Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Száznegyvennel a gyakorlótéren

Szöveg: Szűcs László |  2008. január 15. 20:57

Ha sikerül megállapodni a versenyt szervező Amaury Sport Organisation-nel (ASO), akkor akár már 2009-ben Magyarországról rajtolhat a Dakar-rali. A hatalmas érdeklődés és médiafigyelem középpontjában álló sportrendezvény egyik gyorsasági futama – az elképzelések szerint – a Veszprém és Várpalota között lévő honvédségi gyakorlótéren lenne. A pályát a honvedelem.hu is tesztelte.

– Bár az elmúlt napokban olvadt, a murvás talajnak csak a felső néhány centimétere engedett ki, alatta még fagyott. Csúszkál is rendesen a kocsi – mondja Benyó Miklós autóversenyző, a pályateszt első próbakörének megtétele után. Persze ez nem akadályozza meg, hogy közel száznegyven kilométeres óránkénti sebességgel száguldjon végig az előttünk lévő úton. A több száz lóerős, „bivalyerős" terepjáró, a köves-kavicsos pályára alkalmas gumikkal csak úgy szaggatja a talajt, diónyi murva-, és jégdarabok repülnek felénk.

Veszprém „fölött" vagyunk. A katonák újmajori gyakorlótérnek, a terepralisok pedig Jutaspuszta néven ismerik a környéket. Mégpedig jól ismerik, hiszen évente többször is megfordulnak itt. A katonai gyakorlótér ugyanis népszerű a versenyzők körében, nem véletlenül rendeznek itt több versenyt is.

1595871592
– Akár száz-kétszáz kilométeres szakaszokat is ki tudnak itt jelölni egy-egy verseny szervezői. Erre Magyarországon, máshol nincsen lehetőség, s emiatt különösen szeretünk ide járni – árulja el Miklós, aki szerint a pálya másik előnye éppen az, hogy murvás területen van. Hiszen e kemény talaj miatt még akkor is nagy sebességet lehet elérni, ha esik az eső, vagy nagyon nagy a sár. Persze a technika már nem szereti az ilyen „gyilkos" pályát, egy-egy verseny közben általában komoly károk keletkeznek az autókban. De – mint mondja – ez a sport erről szól!

Az autóport ezen ágát egyébként gyakran keverik a „sima" ralival. Pedig lényeges különbségek vannak a két sportág között. Bár a terepraliban is egy pilóta és egy navigátor versenyez, mások a szabályok és az autók is. Amíg a raliban a versenyzők napokon keresztül tesztelhetik a pályát, egy tereprali versenyen mindössze az indulás előtt egy órával kapja meg a páros az útvonal leírását. Vagyis amíg a raliban a vezetés pontossága a legfontosabb, addig a tereprali versenyeken a sofőr és a navigátor együttműködése a döntő tényező, s maga

1595871592
a verseny nagyfokú improvizációt és reflexeket igényel a résztvevőktől. Ugyancsak lényeges különbség, hogy a ralit lezárt pályákon rendezik meg, míg egy-egy tereprali futamon a hosszú pályákat nem lehet teljesen lezárni, s emiatt a kikötés miatt a Dakar is egyértelműen a tereprali kategóriába tartozik.

Benyó Miklós közben rója a köröket, terepjárója már szinte ki sem látszik a jéggel keveredett sár alól. Persze ez nem zavarja, hiszen – mint mondja – így volt ez tavaly decemberben is, amikor legutoljára Jutaspusztán járt. A magyar terepralisok hagyományos, évzáró versenyét, a Mikulás-ralit rendezték meg akkor, s már rebesgették: talán hamarosan Magyarországról indul a Dakar, s a gyorsasági szakasz a katonai gyakorlótéren lesz…

 – Ha ez megvalósul, akkor én is szeretnék rajthoz állni. Hiszen minden magyar autóversenyző álma, hogy egy ilyen nagyszabású versenyen, hazai közönség előtt indulhasson – mondja Miklós, akinek már nem ismeretlen a „Dakar-légkör", hiszen 2003-ban és 2004-ben is indult a Sivatagi Show-n. Ám mindkét alkalommal, műszaki hiba miatt, idő előtt fel kellett adnia a küzdelmet. Persze szívesen emlékszik vissza a verseny napjaira. Főleg a 2004-es futamra, amikor

1595871592
Franciaországból rajtoltak. Mégpedig közel negyven centis hóban. Amit aztán Afrikában felváltott a homok. Vastag hótakaróra egyébként egy magyarországi verseny esetében is van esély, hiszen a Bakonyban található honvédségi gyakorlótéren a téli hónapokban általában mindig fehér a táj. Bár a mostani pályatesztünk alkalmával csak sárral és jéggel találkoztunk…

A Várpalota és Veszprém közötti katonai gyakorlótér nagyon népszerű az autóverseny szervezők között – ezt már Fürst Tamás ezredestől, az MH Bakony Harckiképző Központ (MH BHK) parancsnoktól tudom meg. Például csak tavaly tizenöt különféle autó-, és motorversenyt rendeztek ezen a területen. Persze az MH BHK kezelésében lévő, más gyakorlótereken is rendszeresek a hasonló versenyek. Újdörögdön például tizenkét, a Szombathely melletti, katonai vezetési pályán pedig három autóverseny volt 2007-ben. S ezen futamok nagy része már évek óta szerepel a nemzeti autósport szövetség versenynaptárában, és esztendőről esztendőre népszerűbbek.

A parancsnok szerint a környék azért keresett az autóversenyzők körében, mert a Székesfehérvár mellett található

1595871593
Kincsesbányától egészen Tapolcáig több mint száz kilométeres, gyakorlatilag egybefüggő területről van szó. Persze nem lehet mindenhol versenyt szervezni, hiszen a terület nagy része védett. Mégpedig az itt található természetes élőhelyek miatt. A területhasználati engedélyeket egyébként nem is az alakulat, hanem az MH Infrastrukturális Ügynökség adja ki, a BHK csak a szerződéseket köti meg a szervezőkkel. Ezekben minden apró részletet pontosítani kell. Így például azt is, hogy csak a kijelölt utakon lehet versenyezni. Hiszen a terület több mint száz éve honvédségi kezelésű. Nem egy részét korábban lőtérként használták. Így a nem engedélyezett útvonalak akár veszélyesek is lehetnek a versenyzőkre.
Egyébként a különféle raliversenyek a lakosok körében is népszerűek. Nem ritka, hogy több ezren látogatnak ki egy-egy futam helyszínére. Fürst ezredes szerint például a decemberi Mikulás-ralit tízezernél is többen látták.