Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Jármű eddig nem tapasztalt képességekkel

Szöveg: honvedelem.hu |  2008. március 12. 7:07

A közelmúltban a Magyar Honvédség további képességgyarapodásának lehettünk tanúi a győri RÁBA Ringen. A gépjárműbeszerzési programnak köszönhetően 2007 tavaszától új járműtípus jelent meg a NATO- és EU-missziókban részt vállaló katonai szervezeteknél: a MAN HX32.440.

A típust eddig négy különböző bázisjármű változatban rendelték meg a „C" kategóriában nyertes hazai és külföldi járműipari piacon is jelentős részesedéssel bíró RÁBA Holding Nyrt. szervezetébe tartozó RÁBA Jármű és Buszgyártó Kft-től.
A típus tavaly kezdődött szállítása keretében mostanáig a 20’ szabványos 1C és 1CC méretű konténer szállítására alkalmas cserélő-rakodós (emelőhorgos), oldalrakodós és 18 m3-es üzemanyagtöltő-szállító, valamint a már hivatkozott, a RÁBA Ringen bemutatott műszaki mentő-vontató gépjármű (továbbiakban: MVJ) változatok leszállítására került sor.

A Magyar Honvédség eszközparkjának cseréjére irányuló, 2003-ban indított 15 éves gépjárműbeszerzési program (GBP) első harmadának befejezéséhez közeledve, valamint az új típus honvédségben történő bevezetésének és rendszeresítésének előzményeként, a RÁBA Jármű és Buszgyártó Kft. szervezésében nagyszabású bemutatóval egybekötött járműátadásra került sor február 20-án a cég écsi próbapályáján. A bemutatóra a Honvédelmi Minisztérium Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség, valamint a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság illetékes szakemberei is meghívást kaptak. A bemutató integráltan, a cég szerződéses kiképzési kötelezettségei alapján végrehajtott kétnapos felkészítés második napjára építetten került megrendezésre, ahol már a honvédség állományából kiképzett 15–15 fő gépjárművezető-kezelő és logisztikus szakállomány a bemutató alkalmával számot is adhatott az elsajátított tudásáról.
Az eszközök képességeinek bemutatása a már leszállított járművek igénybevételével egyszerre két helyszínen zajlott, melyet az alábbiakban az MVJ technikai paramétereinek bemutatásával ismertetünk.

A műszaki mentő-vontató járművet a gyártó EMPL Austria GmBH MAN alvázra szerelten alakította ki. Az alapjármű egy 15 t össztömegű, 8×8 kerékképletű, 324 kW (440 LE) teljesítményű, EURO-IV. környezetvédelmi kategóriájú motorral szerelt katonai terepjáró gépjármű. Az alapjárműben – többek között – helyet kapott a mentő-vontató képességet biztosító alájáró emelő, csörlő, áramforrás aggregát, hidraulikus feszítő-vágó készlet, stb. valamint a jármű két oldalán elhelyezett zárható kivitelű vezérlő és málhaszekrények.
Az MVJ kialakított képességeit figyelembe véve alkalmas a honvédségben rendszeresített mindenféle meghibásodott, vagy harci sérült kerekes haditechnikai eszköz és gépjárműtípus – különösen a nehézgépjárművek – terepen és közúton történő vontatására, emelve vontatására, valamint csörlőzésére, illetve sérült járműből való személyi mentés végrehajtására. A jármű alvázának hosszanti középvonalán elhelyezett ún. alájáró emelő segítségével a kormányműhibás és első futómű sérült gépjárművek vontatása hajtható végre. A jármű mellékhajtásáról hidraulikusan működtetett alájáró emelő emelőkarja a vontatandó jármű első híd távolságától függően, a jármű alváza alá tolható.

A jármű alá tolt emelőkarba csappal egy keresztkonzol illeszthető, melyen jobb és baloldali irányban szintén csapos furatok vannak a vontatandó jármű első híd megemeléséhez szükséges emelővillás csapok, vagy a vontatótálca-keret behelyezésére. Az emelőjárom a vontatandó jármű első híd távolságának megfelelően 1,4 m és 3,8 m között (2,4 m) – terhelés alatt – is kitolható. A járom terhelése a kitolás mértékének megfelelően változhat, vagyis behúzott állapotában kitámasztott talpakkal érhető el a legnagyobb, maximális 20 t-s terhelés és 5 m-es emelőmagasság. Az emeléshez és a csörlőzéshez is szükséges – szintén hidraulikus működtetésű – kitámasztók aszfalt és terepi igénybevételnek megfelelő forgatható, körmös változatban készültek.
A megemelt jármű menet közbeni stabilitását az emelőjárom beépített hidraulikus terheléstartó szelepe, valamint a mellső kormányzott kerekek tapadását a fülke mögött elhelyezett 1,9 t-s adhéziós súly biztosítja. Az MVJ nagyfokú vontatási képességét a gyártó MAN a katonai terepjáró gépjármű alváz és erőátvitel konstrukciós kialakítása útján valósította meg.

A jármű erősített kivitelű alvázára az emelve vontatás esetén megnövekedett hátsó tengelyterhelések elviselésére is alkalmas, nagyobb teherbírású laprugó-kötegek kerültek beépítésre. A járművel terepen és közúton történő optimális vontatást a 12+2 fokozatú kézi vezérléssel is kapcsolható mászó, illetve terepfokozattal is ellátott automata sebességváltó, valamint a központi gumiabroncs keréknyomás-szabályzó biztosítja. A bemutató keretei között BTR–80 harcjármű, RÁBA H25.206 DAE–002 típusú 10 m3-s üzemanyag-töltő szállító bázisjármű és IKARUS E95 autóbusz imitált meghibásodását követő emelve vontatási feladatainak végrehajtására került sor.
Az MVJ további mentési képességeinek ellátására az emelőjárom gémjére a gyártó egy 20 t teherbírású és 60 m kötélhosszúságú csörlőberendezést szerelt. A csörlő – úgymint az emelő – hidraulikus működtetésű, a csörlő terhelésének függvényében lépcsőzetesen több hidromotor lép működésbe és forgatja a csörlődobot. A csörlő vonóereje a jármű tartozékai között lévő fordítócsigával növelhető. Mind az emelő, mind pedig a csörlő a jármű jobb oldalán elhelyezett irányítópultról is és a készletezett 12 m kábelhosszúságú vezérlőegység útján táv-vezérelhető is.
Az emelőkar alaphelyzetben szabványos vonócsappal és légfékcsatlakozóval is felszerelt, így a motor, vagy egyéb meghibásodott jármű a tartozékként készletezett 32 t-s, 2 m hosszú vonórúddal is vontatható.

A bemutató során egy „balesetben" oldalára borult KAMAZ 5311 típusú gépjármű „talpra állítását" hajtotta végre a kezelő állomány. A jármű első és hátsó hídjához felül kapcsokkal rögzített csörlőkötelek összehangolt feszítésével a jármű kerekeire állt.
A harci sérült járművek mentésére, illetve polgári katasztrófa védelmi feladatok végrehajtására is alkalmas MVJ többek között fel van szerelve hidraulikus feszítő és vágó berendezésekkel, valamint lángvágó apparáttal is. A bemutatón egy karambolos FORD Escort típusú gépjármű sérült ajtaját a hidraulikus feszítő ollóval feszítette ki és a jármű karosszériáját a hidraulikus ollóval darabolta fel a kiképzendő állomány. A hidraulikus feszítő-vágó berendezések a jármű beépített áramforrás-aggregát által meghajtott elektromotoros hajtású hidromotorral működnek.
Az MVJ jobb és baloldalán a mentési-vontatási tartozékok, valamint eszközök vannak készletezve zárt, fényképes ábrákkal ellátott feliratozott oldalszekrényekben. Az éjszaka és rossz látási körülmények közötti munkavégzést a függőlegesen pneumatikus módon kitolható 4×500 W teljesítményű teleszkópos torony lámpatest, valamint a kitűzhető lámpák biztosítják.

A résztvevő szakemberek az MVJ bemutatóját követően többek között szót ejtettek az eszköz honvédségben történő rendszeresítési feladatairól, a vezető-kezelői állomány további típusátképzési feladatairól, valamint a tárgyévi tervezett csapatpróbáról és haditechnikai ellenőrző vizsgálatokról is.
A járművek csapatpróbájára három helyszínen – az MH 5. Bocskai István Lövészdandár debreceni és hódmezővásárhelyi lövész-zászlóaljainál és az MH Logisztikai Ellátó Központ 1. raktárbázisánál – került sor. A bemutató a vendéglátó által szervezett győri üzemlátogatással ért véget. Összegzésként elmondható, hogy a GBP keretében megrendelt és leszállított új típusú műszaki mentő-vontató gépjármű a Magyar Honvédség katonai szervezeteinél még eddig nem tapasztalt képességeket magában hordozó bázisjármű. A jármű méreténél és erejénél fogva is számottevő mentő-vontató kapacitást képvisel, azonban kiegészítve a speciális mentő berendezésekkel és felszerelésekkel gyakorlatilag az MH teljes – lánctalpas harcjárműveken kívüli – palettáját képes menteni és vontatni, továbbá személymentési feladatokat is ellátni. A megrendelt négy MVJ a honvédség felajánlásaiban részt vállaló katonai szervezeteihez fog kerülni.

Szöveg: Szabados Péter mérnök alezredes, kiemelt főtiszt, témafelelős