Nem csökken a kerozin illatának vonzereje
Szöveg: Szűcs László | 2009. május 28. 14:27Az egykoron Kecskeméten szolgált vadászrepülőgép-vezetők és ejtőernyősök, illetve a repülőbázis nyugállományú katonáinak találkozóját rendezték meg a héten az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A rendezvényen több mint négyszázan vettek részt.
Minden második évben rendeznek találkozót a repülőbázison egykoron szolgált vadászrepülőgép pilóták és a bázis nyugállományú katonák részére. Idén, szám szerint az ötödik találkozót május 28-án rendezték meg. A bázis parancsnokának meghívóját több mint négyszázan fogadták el.
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra érkezett vendégeket Kilián Nándor dandártábornok, az alakulat parancsnoka köszöntötte. Elmondta: a legutolsó, két évvel ezelőtti találkozó óta több változás történt az alakulatnál. Hadrendbe állt az új repülőgép típus, a Jas-39-es Gripen és idén áprilisban parancsnokváltás is történt. A tábornok ezt követően röviden ismertette saját katonai pályafutását, majd bemutatta a vendégeknek a bázis parancsnoki állományát: Zsámboki Tibor ezredes és Nagy József ezredes, parancsnokhelyetteseket, Berec Zoltán ezredes, törzsfőnököt, valamint Kiss Csaba zászlós, megbízott vezénylő zászlóst.
Ezt követően Berec Zoltán ezredes rövid tájékoztatójában ismertette a vendégekkel a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség felépítését, valamint a kecskeméti alakulat történetét, és jelenlegi feladatrendszerét. Külön kitért az alakulat névadójára, Szentgyörgyi Dezsőre, aki a II. Világháború leghíresebb magyar pilótája volt. A törzsfőnök emellett szólt a repülőbázison rendszerben lévő repülőgép típusokról, vagyis a MiG-29-es, az L-39-es Albatrosz és a Gripen vadászrepülőgépekről, illetve az AN-26-os szállító-repülőgépekről is.
A program ezután Fekete Tamás őrnagy, Gripen pilóta műrepülő bemutatójával folytatódott. Az egykori vadászrepülőgép-vezetők és ejtőernyősök, valamint az alakulat nyugdíjasai elismeréssel nyugtázták a fiatal bemutató pilóta légi akrobatikáját.
Az úgynevezett statikus bemutatón a találkozó résztvevői nemcsak az AN-26-os szállítógépet tekintették meg közelebbről, hanem a rendezők két, egykoron repült, ma már azonban csak múzeumi tárgyként funkcionáló MiG-21-es vadászrepülőgépet is kivontattak számukra az egyik hangár elé. Volt, aki felismerte: egykoron sokat repült a MiG-21-esek egyikével, a 1900-ás oldalszámúval.
A „katonás" ebéd, vagyis egy tányér babgulyás után a találkozó résztvevőit a Honvéd Művészegyüttes rövid műsorral szórakoztatta, majd a nyugdíjasok – a ma még aktív katonák kíséretében – meglátogathatták egykori munkahelyeiket is. Mindenki számára nagy élmény volt látni azt az irodát, ahol egykoron éveken át dolgozott.
– A repülőtér nagyon megváltozott. Óriási változáson ment keresztül. Ma már szinte teljesen be van építve. Azelőtt csak a kifutópálya és a torony volt, most meg tele van hangárokkal és különféle épületekkel – mesélte a nyolcvanéves Szabó nyugállományú alezredes, aki katonai pályafutása során több mint 6500 órát töltött különböző típusú vadászrepülőgépeken a levegőben. Hozzátette: bár már nem fiatal, azért a Kecskeméten rendezett találkozókon mindig igyekszik részt venni. Utoljára két évvel ezelőtt volt hasonló rendezvény. Akkor is és most is nagyon jól érezte magát.
Elmondta: óriási a változás a repülőtéren, főleg a technikában: ma már teljesen másként néz ki egy vadászrepülőgép, mint amikor még ő volt fiatal tiszt. Hozzátette azt is, hogy a Gripen vadászgép nagyon tetszik neki. És természetesen a repülésirányítás is más lett az elmúlt két évtizedben.
– Mivel Kecskeméten lakom, én sűrűn találkozom a volt kollégákkal, de azért még mindig nagyon kellemes érzés belépni laktanyába, s megérezni a kerozin jellegzetes szagát – mondta Terepes nyugállományú alezredes, aki a mostani találkozón nagyon sok olyan baráttal és ismerőssel találkozott, akikkel már több éve, esetleg évtizede nem látták egymást. Így volt miről beszélniük.
A jó hangulatú rendezvény végén elhangzott: ha lehetőség lesz rá, két év múlva újra szeretnének találkozni egymással a kecskeméti katonai repülőtéren.
Fotó: Szűcs László