Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Születésnapján köszöntötték a repülőbázis egykori parancsnokát

Szöveg: Petőfi Népe / Hraskó István |  2013. szeptember 21. 8:22

Schadl György neve valószínűleg mindenkinek ismerősen cseng, aki 1988 előtt teljesített szolgálatot a kecskeméti repülőbázison. A nyugállományú ezredest, Kecskemét volt helyőrségparancsnokát, a korábbi repülőezred és a bázis egykori parancsnokát 80. születésnapja alkalmából köszöntötték.

Kisebb egység lepte meg szerdán Schadl Györgyöt katonatelepi házában: Ugrik Csaba ezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis jelenlegi parancsnoka, Jenei Barna alezredes, bázisparancsnok-helyettes, Őrs Ágoston nyugállományú okleveles mérnök alezredes, a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Kecskeméti Területi Szervezetének elnöke és Durgó Tamás százados, az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokság megyei irodavezetője tette tiszteletét a volt parancsnoknál. Schadl György egy Gripent ábrázoló kép mellett átvehetett egy, Hende Csaba honvédelmi miniszter és dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkari főnöke által aláírt gratuláló emléklapot is.

1595960194

Schadl György kérdésünkre felidézte: először civilként egy vitorlázó repülőgéppel szállt magasba. 1951-ben, mikor a repülőtiszti főiskolára felvételizett, a 350 orvosi vizsgálaton résztvevőből összesen 16-an lettek hajózók, és negyedmagával vadászpilóták. Jak-18-ason képezték ki, majd 1953. novemberében avatták fel „vezető dugattyús pilótának". Átképezték MIG-15-ösre, ezzel a típussal kezdett Kecskeméten, majd repült MIG 15 BIS-szel, MIG-17 F-fel és MIG-17 PF-fel is, végül 1973-ban a MIG-21-es következett. Schadl ezredes készültségi szolgálatot is ellátott, ami különösen embert próbáló feladat volt: télen-nyáron, farkasordító hidegben és rekkenő hőségben két órát kellett egyhuzamban ülni a vadászgép pilótakabinjában, hogy egy esetleges riasztás után a repülő két perc múlva már a levegőben legyen.

35 évig volt tisztként vadászpilóta, 1983 és 1988 között vezette parancsnokként a repülőbázist. 65 éves korában (!) miniszteri engedélyével még repült MIG-29-essel (a fel-és leszállást kivéve), majd 70 évesen teljesen önállóan egy L-39 Albatrosszal.

A volt bázisparancsnok számításai szerint több mint 3100 órát töltött a levegőben.

Fotó: a szerző felvétele