Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Légi, vasúti és tengeri szállítást is terveznek

Szöveg: Szűcs László |  2007. december 14. 8:47

„Semmi nem történik, amíg valami meg nem mozdul!” – olvasható több helyen is az alakulat jelszava a katonai közlekedési központban. És az itt dolgozók tisztában is vannak azzal, hogy tevékenységük rendkívül fontos annak érdekében, hogy a Magyar Honvédség alakulatainak minden szállítási feladata biztonságosan és sikeresen legyen végrehajtva. A honvedelem.hu újságíróját Kókai Ernő mérnök ezredes, a központ parancsnoka tájékoztatta a szervezet feladatairól.

Mondhatni: sikeres éven van túl az MH Katonai Közlekedési Központ. Hiszen amellett, hogy idén ünnepelték jogelődjük megalakulásának ötvenedik évfordulóját, egyben a Magyar Honvédség egyetlen önálló közlekedési szervezetévé vált. Ráadásul a haderő-átalakítás utóbbi fordulójából is „győztesen" kerültek ki, hiszen szervezetük létszáma jelentősen nőtt. Igaz emellé az eddiginél több feladatot is kaptak.

1595871343
Ma a katonai közlekedési központ (MH KKK) az egyetlen olyan önálló katonai szervezet, amely közlekedési szervezési, koordinációs és végrehajtó feladatokat is ellát. Feladatrendszerük egyébként három részből áll, a mozgáskoordinálás mellett a szakanyag-gazdálkodás és hatósági tevékenység is része az itt végzett összetett munkának.
Kókai Ernő mérnök ezredes, az MH KKK parancsnoka szerint a feladatbővülés leginkább a mozgáskoordináló tevékenység területén mutatkozott meg. Ugyanis a megszűnő támogató ezredtől a szállító-, és a szállítmánykísérő részleget is átvették. Előbbivel szerződéses katonák és polgári alkalmazottak, utóbbival pedig szinte teljes egészében szerződésesek érkeztek az alakulathoz. Minden azért érdekes, mert a közlekedési központban korábban elvétve szolgált csak egy-két szerződéses katona…

Szállítás autóbusszal, tehergépjárművekkel

A két részleggel kapott feladatok közül kiemelkedik a személyszállítás. A békefenntartó missziókból hazaérkező állományt

1595871343
a külföldi repülőterek és Budapest között a központ autóbuszaival szállítják. A leggyakrabban Kölnbe járnak, ugyanis az ISAF-ben egyéni beosztásban lévő magyarokat, illetve az MH PRT katonáit ide szállítja a német légihíd. Mindemellett érdemes még megemlíteni, hogy a Szarajevóban települő magyar EUFOR század legutóbbi váltását ugyancsak a központ autóbuszaival szállították Bosznia-Hercegovinába. A hatszáz kilométeres távot tíz és fél óra alatt sikerült teljesíteniük.

Természetesen belföldi szállítási feladatai is vannak az MH KKK-nak. Elsősorban az összhaderőnemi parancsnokság alárendelt katonai szervezetinek végzik ezt a munkát. Például, amíg nem indultak be a Budapest és Székesfehérvár közötti szolgálati autóbuszjáratok, addig a központ látta el ezt a tevékenységet is.

A szállítási feladatok között meghatározó a teherszállítás is. A katonai közlekedési központ több, öt tonna feletti teherbírású járművel rendelkezik. Ezek a tehergépkocsik végezték például az alakulatok átszervezése miatti szállítások nagy részét, de közreműködtek az Állami Egészségügyi Központ kialakításakor szükséges anyagmozgatási feladatokban is.

Vasúton, levegőben, tengeren…

1595871343
–A mozgáskoordináció területén alapfeladatunk a Magyar Honvédségnél felmerülő vasúti, légi, és szükség esetén tengeri szállításainak szervezése is – árulta el Kókai ezredes. Az elmúlt évben 150-200 vasúti szállítást terveztek meg, melyek során csaknem 1500 vasúti kocsit használtak. Bár a sereg a szállítást, mint szolgáltatást teljes egészében, a megfelelő vasúti szerelvényekkel együtt bérli a MÁV-tól, a katonai közlekedési központnak vannak saját vasúti kocsija is. Mégpedig tíz darab, az őrség szállítására alkalmas különleges kialakítású felépítmény. Ha szükséges a szállítmánykísérés, az őrség ezekben a kocsikban, kulturált körülmények között teljesítheti feladatát. A szabályzatok szerint egyébként nem kell minden esetben őrségnek kísérnie egy-egy vasúti szállítmányt. A katonák jelenléte csak akkor szükséges, ha fennáll a veszélye annak, hogy a szállítmányban az út során bármilyen kár keletkezhet.

Természetesen az országhatáron kívülre történő vasúti szállításokat is terveznek az MH KKK-ban. Évente 6-7 alkalommal kell külföldi gyakorlatra, vagy kiképzésre menő katonai szállítmányok útját megtervezniük.
A légi szállítási feladatok során alapvetően polgári charter járatokat, illetve más, NATO szövetséges nemzetek katonai szállító-repülőgépeit szokta igénybe venni a katonai közlekedési központ. A Pristinában szolgálatot teljesítő őr-, és biztosító zászlóalj váltását például évek óta a MALÉV-től bérelt chartergéppel biztosítják, Afganisztánba pedig német, holland, amerikai, vagy belga repülőgépekkel jutnak el általában a magyar katonák.

– A katonai közlekedési központ újkori történetének egyik legnagyobb eseménye volt, amikor 2003-ban meg kellett

1595871344
szerveznünk az iraki szállítózászlóalj technikai eszközeinek hadműveleti területre juttatását, amelyet tengeri szállítással oldottunk meg – mondta Kókai Ernő ezredes, hozzátéve: ezt megelőzően utoljára 1985-ben kellett tengeri szállítást szervezni magyar katonák számára. Akkor egy, a Szovjetunióban rendezett gyakorlatra tartó magyar egység felszerelését juttatták át a Fekete tengeren.

Tengeri szállításból egyébként rövid idő alatt nagy rutint szereztek a központ munkatársai, hiszen az Iraknak felajánlott T–72-es harckocsikat, illetve a tavalyi, Zöld-foki szigeteki NATO gyakorlaton részt vevő magyar víztisztító szakasz felszerelését is vízen juttatták el a célállomásra.

OKJ-s tanfolyamok

1595871344
Az MH Katonai Közlekedési Központ másik fő feladatrendszere a közlekedési-szakanyagellátás. Például a Magyar Honvédség rendszerében lévő rakodóeszközök (magyarul: targoncák) fenntartását, üzemeltetését, javítását és műszaki vizsgáztatását is a központ szakemberei végzik. Emellett a közlekedési szaktechnikai anyagok – például speciális rögzítő hevederek, hagyományos faékek, közúti jelzőtáblák – beszerzése és csapatok közötti elosztása is a központ feladata. Sőt, könnyű-, és nehézgépkezelői tanfolyamokat is rendeznek az MH KKK szervezésében. Az OKJ-s végzettséget adó kurzusokat általában egy évben négyszer rendezik meg a központ táborfalvai bázisán. A további tanfolyamokról szólva Kókai ezredes elmondta, hogy rendszeresek a veszélyesanyag-szállítói (ADR) kurzusok és közúti szállítmánykísérő kiképzések is.

Az úgynevezett hatósági feladatok között a legfontosabb a Magyar Honvédség túlsúlyos és túlméretes technikai eszközei számára kiadandó útvonalengedélyek elkészítése. A központ szakemberei határozzák meg, hogy az ilyen járműszerelvények mikor és milyen útvonalon közlekedhetnek az országban. Mivel hazánk földrajzilag olyan helyen található, amely „összekötő kapocs" Nyugat és Kelet között, az ország közútjait több NATO szövetséges hadsereg is használja, logisztikai útvonalként. Ezeknek a külföldi katonai konvojoknak a mozgását szintén az MH KKK koordinálja. A menetoszlopok mozgásáról a központ 24 órás ügyeleti szolgálata mindig „percrekész" információkkal rendelkezik. Így, ha valamelyik konvojjal bármilyen rendkívüli esemény történik, a szolgálatban lévő tiszt és tiszthelyettes azonnal meg tudjak hozni a szükséges intézkedéseket. E diszpécser szolgálat felügyeli még a Magyar Honvédség nagy értékű, GPS-szel is felszerelt személygépjárműveinek mozgását is.

Vágányok és hadiutak

Ugyancsak a központ hatósági feladatai közé tartozik a katonai közlekedési infrastruktúra, vagyis az iparvágányok és a

1595871344
hadiutak karbantartása. Kevesen tudják, hogy a Magyar Honvédségnek 19 iparvágánya, van, amelyek összességében negyven kilométer hosszúak. A különböző típusú hadiutak pedig 179 kilométert tesznek ki.
A Magyar Honvédség Katonai Közlekedési Központja egyébként egy több helyőrségben diszlokáló alakulat. A Zách utcában dolgozik a törzs, illetve itt találhatók meg a végrehajtó szervek közül a tervezéssel, szervezéssel és anyaggazdálkodással foglalkozó központok, valamint a szállítmánykísérő és szállító részlegek is. Szintén a Zách utcában települ az úgynevezett területi közlekedési parancsnokság (TKP), amelynek munkatársai a vasúti szállításokkor felügyelik a rakodási munkálatokat. A TKP-nek Szegeden, Szombathelyen és Debrecenben vannak területi közlekedési részlegei, az ott dolgozó hivatásos katonák felügyelik az illetékességi területükön zajló katonai vasúti be-, és kirakodásokat. Táborfalván pedig a közlekedési anyagraktár található, de itt van a különböző gépkezelői tanfolyamok sikeres elvégzéséhez szükséges gyakorló tanpálya is.