Száznegyvennel a gyakorlótéren
Szöveg: Szűcs László | 2008. január 15. 20:57Ha sikerül megállapodni a versenyt szervező Amaury Sport Organisation-nel (ASO), akkor akár már 2009-ben Magyarországról rajtolhat a Dakar-rali. A hatalmas érdeklődés és médiafigyelem középpontjában álló sportrendezvény egyik gyorsasági futama – az elképzelések szerint – a Veszprém és Várpalota között lévő honvédségi gyakorlótéren lenne. A pályát a honvedelem.hu is tesztelte.
– Bár az elmúlt napokban olvadt, a murvás talajnak csak a felső néhány centimétere engedett ki, alatta még fagyott. Csúszkál is rendesen a kocsi – mondja Benyó Miklós autóversenyző, a pályateszt első próbakörének megtétele után. Persze ez nem akadályozza meg, hogy közel száznegyven kilométeres óránkénti sebességgel száguldjon végig az előttünk lévő úton. A több száz lóerős, „bivalyerős" terepjáró, a köves-kavicsos pályára alkalmas gumikkal csak úgy szaggatja a talajt, diónyi murva-, és jégdarabok repülnek felénk.
Veszprém „fölött" vagyunk. A katonák újmajori gyakorlótérnek, a terepralisok pedig Jutaspuszta néven ismerik a környéket. Mégpedig jól ismerik, hiszen évente többször is megfordulnak itt. A katonai gyakorlótér ugyanis népszerű a versenyzők körében, nem véletlenül rendeznek itt több versenyt is.
Az autóport ezen ágát egyébként gyakran keverik a „sima" ralival. Pedig lényeges különbségek vannak a két sportág között. Bár a terepraliban is egy pilóta és egy navigátor versenyez, mások a szabályok és az autók is. Amíg a raliban a versenyzők napokon keresztül tesztelhetik a pályát, egy tereprali versenyen mindössze az indulás előtt egy órával kapja meg a páros az útvonal leírását. Vagyis amíg a raliban a vezetés pontossága a legfontosabb, addig a tereprali versenyeken a sofőr és a navigátor együttműködése a döntő tényező, s maga
Benyó Miklós közben rója a köröket, terepjárója már szinte ki sem látszik a jéggel keveredett sár alól. Persze ez nem zavarja, hiszen – mint mondja – így volt ez tavaly decemberben is, amikor legutoljára Jutaspusztán járt. A magyar terepralisok hagyományos, évzáró versenyét, a Mikulás-ralit rendezték meg akkor, s már rebesgették: talán hamarosan Magyarországról indul a Dakar, s a gyorsasági szakasz a katonai gyakorlótéren lesz…
– Ha ez megvalósul, akkor én is szeretnék rajthoz állni. Hiszen minden magyar autóversenyző álma, hogy egy ilyen nagyszabású versenyen, hazai közönség előtt indulhasson – mondja Miklós, akinek már nem ismeretlen a „Dakar-légkör", hiszen 2003-ban és 2004-ben is indult a Sivatagi Show-n. Ám mindkét alkalommal, műszaki hiba miatt, idő előtt fel kellett adnia a küzdelmet. Persze szívesen emlékszik vissza a verseny napjaira. Főleg a 2004-es futamra, amikor
A Várpalota és Veszprém közötti katonai gyakorlótér nagyon népszerű az autóverseny szervezők között – ezt már Fürst Tamás ezredestől, az MH Bakony Harckiképző Központ (MH BHK) parancsnoktól tudom meg. Például csak tavaly tizenöt különféle autó-, és motorversenyt rendeztek ezen a területen. Persze az MH BHK kezelésében lévő, más gyakorlótereken is rendszeresek a hasonló versenyek. Újdörögdön például tizenkét, a Szombathely melletti, katonai vezetési pályán pedig három autóverseny volt 2007-ben. S ezen futamok nagy része már évek óta szerepel a nemzeti autósport szövetség versenynaptárában, és esztendőről esztendőre népszerűbbek.
A parancsnok szerint a környék azért keresett az autóversenyzők körében, mert a Székesfehérvár mellett található
Egyébként a különféle raliversenyek a lakosok körében is népszerűek. Nem ritka, hogy több ezren látogatnak ki egy-egy futam helyszínére. Fürst ezredes szerint például a decemberi Mikulás-ralit tízezernél is többen látták.