Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bizonyítványosztás

Szöveg: honvedelem.hu |  2012. május 8. 13:47

Finnország tavaly két Mi–8T típusú, közepes szállítóhelikoptert adott át Magyarországnak. A forgószárnyasokat azonban alkalmassá kellett tenni a hazai követelmények teljesítésére. A Kecskeméten végrehajtott hatósági berepülésüket követően, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának (NKH LH) vezetője, Győri Gyula légügyi elnökhelyettes, az első légi alkalmassági bizonyítványokat ünnepélyes keretek között Szolnokon írta alá és adta át Hende Csaba honvédelmi miniszternek.

A Magyar Honvéd februári számában már megismerhettük a szolnoki szállítóhelikopter-zászlóalj parancsnokának véleményét a finn Mi–8T helikopterekről, a márciusi számban pedig a kecskeméti légijármű-javító üzem parancsnoka számolt be az üzembeállításhoz szükséges változtatásokról. Ezen írásokhoz kapcsolódva, mindenek előtt egy kevésbé ismert dologra hívnánk fel a figyelmet: nevezetesen arra, hogy a Légügyi Hivatal állami légügyi főosztályának (mint katonai légügyi hatóságnak) a feladata és jogköre egy adott repülőeszköz állami légijármű-nyilvántartásba vétele, valamint légi alkalmassági engedélyének kiadása.

E két helikoptert illetően, ez utóbbi mozzanatra került sor a közelmúltban, Szolnokon. Addig azonban – és ezt külön hangsúlyoznunk kell – az MH Légijármű-javító Üzem, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis és az MH Összhaderőnemi Parancsnokság, valamint a Légügyi Hivatal szakembereinek együttműködésével és áldozatvállalásával, igen intenzív munka zajlott. Első lépésként, a szolnoki helikopterbázison még tavaly ősszel, a Magyar Honvédség valamennyi érintett szervezetének képviselői, és a folyamat más résztvevői egyeztettek a helikopterek nyilvántartásba vételéig tartó, jogkövető hatósági eljárások menetéről.

Már ekkor kiderült, hogy bizonyos szempontból „az állatorvosi ló" esetével kell szembenézni. A várható hatósági eljárásokat egyedi esetnek könyvelhettük el, mivel a katonai légügyi hivatal megalakulása óta ez volt az első olyan alkalom, amikor egy másik állam légijármű-nyilvántartásába bejegyzett repülőeszközt vettek magyarországi nyilvántartásba.

(Az írást teljes terjedelmében a Magyar Honvéd magazin május 11-én, pénteken megjelenő számában olvashatják el!)