Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Balesetet szenvedett egy MiG-29-es Kecskeméten (folyamatosan frissítve!)

Szöveg: honvedelem.hu |  2008. április 17. 16:33

Leszállás közben balesetet szenvedett egy MiG-29-es vadászgép a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A pilóta katapultált, de állapota kielégítő, jelenleg a kecskeméti megyei kórházban vizsgálják.

2008. április 17-én 15.52 órakor a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába tartozó MiG-29 típusú vadászrepülőgép leszállás közben a repülőtér közelében balesetet szenvedett.
A pilóta katapultált, állapota kielégítő, megfigyelésre és kivizsgálásra a kecskeméti Megyei Kórházba szállították. A mentés folyamatban van, a baleset körülményeinek kivizsgálására az illetékes hatóságok – a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet – bevonásával kerül majd sor. Szekeres Imre honvédelmi miniszter este 6 óra után megérkezett a baleset helyszínére.

A földbe csapódott repülőgép kigyulladt, a helyszínre nagy erőkkel riasztott tűzoltók a lángokat rövid idő alatt eloltották. Kecskemét határában teljes határában lezárták a forgalmat. A HavariaPress információi szerint egy, a lezuhanó gép látványától megijedt sofőr az árokba vezette nyerges vontatóját, ő könnyebb sérüléseket szenvedett.

A baleset pilótáját, Peszeki Zoltánt azért kellett megfigyelésre kórházba szállítani, mert a katapultálás során
fellépő rendkívüli erőhatások miatt a katapultáló személyek gerincoszlopa
megsérülhet.

Az érkező további információkat folyamatosan közöljük.

A helyszín

A kecskeméti repülőtér mellett vezető úton is látszanak a csütörtökön lezuhant MiG-29-es nyomai, az úttól körülbelül 25 méterre vannak a roncsok; a repülő zuhanás közben gyakorlatilag keresztezte a 44-es főutat – jelentette az MTI helyszínen tartózkodó tudósítója, aki körülbelül 30-40 méterre tudta megközelíteni a roncsokat.
A 44-es főút és a repülőtér közötti kerítésen nem, de a kerítésen kívül lévő bokrokon, sőt az út aszfaltján is látszanak a baleset nyomai.
A repülőgép szerencsésen ért földet, hiszen amikor keresztezte a főutat, azon épp nem közlekedett egyetlen jármű sem, a közelben lévő lakóházaktól pedig mintegy 80 méterre ért földet.

Az MTI tudósítójának egy szemtanú azt mondta: az autójából úgy látta, hogy a gép egyik hajtóműve már a levegőben lángolt, és egy égő darab is levált belőle. A pilóta még a repülőtér felett katapultált.
A gép kettétört, orrésze és a törzs egymástól mintegy 15-20 méterre fekszik.
A roncs közelében található két házban lakók csak hallották, de nem látták a történteket.
A helyszínen jelenleg 4-5 újságíró tartózkodik, és a közeli házakban lakók is figyelemmel kísérik az eseményeket. A főutat lezárták, a forgalmat pedig Cegléd felé terelték, amely 40-50 km-es kerülőt jelent az autósoknak.

A harmadik

A MiG–29-es (NATO-kódja: Fulcrum) a szovjet honi légvédelem számára kifejlesztett kis hatótávolságú elfogó-vadászrepülőgép, mely korlátozottan földi célok támadására is alkalmas. A későbbi típusváltozatok már a szárazföldi célok elleni támadásra is képesek. A gép hossza 17.32 m, fesztávja 11.36 m, magassága 4.73 m.

Eddig a Magyar Honvédség három MiG-29-es vadászrepülőgépe zuhant le, a legsúlyosabb baleset 1998 nyarán történt, akkor a pilóta életét vesztette. A halálos balesetet szenvedő pilóta a kecskeméti repülőnapra készült, a vizsgálat szerint nem műszaki hiba miatt történt a baleset.
2005 májusában szintén Kecskeméten, közvetlenül a repülőtér mellett zuhant le egy MiG-29-es, akkor gyakorlórepülés közben történt a baleset, a pilóta túlélte. Korábban a MiG-ekkel csak kisebb balesetek történtek. Például az egyik repülőgép a leszállás gyakorlása közben túl alacsonyra került és fákba ütközött. Ekkor a vezérsíkot és hajtóművet kellett cserélni.

Egy másik alkalommal egy MiG-29-es hajtóműburkolata sérült meg, amikor alacsonyan repült a Balaton felett és egy manőver miatt a vízbe ért a repülőgép alja. 1993-ban, a MiG-ekre való oroszországi átképzéskor kigyulladt egy kétszemélyes orosz MiG-29-es, amikor egy magyar pilóta orosz oktatójával gyakorolt.
A honvédség 1993-ban és 1994-ben kapott 28 MiG-29-es vadászgépet az orosz államadósság fejében. Hivatalosan 1994-ben októberében állították hadrendbe ezeket a repülőgépeket.
A repülési szakértők szerint a MiG-29-es a nagyon megbízható és a legjobban repülhető repülőgéptípusok közé tartozik.

A 2004-ben befejeződött hajtómű-felújítás és üzemidő-hosszabbítás után 14 MiG-29-est tartott hadrendben a légierő, a többit egyebek között alkatrésznek használják. Ezeket a repülőgépeket a már megérkezett 14 Gripen vadászrepülőgép mellett a tervek szerint 2009-ig tartják hadrendben.
Magyarország azt szeretné, ha a hadrendből kivont repülőgépekért cserébe az orosz gyártó elvégezné a Magyar Honvédség helikoptereinek karbantartását és felújítását, és szó lehetne újabb orosz helikopterek vásárlásáról is.