Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Megszállottan kutat porban-sárban

Szöveg: Szűcs László |  2008. április 8. 14:21

Ha egy szóval kellene jellemeznem, azt mondanám, hogy megszállott. Megszállottan kutatja a második világháborúban Magyarország fölött zajló légi csaták történetét, és az ezen ütköztetek következtében lezuhant repülőgépek maradványait. Mindemellett pedig a szolnoki repülőmúzeum karbantartó mechanikusa.

Magó Károly főtörzsőrmesternél a repülők iránti szenvedély még gyerekkorában, a makettezéssel kezdődött. Mindig nagy élmény volt számára, amikor sikerült megalkotnia egy-egy, méretarányosan lekicsinyített repülőgépet. Aztán – mint mondja – néhány évvel később a kezébe került Tobak Tibor „Pumák földön, égen" című, a magyar repüléstörténettel foglalkozó könyve, s többször is elolvasta a magyar vadászrepülőgépek világháborús harcairól szóló leírásokat. Azoknak az ütközeteknek az elbeszéléseit, amikor a magyar vadászpilóták gyakran a százszoros túlerővel vették fel a harcot, ám bátorságukban nem maradtak el az ellenfelektől.

És onnantól kezdve nem volt megállás, Károly szándékosan alakította úgy életét, hogy a repülés szerepet játsszon benne. A tiszthelyettes iskola elvégzése után hivatásos katonaként a szolnoki alakulathoz került, a Jak–52-es repülőgépek mechanikusaként dolgozott. Aztán az első átszervezésnél, 2000. decemberében átkérette magát az alakulathoz tartozó repülőmúzeum állományába. Itt kezdett el a világháborúban lezuhant repülőgépek roncsai után kutatni.

– Sajnos a Magyar Légierőnek a világháborús időkből nagyon kevés emléke maradt, mivel ezeket a relikviákat az elmúlt rendszerben nem szabadott megőrizni. S ráadásul a magyar pilóták a háború végén Ausztriában tették le a fegyvert, s kinn maradt gépeiket nem szállították haza. Vagyis, ha valamilyen emléket szeretnénk találni, akkor az a földben kell keresni. S persze van úgy, hogy nem magyar, hanem más nemzetitésű gépet találunk a földben, vagy éppen egy tóban – mondja Magó főtörzsőrmester, akinek a nevéhez az elmúlt években hét repülőgéproncs feltárása fűződik.

Azaz fogalmazzunk pontosan: ő vezette azokat a roncskutató csoportokat, amelyek kiemelték a föld mélyérő a nagy történelmi értékű leleteket.
Például 2005-ben Szabadegyházán egy amerikai gyártmányú P–47-es Thunderbolt-ot találtak, míg 2007-ben az Újszász határában előkerült szovjet La-5-ös megtalálása is az ő érdemük. Emellett tevékenységük kiemelkedő eredménye az Abony határában 2005-ben kiemelt magyar repülőroncs. Ekkor sikerült felkutatni a második világháborúban eltűnt ász, Bejczy József százados földi maradványait, melyet azonosítás után a családi sírban helyeztek örök nyugalomra. Sőt, egy igazi szenzációra is sikerült rábukkanniuk. Mégpedig Gencsapátiban, ahol egy Fiat G-12-es törzsdarabja hatvan évig fáskamraként szolgált.

– Természetesen a kiemelések mellett számos úgynevezett lezuhanási helyet is azonosítottunk. Vagyis olyan pontokat, ahol – az egykori szemtanúk elbeszélései alapján – lezuhant valamilyen repülőgép. Elképzelhető, hogy ezeket a helyeket a későbbiekben megpróbáljuk feltárni – teszi hozzá Károly, majd arról beszél, hogy a roncskutatás természetesen nemcsak abból áll, hogy a kutató kimegy egy megadott helyre, s ott megpróbálja kideríteni, mit is rejt a föld. Van egy, a megszállottak által csak „poros" kutatásnak nevezett tevékenység, amely legalább olyan fontos, mint a terepen végzett „sáros" kutatás. Ilyenkor a kutató a könyvtárak és levéltárak dohos-poros iratait átnézve igyekszik kitalálni, hogy mi is történhetett a levegőben azon az adott napon.
És ez legalább olyan fontos tevékenység, mint a kiemelés. Egy roncsról ugyanis akkor lehet elmondani, hogy véget értek a vele kapcsolatos munkák, ha minden egyes darabját sikerült kiemelni és megtisztítani, s azt is lehet tudni, hogy mi a története.

A „poros" kutatás gyakran azért nehéz, mert az egykori hadviselő országok archívumaiba még ma is nehéz bejutni, vagy a hadieseményekről szóló információk a mai napig titkosítottak.
Magó Károly szerint ma Magyarországon divat világháborús repülőroncsok után kutatni. Nagyon sokan, hozzá hasonlóan megszállottan kutatják a roncsokat, de sajnos nagyon kevesen vannak azok a „Indiana Jones vérű kutatók", akik nem saját anyagi előnyük érdekében, hanem a köz hasznára keresik a földben a világháború leleteket.

Pedig egy-egy roncsnak a múzeumban van a helye – vallja a tiszthelyettes, aki örül annak, hogy munkahelye, az MH 86.

Szolnok Helikopterbázis fontosnak tekinti ezt a munkát és nagyban segíti a roncskutatók tevékenységét.
Saját feltárásaikhoz például minden segítséget megkapnak az alakulat parancsnokságától. A legszükségesebb technikai eszközöket – például darukat, földmunkagépeket, szállító járműveket – minden egyes alkalommal térítés nélkül vehetik igénybe.
Persze egy kiemelést nem lehet végrehajtani a „terepmunkások" nélkül. Szerencsére Károly baráti körében rengeteg hozzá hasonló, megszállott van, akik szinte minden feltáráson segítik a munkát. És nemcsak a katonák, hanem a civilek között is, hiszen a tiszthelyettes tagja a Magyar Roncskutatók Egyesületének is.

Érthető, ha a roncskutató nem árulja el azokat a „biztos" helyeket, ahol valamilyen különlegességet rejt a föld. Így hát ezzel kapcsolatban nem is sokat kíváncsiskodunk. Azt azonban elmondja Károly, hogy csak az ország keleti részében több helyszínt vizsgál jelenleg is, és nem elképzelhetetlen, hogy ezen helyekről igazi világszenzációnak számító roncsok kerülnek majd elő a közeljövőben. Keleten ugyanis még kevésbé kutatták fel és fosztották ki a fellelhető maradványokat saját meggazdagodásuk reményében a roncsvadászok.