Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katonai tengeralattjárót vegyenek!

Szöveg: Háború Művészete |  2008. december 17. 7:27

A repülő autó után újabb különleges szerkezetet lehet megvásárolni az eBay nevű internetes adok-veszek fórumon. Ezúttal valóban egy nagy hal kerül kalapács alá.

Az Ausztrál Királyi Haditengerészet egykori Oberon-osztályú tengeralattjárójára, a HMAS Otama-ra még lehet licitálni. A kivonás után, múzeumhajóként használt monstrum, kikiáltási ára: 2,1 millió dollár. Egyes vélemények szerint azonban kétséges, hogy valaki ekkora összeget egyáltalán kifizet-e ezért a búvárhajóért. A HMAS Otama (SS 72/SSG 72) nevű tengeralattjárót mindössze hat évvel ezelőtt alakították át múzeumhajóvá. Sajnos a vállalkozás nem jövedelmezett elég jól, sőt adósságokat halmozott fel, éppen ezért vált szükségessé a búvárhajó eladása. Az internetes eBay-on, 2008. november 21-ke óta lehet licitálni a nem mindennapi „darabra".
Nagy-Britanniában, az 1960-as években kezdődött az Oberon-osztályú hajók építése. A típusból összesen 27 db-ot építettek meg. Az egyenként 2030 tonnás dízel-elektromos búvárhajók közül az elsőt még a Royal Navy állította szolgálatba. A 14-dik példánytól befejezett tengeralattjárókat, pedig Ausztrália, Kanada, Chile és Brazília vásárolta meg. Ezek közül az utolsót, éppen az Otamát, 2000 végén vonták ki az aktív szolgálatból. Az osztályból mindössze egy hajó süllyedt el, 10-et lekonzerváltak, illetve kiállítottak, a többit pedig, szétbontották.

A HMAS Otama építését 1973. május 25-én a „Scotts Shipbuilding and Engineering Company"-nál kezdték. 1975. december 3-án bocsátották vízre, majd 1978. április 27-én állt tényleges szolgálatba az Ausztrál Királyi Haditengerészetnél. A 90 m hosszú, 8,1 m széles Otama meghajtásáról 2 db 3680 LE-s Admirality Standard Range V16-os dízel, és 2 db 3000 LE-s elektromos motor gondoskodott. Sebessége ezáltal a vízfelszínen 22 csomó (22 km/h), míg víz alatt 17 csomó (31 km/h) volt. Hatótávolsága, a vízfelszínen utazósebesség mellet, elérte a 10350 tengeri mérföldet (19170 km). Merülési mélysége, pedig 200 m volt. A személyzet 8 tisztből és 60 tengerészből állt. (Civil használat esetén harmincegynéhány képezett tengerész is biztonságosan működtetheti!) Az 530 mm-es torpedó-vetőcsövekből 6 db-ot az orrba, 2 db-ot a far-részbe építettek, és ezekhez összesen 22 db torpedót málházhattak be. Az Otamát végül 2000. december 15-én nyugdíjazták, és utóbb – a Victoria állambeli Hastings-ben – múzeumi célokra használták. Természetesen előzőleg minden fegyverzetet és katonai felszerelést kiszereltek belőle, de továbbra is úszóképes maradt a búvárhajó.