Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nem csökken a kerozin illatának vonzereje

Szöveg: Szűcs László |  2009. május 28. 14:27

Az egykoron Kecskeméten szolgált vadászrepülőgép-vezetők és ejtőernyősök, illetve a repülőbázis nyugállományú katonáinak találkozóját rendezték meg a héten az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A rendezvényen több mint négyszázan vettek részt.

Minden második évben rendeznek találkozót a repülőbázison egykoron szolgált vadászrepülőgép pilóták és a bázis nyugállományú katonák részére. Idén, szám szerint az ötödik találkozót május 28-án rendezték meg. A bázis parancsnokának meghívóját több mint négyszázan fogadták el.

Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra érkezett vendégeket Kilián Nándor dandártábornok, az alakulat parancsnoka köszöntötte. Elmondta: a legutolsó, két évvel ezelőtti találkozó óta több változás történt az alakulatnál. Hadrendbe állt az új repülőgép típus, a Jas-39-es Gripen és idén áprilisban parancsnokváltás is történt. A tábornok ezt követően röviden ismertette saját katonai pályafutását, majd bemutatta a vendégeknek a bázis parancsnoki állományát: Zsámboki Tibor ezredes és Nagy József ezredes, parancsnokhelyetteseket, Berec Zoltán ezredes, törzsfőnököt, valamint Kiss Csaba zászlós, megbízott vezénylő zászlóst.

Ezt követően Berec Zoltán ezredes rövid tájékoztatójában ismertette a vendégekkel a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség felépítését, valamint a kecskeméti alakulat történetét, és jelenlegi feladatrendszerét. Külön kitért az alakulat névadójára, Szentgyörgyi Dezsőre, aki a II. Világháború leghíresebb magyar pilótája volt. A törzsfőnök emellett szólt a repülőbázison rendszerben lévő repülőgép típusokról, vagyis a MiG-29-es, az L-39-es Albatrosz és a Gripen vadászrepülőgépekről, illetve az AN-26-os szállító-repülőgépekről is.

1595887552
 

A program ezután Fekete Tamás őrnagy, Gripen pilóta műrepülő bemutatójával folytatódott. Az egykori vadászrepülőgép-vezetők és ejtőernyősök, valamint az alakulat nyugdíjasai elismeréssel nyugtázták a fiatal bemutató pilóta légi akrobatikáját.

Az úgynevezett statikus bemutatón a találkozó résztvevői nemcsak az AN-26-os szállítógépet tekintették meg közelebbről, hanem a rendezők két, egykoron repült, ma már azonban csak múzeumi tárgyként funkcionáló MiG-21-es vadászrepülőgépet is kivontattak számukra az egyik hangár elé. Volt, aki felismerte: egykoron sokat repült a MiG-21-esek egyikével, a 1900-ás oldalszámúval.

A „katonás" ebéd, vagyis egy tányér babgulyás után a találkozó résztvevőit a Honvéd Művészegyüttes rövid műsorral szórakoztatta, majd a nyugdíjasok – a ma még aktív katonák kíséretében – meglátogathatták egykori munkahelyeiket is. Mindenki számára nagy élmény volt látni azt az irodát, ahol egykoron éveken át dolgozott.

1595887553
A program végén a találkozó két résztvevője szívesen nyilatkozott a honvedelem.hu-nak. Szabó József nyugállományú alezredes – aki 1976-ig több mint tizenkilenc évet szolgált a kecskeméti repülőbázison vadászrepülő pilótaként – elmondta: nagyon nagy élmény volt számára a találkozó, hiszen láthatta a régi bajtársakat és barátokat is. A kecskeméti ezredparancsnok-helyettesként nyugállományba vonult egykori katonatiszt annak is nagyon örült, hogy a szervezők két MiG-21-es vadászgépet is kiállítottak számukra. Hiszen ő ezzel a típussal több mint kétezer-ötszáz órát repült, s mindig nosztalgiával gondol erre az időre.

– A repülőtér nagyon megváltozott. Óriási változáson ment keresztül. Ma már szinte teljesen be van építve. Azelőtt csak a kifutópálya és a torony volt, most meg tele van hangárokkal és különféle épületekkel – mesélte a nyolcvanéves Szabó nyugállományú alezredes, aki katonai pályafutása során több mint 6500 órát töltött különböző típusú vadászrepülőgépeken a levegőben. Hozzátette: bár már nem fiatal, azért a Kecskeméten rendezett találkozókon mindig igyekszik részt venni. Utoljára két évvel ezelőtt volt hasonló rendezvény. Akkor is és most is nagyon jól érezte magát.

1595887553
Terepes Sándor nyugállományú alezredes vadászirányítóként szolgált Kecskeméten 1962-1989 között. Egyébként 1953-ban avatták tisztté, s Kecskemétre kerüléséig több katonai repülőtéren is szolgált.

Elmondta: óriási a változás a repülőtéren, főleg a technikában: ma már teljesen másként néz ki egy vadászrepülőgép, mint amikor még ő volt fiatal tiszt. Hozzátette azt is, hogy a Gripen vadászgép nagyon tetszik neki. És természetesen a repülésirányítás is más lett az elmúlt két évtizedben.

– Mivel Kecskeméten lakom, én sűrűn találkozom a volt kollégákkal, de azért még mindig nagyon kellemes érzés belépni laktanyába, s megérezni a kerozin jellegzetes szagát – mondta Terepes nyugállományú alezredes, aki a mostani találkozón nagyon sok olyan baráttal és ismerőssel találkozott, akikkel már több éve, esetleg évtizede nem látták egymást. Így volt miről beszélniük.

A jó hangulatú rendezvény végén elhangzott: ha lehetőség lesz rá, két év múlva újra szeretnének találkozni egymással a kecskeméti katonai repülőtéren.

 

1595887553
1595887553
 

1595887553
 

1595887554
 

1595887554
 

1595887554
 

1595887554
 

1595887554
 

Fotó: Szűcs László