Új önállóság, új név
Szöveg: Tamás Tibor | 2011. november 23. 7:10A hadisírgondozás – nemzeti ügy. Közös felelősségünk; erőnk, önbecsülésünk meghatározója, hogy miként viszonyulunk halottainkhoz, hőseinkhez. Ha tehát adunk magunkra, akkor folyamatos figyelmet kell szentelnünk hadi hőseinkre, halottainkra, hadisírjainkra, katonai-honvéd emlékhelyeink védelmére, rendben tartására.
Alezredes úr, kérem, vázolja az ön által irányított tevékenység és osztály történetét!
Kezdjük az elején!
1990-ig ez a terület szó szerint a senki földje volt, azaz a hozzátartozókon, néhány hagyománnyal, morállal mélyen átitatott katonatiszten, papon, helyi közösségen kívül senki sem törődött a hajdan hazánkért harcban elesett katonáinkkal. Pusztán politikai szempontból kaptak figyelmet a szovjet hadsereg s mások közös síremlékei. De ideológiai okok miatt értük sem szólt a harang… 1990-ben e téren is változott a hozzáállás, elsősorban Für Lajos honvédelmi miniszter révén. Azután ehhez kapcsolódóan, 1999-ben megszületett a temetkezési törvény, amelynek néhány paragrafusa vonatkozott a hadisírokra, hadisírgondozásra is. Akkoriban HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum egyik osztályaként működtünk.
Hende Csaba honvédelmi miniszterré választásával nemcsak a honvédelem, hanem a hadisírgondozás és -védelem is megújult: a társadalmi kapcsolatok feladatával összevonva átkerültünk a honvédelmi tárcához. Ily módon 2010. október 1-jétől, meglehetősen nagy háttérintézményként dolgozva, egyre teljesebbé tettük a hadisírok feltárását, nyilvántartásba vételét, helyreállítását, gondozását és a megemlékezésekhez való kapcsolását. Ez év novemberétől pedig szervezetünk nem társulva senkivel, teljesen önálló osztályként, a HM kabinetfőnöke alá rendelve működik tovább Katonai Hagyományőrző és Hadisírgondozó Osztály néven. Mint ilyen tehát teljesíti a honvédelmi miniszter ezzel kapcsolatos koncepcióját: magasabb szintre emelkedik a hazai hadisírgondozás, szorosabbá válik a kapcsolatépítés, az együttműködés a hozzátartozókkal, a civil szervezetekkel. Az új osztály koordinál. Előkészíti a hadisír-gondozási törvényt, amellyel hosszú távon és megnyugtató módon rendeződik a hazánk területén található katonai temetők és emlékhelyek, hadisírok helyzete. Ezzel együtt − a civil szervezetekkel való még kiválóbb kapcsolatépítés érdekében − megindítunk egy internetes honlapot keresőprogramokkal, hogy az elesett katonák hozzátartozói ennek segítségével is információt kaphassanak hősi halált halt rokonaikról. Keretei készen vannak, lényegében csak fel kell töltenünk az adatbázist. Ezért folyamatos a különböző adatbázisok feldolgozása, összehangolása. A honlapon rajta lesz a magyar hadisírgondozás lényege, története is. Egyszóval, nagyot léptünk előre.
Gondolom, változatlanul együttműködnek a Hadtörténeti Intézet és Múzeummal is, hiszen a hadisírgondozás történeti kiterjedésénél fogva hatalmas időtartamot ölel át.
A gigászi feladat érzékeltetésére vessünk egy pillantást a számokra is: hozzávetőlegesen mennyi hadisír található hazánk területén, s mennyi lehet a mai határainkon túl elesett katonák sírjainak száma?
Jól sejti, valóban csak történészi becslésekre hagyatkozhatunk. Hazánkban is százezres nagyságrendekről beszélhetünk, külföldön is. A szétesett Szovjetunió területén 80 ezer körüli sírszámról van tudomásunk ez idő szerint. Rengeteg hadisír megsemmisült az enyészet, az építkezések s más átalakulások nyomán. 1991 után változott meg gyökeresen a helyzet: az oroszok is figyelnek a hadisírokra, mi is. Eddig négyszáz helyen létesítettünk magyar katonai emlékhelyet, központi magyar temető van immár Bolgyirevkánál és Rudkinónál. A Kárpátok környéki harcokban is a fentiekhez hasonló emberveszteséggel számolhatunk. Sok még a feltáratlan hadisír Erdély, Felvidék, Lengyelország, Szlovénia területén. Olaszországban az első világháborús vérveszteségeink óriásiak: Doberdó, Isonzó, Piave… E helyeken is emlékhelyeket, sőt kápolnát emeltünk.
Hazánkban minden nagyobb városban vannak külföldi katonák temetői, emlékhelyei: Solymáron angolszász, Budaörsön német, Harkányban bolgár, Beremenden pedig délszláv sírkert található. De találunk hadisírokat jószerével minden településen, főleg ha a helytörténészek, lelkészek figyeltek rájuk. Van roppant szomorú eset is: például Rákoskeresztúron több mint tízezer I. világháborús hadisír semmisült meg az ’50-es években, felparcellázással.
Nem lényegtelen terület a Balkán, a Mediterráneum, Rigómező, Várna, a Habsburgok nyugat-európai hadjáratai (Hadik András, Simonyi óbester)…, vagy Török- és Olaszország (Klapka, Bem, Türr István), Spanyolország, a tengerentúli, dél-amerikai országok (Czetz János – Argentína), az Egyesült Államok (például Asbóth Sándor, Kovács Mihály, Zágonyi Károly)… Mi a helyzet az ott hősi halált magyarjainkkal?
Apropó, régész, muzeológus, csata- vagy ostromhelyszínek sírjai… Ezek hadisírok vagy régészeti leletek? Hol a helyük e holtak, hősök hamvainak: hadisírban vagy múzeumban?
Nagy kérdés, amire azt válaszolhatom, hogy ezek inkább sírok, mint leletek, és szerintem a kegyelet az előbbit indokolja. A síremléki védettségnek a korábbi korok katonáira, az irreguláris seregek elesettjeire is vonatkoznia kellene. Mindezt azzal indokolom, hogy hazánkat a kard ereje tartotta meg eddig, katonanemzet vagyunk, akárhogyan is próbálták ezt deformálni. Így aki katonaként az ősidőktől napjainkig a hazáért harcolt, a nemzetért áldozta életét, az sírban nyugodjék, akár egyéniben, akár közös sírban.
Visszatérve hadisírgondozásunk önálló fejezetére, ez újabb fejlődési korszakot és lehetőséget ígér. Milyen kapcsolódási pontokról beszélhetünk bővebben?
Elsősorban arról, amit ön kategorikus imperatívuszként említett, tehát ama íratlan, legfelsőbb erkölcsi törvényünkről, amely a kegyeletet, az emlékezést középpontba helyezi. Halottainkat tisztelnünk kell, rájuk emlékezni, sírhelyüket ápolni – erkölcsi kötelességünk! Azaz: a humanitárius felfogás az irányadó! Katonáink mindig esküjükhöz híven, bátran harcoltak, haláluk után megilleti őket a méltó bánásmód, az emlékezés. Ez ugyan jog szerint is így van az államot illetően, ám gondoljunk a kötelező kegyeleten túl áldozathozataluk elismerésére, becsületük visszaadására, hozzátartozóik lelki békéjére, az általános megnyugvásra. Mindezt valljuk ellenfeleinkkel kapcsolatban is.
Gyanítom, hogy a másik fő törvény az élethez kapcsolódik, hiszen ekképpen mondhatjuk Adyval: élet s halál együtt mérendők.
Fotó: Tóth László és archív
(Folytatjuk!)