„Nem biztos, hogy a világ másik felén találsz jó témát”
Szöveg: Kánya Andrea | 2010. február 15. 13:12Első helyezést ért el Kurucz Árpád a Pictures of the Year nevű nemzetközi fotópályázaton. A Népszabadság fotósa a Magyar Sajtófotó Pályázaton is több kategóriában kapott díjat: mindkét pályázaton Angyalbőrben minden kicsit más című képsorozata győzött, melyet a Mogyoródi Katonai Hagyományőrző Egyesület által szervezett Military táborban készített.
A tavaly megrendezett Military táborban készült fotósorozatoddal a Magyar Sajtófotó Pályázaton első díjat nyertél társadalomábrázolás- dokumentarista fotográfia kategóriában, néhány nappal ezelőtt pedig egy komoly nemzetközi verseny, a Pictures of the Year első díját vehetted át. Hogyan találtad meg a témát?
Véletlenül botlottam bele: egy ismerőstől hallottam, hogy egy kéthetes military tábor kerül megrendezésre, és úgy gondoltam, érdekes lehet. Mivel napilapnál dolgozom, nem tudtam a tábor teljes ideje alatt kint lenni a gyerekekkel, de amikor lehetőségem volt, próbáltam részt venni a különböző foglalkozásokon, bevetéseken. A tábor maga kétszer egy hétig tartott, az első héten három-négy napot, majd a második alkalommal két-három napot töltöttem a táborban.
Mit láttál a táborban résztvevő gyerekek szemében?
Nagyon vegyes volt a csapat: volt, aki katonaszülők gyermekeként érkezett, volt, aki a hivatásos katonaság előtti bulinak tekintette a tábort, és persze volt olyan, aki csak kíváncsiságból jött el. A legtöbben nagyon élvezték a kiképzéseket, a sátorban alvást, a hajnali kelést, de persze akadt olyan is, aki már az első napokban rájött, hogy nem is olyan egyszerű a
![1595897113](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f751936ba5274282697.jpg)
A nyertes fotókat hogyan válogattad ki a sorozatba?
A pályázaton a sorozat maximális terjedelmét tíz képben határozták meg – persze ennél sokkal több készült. Kollégák is segítettek a sorozat végleges összeállításában, hiszen nehéz és összetett feladat, hogy a képek hangulatukban, és stílusukban is egységesek maradjanak, és a mondanivalója se vesszen el.
Mióta dolgozol fotósként és milyen területeken fotózol szívesen?
1998-ban végeztem el a Magyar Újságíró Szövetség fotóriporteri iskoláját, aztán egy évet dolgoztam a Napi Magyarországnál, 2003-tól pedig a Színes Mai Napnál munkatársa voltam. 2006-ban kerültem a Népszabadsághoz. Napilapos fotósként sporttól a politikáig a tüntetéseken át mindent kell fényképezni. De ez a tábor érdekes volt mind témájában, mind pedig hangulatában.
Sokkal nehezebb feladat lehet ilyen jellegű, mozgalmas, katonai színekben gyakorlatokat végző gyerekeket fotózni, mint egy-egy napi munkát, mondjuk parlamentben felszólaló politikust… Mi volt ebben az esetben számodra a legnagyobb kihívás?
Ahhoz, hogy életszerű képek készüljenek, mindenképpen észrevétlennek kellett maradni. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem beszélgettem a gyerekekkel, de sikerült elérni, hogy míg dolgoztam, nem rám figyeltek és nem kezdtek el pózolni. És persze azért a munkámat jelentősen megkönnyítette, hogy annyi minden történt velük a táborban, hogy idejük sem volt azzal foglalkozni, hogy velük van egy fotós. Egyébként egy-egy képriport, sorozat elkészítéséhez több idő szükséges, mint egy napi riporthoz, ez napokat, de akár éveket is jelenthet, attól függően persze, hogy milyen mélyen akarunk ábrázolni egy témát.
![1595897113](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f75196c95b389636721.jpg)
Nehéz észrevétlennek maradni?
Ez szerintem munkafüggő, persze általánosságban elmondhatjuk, hogy egy eseményen sosem a fotós a főszereplő, sokkal inkább megfigyelő és egy kicsit mindig kívülálló. Amennyiben pedig hiteles képeket szeretne készíteni, akkor saját érdeke, hogy ne terelje el a figyelmet a körülötte történő dolgokról. Tüntetések esetében szinte létkérdés, hogy észrevétlen maradj – ez nem azt jelenti, hogy el kell dugnod a fényképezőgépet, de nem árt felmérni a terepet, hogy mikor mennyit érdemes kockáztatni.
Egy fotós életében mi a legnagyobb kaland?
A fotósok élete abból a szempontból nagyon izgalmas, hogy munkájuk révén olyan helyekre juthatnak el, ahová más, átlagos ember nem – rajtuk keresztül láthatják sokan, hogy bizonyos helyeken mi történt. Ezért fontos, hogy azokra a pillanatokra, érzelmekre figyeljen az ott dolgozó fotóriporter, ami – ha nyilvánvalóan szubjektíven is, de -, mindenképpen hitelesen adja vissza az adott esemény, történet lényegét, mondanivalóját.
Izgalmas és egyben nyomasztó élmény volt 2006-ban Görögországban az erdőtüzeket fotózni. Nem kellemes dolog kiégett falvak üszkös romjai között sétálgatni, elszenesedett erdők mellett elhaladni, vagy a házát a tűztől az utolsó pillanatig védő idős embert látni, akit végül a tűzoltók menekítenek ki, de a munkánk része, hogy ezt is bemutassuk. Közhely, de valóban az utcán hever a téma, csak le kell hajolni és „fel kell venni". Folyamatosan változó világunkban új társadalmi problémák jelennek meg rengeteg lehetőséget adva az arra fogékony fotósok számára. Nem biztos, hogy a világ másik felén találod meg a jó témát.
![1595897113](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f75199ad81985011162.jpg)
![1595897113](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f7519c8c58223606739.jpg)
![1595897113](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f7519f4180317453070.jpg)
![1595897114](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1f751a2b19c384733925.jpg)