Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Derecskén mutatkozott be a Dream Team

Szöveg: Szűcs László |  2009. április 12. 0:53

Minden túlzás nélkül kijelenthető: ezen a hétvégén Derecskén minden a tereprali körül forog. A Hajdú-Bihar megyei kisváros és környéke ad otthont ugyanis az idei országos tereprali bajnokság első fordulójának. A verseny érdekessége, hogy itt állt először rajthoz a Magyar Honvédség tereprali csapata. A verseny szombati napján a honvedelem.hu is ott volt.

Elsőre kicsit nehéz megtalálni Derecskén, a Dózsa György út végén, az egyik helyi cég telephelyén kiépített szervizpontot. Reggel kilenckor itt már minden csendes, hiszen a mezőny már elrajtolt, a délelőtti és a délutáni szelektív szakaszok (vagyis ahogy mindenki hívja, a gyorsasági szakaszok) közötti szervizig pedig még legalább két óra van hátra, a szerelők számára akkor kezdődik csak az igazi hajtás. Most azonban még csak ülnek a szervizkamionok árnyékában. S bár a versenyirodán folyamatosan frissítik az eredményeket, minden csapatnál készenlétben áll egy-két laptop, az interneten követik nyomon az innen körülbelül tíz kilométerre zajló verseny állását.

1595886014
– Láttad? A Zoli az első gyorsaságin csak hat másodperccel maradt le a Lacitól! Ez igazán jó eredmény! – fogad Borisz György törzsőrmester, a Dream Team Gepárdok, vagyis a Magyar Honvédség tereprali csapatának egyik szerelője. Csak, hogy mindenki értse: Zoli, vagyis Bálint Zoltán főtörzsőrmester, a Dream Team versenypilótája, Laci pedig nem más, mint Palik László, a tavalyi év autóversenyzője, a Gepárdokat felkészítő Palik Racing Team vezetője. Az amatőr és a profi közötti „csak hat másodperc" pedig jóval jobb eredmény, mint arra bárki is számított volna…

Aztán sajnos rossz hírek érkeznek a világhálóról: valami nincsen rendben az autóval, a „katonazöld" színű, 3500 köbcentis Nissan Navara Pickup-pal. Valami miatt lassúak a köreredmények a második gyorsasági szakaszon. Hamarosan kiderül, mi lehet a hiba, hiszen a szelektív szakasz után a srácok úgy is jönnek be a szervizpontra. A hangulat azonban érezhetően feszültté válik egy kicsit.

Közben Borisz törzsőrmestertől megtudom: zsúfolt héten vannak túl. A keddi navigációs tréning után – ezen vett részt dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter és jelentette be hivatalosan is, hogy a Dream Team versenypilótája Bálint Zoltán főtörzsőrmester, navigátora pedig Honfi Barnabás zászlós lesz – szerdán még teszteltek az autót a Palik Racing Team hernádi pályáján, majd ezt követően elvégezték az utolsó csinosításokat, igazításokat. Így szerda estére teljesen versenykész volt a kocsi. Csütörtökön utaztak Derecskére, ahol túlestek a szükséges adminisztratív teendőkön és a gépátvételen. Pénteken délelőtt kitelepültek, felépítették a szervizparkot, majd délután már két gyorsasági szakasz várt a fiúkra, egy húsz és egy tizenhárom kilométeres etap. Az elsőn a tizenegyedik, a másodikon pedig a kilencedik helyen végeztek a srácok. És ez az eredmény egyáltalán nem rossz egy erős – világhírű külföldi versenyzőkkel is megerősített – magyar mezőnyben. Főleg úgy, hogy ez volt a januárban alakult magyar katonacsapat első két, éles versenyben teljesített gyorsasági szakasza.

1595886014

Amíg a fiúk elkezdik kipakolni a kamionból a szervizhez szükséges felszereléseket – üzemanyagos hordók, tartalék gumik, csavarkulcsok, szerszámok kerülnek elő a hatalmas vasszörnyeteg „gyomrából" – ellátogatok a versenyirodára. Csató Attila, a derecskei tereprali futam főszervezője mosolyogva fogadja tudatlanságomat, s jó tanárként magyarázza, hogy az idei országos bajnokság öt futamból áll, amelyekre azonban külföldi tereprali versenyzők is jelentkezhetnek. Ezen a versenyen például rajthoz állt a Csehországból érkezett Miroslav Zapletal – Zdenek Ulehla páros, akik a legutóbb idén januárban, az Argentínában megrendezett „Dakar Ralin" értek el kimagasló eredményt. Megtudom azt is, összesen 16 profi autó vágott neki a három napos versenyhétvégének, a kilenc gyorsasági szakasznak. Persze természetesen indultak a motorosok és a quadosok is.

Csató Attila egyébként örült a katonacsapat indulásának, hiszen, mint mondja, egy sportág életében mindig jól jön a „vérfrissítés". Ráadásul elárulja azt is, hogy nagyon szurkol a Bálint-Honfi duónak, hiszen ő maga is részt vett az elmúlt közel négy hónapban lezajlotta felkészítésükön, navigációs ismereteket tanított a srácoknak.

– Pénteken délután még látszott rajtuk, hogy megilletődöttek, s tisztában voltak vele, hogy a mély vízbe dobták őket. Ma reggel azonban már, mint az igazi profik vágtak neki az első szombati szelektív szakasznak – mondja Attila, akitől megtudom azt is, hogy a verseny gyorsasági etapjait három helyszínen bonyolítják le: Nagyrábé település határában, Derecske és Berettyóújfalu, valamit Derecske és Hajdúbabos között. A pályák egyébként nagyon porosak és „rettenetesen gyorsak", még a leglassabb csapat is elérte a 165 kilométer per órás csúcssebességet.

Időközben, a második szelektív szakasz teljesítése után egymás után futnak be az autók a szervizparkba. Palik László és navigátora Darázsi Gábor 1-es rajtszámot viselő Nissan Navarra-jának jellegzetes hangját már messziről meg lehet ismerni, így a Palik Racing Team szerelői azonnal „harckészültségbe" helyezik magukat. A jármű tüzetes átvizsgálására alig egy óra áll a rendelkezésükre, hiszen utána kezdődik a délutáni két szelektív szakasz. Szerencsére a versenyzők semmi komoly meghibásodást nem jeleznek, így csak a „rutinellenőrzést" kell a szerelőknek elvégezniük.

1595886015
Néhány perc múlva beérkezik a Dream Team 23-as rajtszámú – a Budapesti Honvéd Sportegyesület színeiben indult – pickup-ja is. Bálint Zoli kicsit idegesen száll ki a pilótaülésből, s Honfi Barna arcát is mély rácok szabdalják. Kiderül: a nyolcvan kilométeres második gyorsasági szakasz elején, alig néhány ezer méterrel a start után, eltörött az egyik féltengelyük, s így kellett teljesíteni a távot. Emiatt az autó instabil volt, a kanyarsebességet vissza kellett venniük, a kigyorsítások is lassúak voltak, s a szükségesnél jóval hosszabb féktávval számolhattak.

– Egyszóval, nagyon dolgos volt ez az etap. De rettenetesen jó érzés az autó volánja mögött ülni. Erre vágytam egész életemben – meséli Zoltán.

Barna mindehhez hozzáteszi: megzavarta egy kicsit őket az autó műszaki hibája, de úgy véli, hogy sikerült megoldaniuk a helyzetet. Hiába, no – mondja – ez a tereprali! Az ilyen hiba benne van a pakliban!

Bálint Zoli és Palik Laci közben félrehúzódnak egy kicsit. A 2008-as év magyar tereprali bajnoka messziről is jól láthatóan magyaráz valamit az „ifjú titánnak". Jó tanácsok? – tudakolom egy perccel később Lacitól, aki csak mosolyog: ilyet nem illik egy versenyzőtől kérdezni. 

Persze a Dream Team szervizcsapatának tagjai – Szenáki László főtörzsőrmester, Borisz György törzsőrmester, Halmai Gábor szakaszvezető és Gazdag Ákos szakaszvezető – ebből a jelenetből nem érzékelnek semmit, hiszen már „gőzerővel" végzik az autó karbantartását. A féltengely cserére nyolc perc a normaidő, amelyet kerékcsere, tankolás, és az olajszintek ellenőrzése, valamint a szélvédők letisztítása követ.

1595886015

Eközben a szervizpontra befut egy régi ismerős dr. Isaszegi János mérnök vezérőrnagy, a szentendrei MH Központi Kiképző Bázis (MH KKB) parancsnoka. Egy terepszínű gyakorló egyenruhába öltözött kétcsillagos tábornok látványa kissé szokatlan lehet errefelé, hiszen a szervizpark látogatói körében néhány percre nagyobb népszerűségnek örvend, mint a verseny csodajárgányai. Isaszegi tábornok jelenléte egyébként nem véletlen, hiszen a Dream Team tagjai mondhatni a „fiai", hiszen a hat katona, tereprali kiképzésének ideje alatt az MH KKB állományába tartozik, s a vezérőrnagy úgy gondolta mindenképpen szeretne ott lenni a srácok bemutatkozó versenyén.

Isaszegi tábornokot a délelőtti gyorsasági etapok helyszínén Benyó Miklós, korábbi háromszoros magyar tereprali bajnok kísérte, aki egyébként a Dream Team sportszakmai igazgatójaként maga is részt vett a csapat felkészítésében. Így nem véletlen, hogy első útja a pilótához és a navigátorhoz vezet. Kérdezi őket: milyen volt az etap, hogy bírta az autó? Természetesen most sem maradhatnak el a jó tanácsok, perceken keresztül sorolja, kívülről, az egyik szemlepontról hogy látta, mit kellene másként csinálni, hogy még gyorsabbak legyenek.

Miki nekünk is segít, felvállalja a kísérői feladatot, hogy a délutáni gyorsasági futamok rajtját minél jobb helyről tekinthessük meg. Mire odaérünk, Nagyrábé község határában már több százan várják, hogy elinduljon a mezőny.

– Nézzétek, ott van a Palik Laci! Abban a nagydarab autóban. Az a másik, az meg a Szalay Ádám, tudjátok, a dakaros – mondja az egyik helybéli, akitől megkérdezem: miért olyan nagy esemény ez a tereprali futam? Tudja – válaszolja – nálunk az égvilágon semmi nem történik, most legalább lesz miről beszélgetni egy darabig a barátokkal esténként a kocsmában…

Az autók kétperces időközönként rajtolnak egymás után. A több száz lóerős gépek bőgése szinte elviselhetetlen, a huncut szél pedig rendre a nézők felé sodorja a kerekek által felkavart port, amely megtapad a hajban, ropog a fogak alatt. Ez azonban most senkit nem zavar, hiszen hasonló látványosság több mint egy évtizede nem volt a faluban.

1595886015
A délutáni második időmérő etapot egy olyan helyről nézzük meg, ahol több száz méter hosszan be lehet látni a pályát. A távolban hatalmas porfelhő jelzi, ha egy autó érkezik. A tempó óriási, ahogy mondani szokás: a pilóták nyomják, ami a csövön kifér. Aztán az egyik versenybíró kezében megreccsen az adóvevő: jelentik, hogy a pálya túlsó oldalán az egyik autó „tetőre állt". Benyó Miklós arcán egy pillanat alatt kiül az aggodalom, amely egészen addig tart, míg ki nem derült: a 9-es rajtszámú kocsi sodródott ki az egyik kanyarban. Kicsit ugyan összetört, de már ismét versenyben van és szerencsére a versenyzőknek sem esett semmi bajuk. Vagyis a katonák minden gond nélkül be tudják fejezni az etapot.

Visszatérve a szervizpontra, kiderül, hogy a délutáni első szelektív szakaszon a hatodik, a második etapon pedig a nyolcadik helyen végzett a Dream Team színeiben induló duó. Ez két versenynap után az összetett verseny nyolcadik helyére elég. A katonák egészen pontosan 19 perc 41 másodperccel vannak lemaradva az éllovas Szalay Balázs – Bunkoczi László kettős mögött. A Palik-Darázsi duó pedig a negyedik helyen várhatja – 4 perc 47 másodperccel lemaradva – a vasárnapi utolsó három szelektív szakaszt.

A pilóták és a navigátorok mára befejezték a „munkát", a szerelők számára azonban még csak most kezdődik a „délutáni műszak", hiszen újra át kell nézni az autókat, hogy a vasárnapi zárónapon még nagyobb teljesítményt, még jobb eredményt tudjanak kisajtolni belőlük a versenyzők. Bízzunk benne, hogy a Dream Team Gepárdok még a szombatinál is jobb eredménnyel zárhatják életük első tereprali versenyét.

További képek:

1595886015
 

1595886015
 

1595886015
 

1595886016
 

1595886016
 

1595886016
 

1595886016
 

1595886016
 

1595886016

 

1595886017
 

1595886017
 

1595886017
 

1595886017
 

1595886017
 

1595886018
 

1595886018
 

1595886018
 

1595886018
 

1595886018
 

1595886018
 

1595886019
 

1595886019
 

1595886019
 

1595886019
 

1595886019
 

Fotó: Galovtsik Gábor