Születésnapján köszöntötték a repülőbázis egykori parancsnokát
Szöveg: Petőfi Népe / Hraskó István | 2013. szeptember 21. 8:22Schadl György neve valószínűleg mindenkinek ismerősen cseng, aki 1988 előtt teljesített szolgálatot a kecskeméti repülőbázison. A nyugállományú ezredest, Kecskemét volt helyőrségparancsnokát, a korábbi repülőezred és a bázis egykori parancsnokát 80. születésnapja alkalmából köszöntötték.
Schadl György kérdésünkre felidézte: először civilként egy vitorlázó repülőgéppel szállt magasba. 1951-ben, mikor a repülőtiszti főiskolára felvételizett, a 350 orvosi vizsgálaton résztvevőből összesen 16-an lettek hajózók, és negyedmagával vadászpilóták. Jak-18-ason képezték ki, majd 1953. novemberében avatták fel „vezető dugattyús pilótának". Átképezték MIG-15-ösre, ezzel a típussal kezdett Kecskeméten, majd repült MIG 15 BIS-szel, MIG-17 F-fel és MIG-17 PF-fel is, végül 1973-ban a MIG-21-es következett. Schadl ezredes készültségi szolgálatot is ellátott, ami különösen embert próbáló feladat volt: télen-nyáron, farkasordító hidegben és rekkenő hőségben két órát kellett egyhuzamban ülni a vadászgép pilótakabinjában, hogy egy esetleges riasztás után a repülő két perc múlva már a levegőben legyen.
35 évig volt tisztként vadászpilóta, 1983 és 1988 között vezette parancsnokként a repülőbázist. 65 éves korában (!) miniszteri engedélyével még repült MIG-29-essel (a fel-és leszállást kivéve), majd 70 évesen teljesen önállóan egy L-39 Albatrosszal.
A volt bázisparancsnok számításai szerint több mint 3100 órát töltött a levegőben.
Fotó: a szerző felvétele