Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szolnokon „ért földet” az első rendszerből kivont MiG-29-es

Szöveg: Sándor-Singer Éva - Tószegi Zoltán |  2012. május 22. 20:37

Van egy mondás, amely szerint minden vég egyben valami újnak a kezdete. A 18-as oldalszámú MiG–29-es vadászgép évekig Magyarország légterének védelmében játszott főszerepet az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison – a jövőben a Magyar Honvédség repülő-műszaki állománya gyakorlati kiképzésének lesz állandó segítője az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.

A különleges szállítmány május 14-én kora este tette meg utolsó útját Kecskeméttől Szolnokig, amely a korábban megszokott néhány percnél kicsit hosszabb ideig tartott. Ez a típus aktív korában méltán volt népszerű, és még így, „szárnyaszegetten" (a szállítás miatt szétszerelve) is tud érdekességgel szolgálni.

Magyarországon ugyanis most először került sor MiG–29-es repülőgép közúti szállítására. Ehhez különleges konzolokra volt szükség, melyeket a kecskeméti Légijármű-javító Üzem tervezett és gyártatott le.
Kecskeméten a hangár állománya három nap alatt hozta szállítható állapotba a vasmadarat, és mintegy öt napra lesz szükségük az újbóli összeszereléshez. A szolnoki kollégáik érdeklődve figyelték a munkájukat. Földvári Zoltán őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Repülőműszaki Oktatásbiztosító Központ megbízott parancsnokhelyettese elmondta: az új eszköz érkezése mindenki számára nagy öröm, aki oktatóként, kiszolgálóként, honvédtiszt-jelöltként vagy altisztjelöltként részt vesz a repülő-műszaki képzésben. A rendszerből kivont technikai eszközökre nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, de mostanra sikerült a több száz repült órát követően leselejtezett gépet minden szempontból oktatási célokra alkalmazható állapotba hozni.

Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy a repülő rendszerüzemképes: a hajtómű kivételével az összes rendszer – elektromos műszer-, oxigén-, rádió-, sárkány-, valamint a fegyverrendszerek – működése, üzemben tartása és javítása tanulmányozható, illetve a gyakorlatban elsajátítható rajta. Ráadásul az összes lehetséges fegyverzetfüggesztési konfiguráció szerelésének gyakorlásához adottak a technikai feltételek.

A műszaki képzés alapja még mindig a MiG–21 repülőgép lesz, de immár lehetővé válik olyan, más országokban ma is rendszerben lévő technika – többek között kompozit szerkezeti anyagok, kormányszervek, hajtóművezérlés, infra célbefogó berendezések, nagy teljesítményű lokátor – oktatása is, amely átmenetet képez a régebbi eszközök és a ma alkalmazott legmodernebb technika között. A közeljövőben a szolnoki oktatói állomány legfontosabb feladata a típusra vonatkozó ismeretek megszerzése, illetve felfrissítése lesz.
A képzés szolnoki feltételrendszerét gazdagító új eszközt a bázis családi napján statikus bemutató keretében a bázis állománya és családtagjaik is testközelből megismerhetik, szeptembertől pedig – amennyiben minden a tervek szerint alakul – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Altiszti Akadémia oktatóinak felügyelete mellett a repülő-műszaki tisztjelöltek és altisztjelöltek is birtokba vehetik.

 Fotók: Mészáros János (Új Néplap/MTI)