Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Lelkesedésből jeles

Szöveg: Trautmann Balázs |  2011. május 17. 6:01

Immár hatodik alkalommal rendeztek „önkéntes takarítónapot” Szolnokon. Május 14-én, szombaton több tucatnyi önkéntes gyűlt össze és áldozta szabadnapját arra, hogy a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhelyén, ismertebb nevén a repülőmúzeum kiállított repülőgépeit megtisztítsa.

A hatodik „önkéntes takarítónap" kitűzőjét ötvenhárman tűzték magukra és kaptak kisebb csoportokban különböző feladatokat. Az már a szervezők előrelátását dicséri, hogy volt „junior-program" is a kisebbeknek. Az alacsony építésű L-200 D Morava kiváló alany volt ahhoz, hogy a gyerekek alaposan lemossák és áttöröljék. Jó volt látni, hogy ezen a szombaton nemcsak a felnőttek, hanem egész családok ragadtak felszerelést, és tisztították meg a kiállított repülőgépeket.

A felnőttek eközben több munkacsoportot alkotva tisztították meg a kijelölt repülőgépeket, nyitották ki a kabintetőket, hogy a gépek pilótafülkéjét és utastereit kiszellőztessék. A kalandvágyóknak – köztük jelen sorok írójának is – lehetőség nyílt arra is, hogy az Il-14P napsütötte és kissé levegőtlen törzsében spaklikkal távolítsák el a festés már felhólyagosodott részét. De helyére került a Jak-52-es is (s persze alaposan ki is takarították), megfordították a fedett helyen álldogáló hajtóműveket és ameddig az alapanyag kitartott, került szigetelés is az új hangár falainak alsó réseibe.

Az „önkéntes takarítónapon" mindenki csak jól járhatott. A ragyogó késő tavaszi időjárásban az idejövő önkéntesek nagyon sok olyan munkát végeznek el, ami a múzeum igencsak leterhelt munkatársainak komoly segítséget jelent. A saját idejüket felajánló emberek, cserében a repülőgépek közelében tartózkodhatnak, méghozzá olyan közelségben, melyre normál körülmények között nincs lehetőségük. Persze nem mindegy, ki mit csinált: a szakértelmet igénylő feladatokat volt vagy aktív, a típust jól ismerő EMO-s vagy más szakemberek vezetésével és közreműködésével végezték el. A gépek mosása, takarítása, ápolása viszont olyan feladat, melyet mindenki képes volt eredményesen és sikerélménnyel telve teljesíteni.

S persze van, aki vissza-visszajár egy-egy, szívének fontos géphez. Csillag László például a 9512-es oldalszámú MiG-21MF vadászgépet tekinti saját gyermekének, melyet még ő fogadott sorállományú műszakiként, amikor a szovjet pilóták átrepülték Pápára. A gép farkában lévő adatrögzítő dobozát még a mai napig az általa felírt oldalszám azonosítja és kapcsolja a géphez. A gép szombaton is megkapta az alapos mosást, így a kiállítóhelyen már a „legszebb ruhájában" várja a kíváncsi látogatókat.

 
 
 
 

 
 Fotó: A szerző felvételei