Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ismét repülhet az öreg Bosszúálló

Szöveg: JETfly |  2009. február 22. 10:04

A Commemorative Air Force (CAF) floridai bázisú repülő ezrede nemrég egy igen különleges torpedóvető géppel gazdagodott. A felújítást 2006 júniusában kezdték, amikor megvásároltak egy TBM Avenger repülőgéptörzset.

A CAF Florida Wing-jét 1996-ban, a De Land-i Városi Repülőtéren alapították meg. Fennállása során eddig már két katonai repülőgépet is felújítottak. Mindkettő L-17 Navion típusú gép volt, melyeket a II. világháborúban és Koreában is, magas rangú tisztek szállítására használták. A harmadik tervet 2006 nyarán kezdték, amikor 14000 dollárért megvásárolták egy TBM Avenger torpedóvető repülőgép törzsét. Ehhez számos alkatrészt kellett még beszerezniük, így 25000-ért egy légcsavart, továbbá 50000 dollárért egy motort is.

 

Eredetileg mintegy 4 évet szántak az újjáépítésre, ám végül mégis sikerült mindössze 32 hónap alatt befejezni a munkát. Jelenleg már csak egy 55,9 mm-es torpedó, és a toronygéppuskák beszerzése van még hátra.

A tevékenységet a CAF floridai repülő ezredének alapító tagja és korábbi parancsnoka, Dick Russel ezredes vezette. (Õ korábban az United Airlines-nél volt Boeing 747-es pilóta.) Emellett nagy segítséget jelentett még Ted Cary is, aki az Avenger típuson volt egykor fedélzeti lövész, és a II. világháború alatt részt vett a Csendes-óceáni harcokban. A felújításhoz szerencsére a megfelelő körülmények is biztosítva voltak, így az önkéntesek nagy szakértelemmel és zavartalanul végezték a munkát. A 2009 elején befejezett repülőgép nemsokára újra repülhet, így – becslések szerint – ebben az állapotában már legalább 1 millió dollárt is megér. Ezen kívül különlegessége, hogy a típusból mindössze ez az egyetlen eredeti repülőképes példány. A CAF Grumman TBM Avenger-ét ezután repülőnapokon és légi bemutatókon láthatja majd a nagyközönség.

A Grumman TBM-3 Avenger-t 1939-ben egy repülőgép-hordozó bázisú torpedóvetőnek tervezték, mellyel a TBD Devastator típust szándékozták felváltani.

 

A szériát elektromos működtetésű lövegtoronnyal és belső bombakamrával is felszerelték. A repülőgép személyzete 3 fő volt. Harcban először 1942. június 4-én, a Midway-i csatában mutatkoztak be, amikor a 8. (VT) torpedóvető század állományában álló 6 db TBF-1-est vetették be a japán flotta ellen. A tűzkeresztség azonban elég gyászosra sikerült, mivel öt gépet is elveszítettek a harcokban. Később azonban – a Csendes-óceánon – mégis az egyik legkiemelkedőbb haditengerészeti repülőgép lett az Avengerből, azaz a Bosszúállóból. A TBD-k ezen kívül az Atlanti-óceánon is nagy szerepet játszottak. A repülőgép-hordozó bázisú torpedóvetőket tengeralattjárók ellen is (Airborne Early Warning – AEW) eredményesen alkalmazták. Működésük során összesen 34 német búvárhajót süllyesztettek el. Változataiból végül összesen 9842 db-ot gyártottak, ebből 7546 példányt egyedül csak a General Motors Eastern Aircraft Division üzemében. A sorozatgyártását 1943-ban fejezték be. A II. világháborút azonban alig 50 példánya élte túl.

A most felújított TBM-et – több mint 60 évvel ezelőtt – még a Grumman Corporation-nél gyártották, majd ezután a virginiai Norfolk közeli Oceana tengerészeti légi bázison teljesített szolgálatot.

 

A gépet járőri feladatokra használták az atlanti partvidéken. A háború után a kanadai haditengerészet vette át a megmaradt példányokat. Utolsó példányait 1956 végén vonták ki a szolgálatból. Ezután egyes példányait még ezután is tovább használták erődtüzek oltásánál.