Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Terepasztal mellett a 39-esek

Szöveg: honvvedelem.hu / bocskaidandar.hu |  2015. május 18. 11:20

Rengeteg tervezés és munka után átadták az MH 5. Bocskai IStván Lövészdandár 39. Lövészzászlóaljának első terepasztalát, amit a parancsnoki képzés alapvető eszközeként vehetnek igénybe a katonák.

1595994024

A terepasztalozás, a terepasztal melletti tanulás nem újkeletű találmány, hiszen már az ókor óta használják oktatási célokra, de napjaink számítástechnikai fejlődése majdnem elfeledtette ezt.
„A legfontosabb, hogy még az elején leszögezzük: a terepasztal maga nem a számítógépek és nem a MARS rendszer konkurenciája napjainkban, hanem az ahhoz vezető első lépcső" – mondta el Pogácsás Krisztián százados, a terepasztal megálmodója.

A civil életben is, főként az angolszász országokban hódító stratégiai játékok eszközeként használt asztal tökéletesen alkalmas arra, hogy a különböző szintű parancsnokok 3 dimenzióban láthassák egy-egy szituáció kibontakozását és annak megoldási lehetőségeit. Ezek alatt a „hadijátékok" alatt a felek akár a különböző fegyvernemek közötti együttműködést is gyakorolhatják anélkül, hogy közben egyetlen anyagi vagy technikai eszközt is üzemeltetnének. Így már később a „terepre" kiérkező parancsnokok biztos tudással, az erők és eszközök pazarlása nélkül fognak tudni feladatokat megoldani, ismerni fogják az együttműködés szabályait és eszközeit.

1595994024

Ottjártunkkor a század katonái már a KFOR felkészülés jegyében éppen a tömegkezeléssel kapcsolatos feladatok oktatásához készítették elő az asztalt. Természetesen a békefenntartó eljárások gyakorlása ugyanúgy lehetséges, mint a harcászati felkészítés, hiszen a parancsnokok itt is, ott is elveket, eljárásokat kell, hogy megismerjenek és azt rá kell ültessék az adott terepre. A feladatok megoldását mindig egy független bíró (általában az alegység parancsnoka) ellenőrzi, míg az alájátszók feladatlapokon kapják meg rövid harcparancsukat. A legfontosabb szabály az, hogy megértsük, az asztal mellett rossz döntés nincs, minden lépés elfogadható, ha azt a „játékos" megindokolja és a harcászati elvekkel alátámasztja. A hadijátékok végén pedig a kiértékelésnél mindkét fél és a bíró is elmondja meglátásait, tapasztalatait, amely tovább mélyítheti a már megszerzett tudást.

„Egyelőre még csak Harcászati Döntéshozatali Játék, a Tactical Decision Game, vagyis a TDG szintjén alkalmazzuk az asztalt, ami azt jelenti, hogy bizonyos szituációk beállítása után a küzdő felek a bírónak szóban jelentik elgondolásukat és alegységeiket is ezen módszerrel irányítják a lekicsinyített harcmezőn. Egy, a civil életben is hódító stratégiai játékrendszer mintájára létrehozott saját katonai hadijáték szabályzat dinamikusabban gyakoroltathatná az állományt. A rendszer alkalmas lehetne a Honvédség iránt érdeklődő fiatalok ismereteinek bővítésére is, úgymint a harceljárások, járművek, fegyverek képességeinek megismerése és bemutatása" – tette hozzá a százados.

1595994024

Mindezek megvalósításához támogatásával és segítségével nagyban hozzájárult az MH 5. Bocskai István Lövészdandár kiképzési főnöke Varga István alezredes és a 39. Lövészzászlóalj vezetése, Vantal Zsolt alezredes és Petruska István őrnagy. A szükséges anyagok biztosítása után már a 3. század önkéntesei segítettek a tervek megvalósításában.

Az asztal jelenlegi állapota és használhatósága Pogácsás Krisztián százados mellett főként Fodor Sándor főtörzsőrmesternek, Suller László törzsőrmesternek, Szilágyi Gyula szakaszvezetőnek, Pécsi Miklós tizedesnek és Hajdú Zoltán őrvezetőnek köszönhető.

1595994024


Fotó: Szalka Miklós őrvezető
Címkékkiképzés