedelem.hu |  2014. január 9. 13:22

Az első fekete doboznak Vörös Tojás volt a neve, 1957-ben mutatták be. A repülőszakma általános érdektelenséggel fogadta. A mai korszerű repülőgépeken már több különálló rendszer is rögzíti a repülés paramétereit. Minden fekete doboz adatrögzítő, de nem minden adatrögzítő fekete doboz.

1595965313
Az 1920-as években már előírták, hogy minden légi katasztrófát ki kell vizsgálni, adatrögzítő eszköz azonban akkor még nem volt a repülőgépeken. A balesetek okaira így csak esetlegesen, a túlélők és a szemtanúk beszámolója, valamint a megmaradt roncsok részletes vizsgálata alapján tudták következtetni, de a tragédia valódi körülményeire legtöbbször sosem derült fény. Kézenfekvő volt az igény egy, a repülés adatait rögzítő berendezés kifejlesztésére. A mérnökök azonban csak azután kezdtek intenzíven foglalkozni a feladattal, amikor 19531954-ben egy sor súlyos katasztrófa és üzemzavar miatt az egész ausztrál légiflotta a földre kényszerült.

David Warren, az Ausztrál Repüléstani Kutatóintézet munkatársa ekkor állt elő az ötletével: a katasztrófa utáni vizsgálathoz egy, a fedélzeti műszerek adatait rögzítő valamilyen szerkezetből lehetne „kinyerni" az információkat, s az adatok elemzésével megelőzhetőek lennének a hasonló tragédiák.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin január 10-én, pénteken megjelenő számában!)