Mindent megtanultak az aknák elleni védekezésről
Szöveg: Dósa Zsolt zls. | 2010. április 1. 15:03Nemrég véget ért az MH EUFOR Kontingens lövész századának aknaismeret felkészítése Szarajevóban. A kiképzést, a NATO-előírásoknak megfelelően, alapvetően két fő részre lehetett felosztani. Az első még Tatán az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál, a második pedig már Bosznia-Hercegovinában zajlott.
Az első rész (LEVEL I.) felkészítésért az anyaország felelős és a külszolgálatra történő felkészítés alatt került sorra, Tatán az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál a tűzszerész alakulat delegáltjai által.
A második rész (LEVEL II.) már a műveleti területen, az illetékes MICC (Mines Information Coordination Cell) vezetésével és irányítása alatt történik. A LEVEL II. felkészítés további három részből ál: ALPHA, BRAVO és CHARLIE.
Az ALPHA a kiérkezést követően egész napos tantermi felkészítés, ahol a különféle aknák felépítésén, hatásmechanizmusán túl megismertetik az állományt a fel nem robbant lőszerek és bombák, valamint a robbanó csapdák jeleivel és veszélyeivel. Előadások és oktató filmek segítik a felkészítést, valamint makettek formájában a résztvevők láthatják és meg is foghatják a „rejtőzködő gyilkosokat". Külön foglalkozik a felkészítés az aknamező vagy robbanó eszköz jeleivel és jelzéseivel, valamint az eljárási módokkal aknára futás vagy aknamezőről történő kivonás, mentés esetén.
A BRAVO lépcső mindezen ismeretek gyakorlati alkalmazását takarja. Az oktatottak aknamezőre futott konvoj gépjárműveiből kiszállva hajtanak végre kivonást a biztonságos területre. Gyalogjárőr feladatkörben aknára futást követően visszacsoportosítanak a biztonságos területre és sérültet mentenek. Harmadik feladatként pedig helikopter leszálló átvizsgálása közben talált gyanús tárgy okán hajtanak végre visszamozgást a biztonságos útra.
A CHARLIE lépcsőben a feladat alapvetően felderítő járőr, ahol erdős területen valamint épületek közt kijelölt „megszerelt" útvonalon kell járőr feladatot ellátni és jelölni, valamint lejegyzetelni az észlelt jelzéseket, talált robbanó eszközöket vagy azok maradványait illetve rájuk utaló jeleket. A járőr végeztével minden végrehajtó csoportot a spanyol EOD team értékelt. A csoportok feladatainak végrehajtásával, valamint felkészültségükkel elégedettek voltak, a részleg vezetője pedig kiemelte a magyarok feladat-végrehajtásának magas színvonalát.
Március 26-án a század és az NSE elemei menetgyakorlatot hajtottak végre az Igman hegyen. A tengerszinthez viszonyított magasságnak betudhatóan, a menet több szakaszán is hóban kellett gázolniuk a katonáknak. A menetgyakorlatot megtisztelte az EUFOR Főparancsnokság parancsnokhelyettese Nagy Tibor dandártábornok is, aki az élen haladt Csányi Henrik századossal, a század parancsnokával.
Március 29-e a helikopteres szállítás jegyében telt. A század egyik fele gépjárműves átcsoportosítást hajtott végre a Pazaric mellett található helikopter leszálló helyre, míg a század másik része a Butmir táborból BlackHawk helikopteren közelítette meg a helyszínt. A két csoport 11 fős váltásokban került légi-átcsoportosításra. A helikopter leszállítását valamint a be- és kidesszantot a csoportok „mazsolái" (measurer) irányították, illetve hajtatták végre. Az osztrák helikopter személyzete nyitottnak bizonyult a repülés színesebbé tételére, így azt a terep követésével járó gyakori irány- és magasságváltásokkal tették még élvezetesebbé a katonák részére.
Fotó: Varga Dénes ftőrm., Penczi András szkv.